Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Chodzi o środki z Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko oraz Instrumentu Łącząc Europę na projekty dokumentacyjne. Ich głównymi beneficjentami są Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Inwestycje wspierane przez UE obejmują poprawę dostępu od strony morza poprzez pogłębianie, rozbudowę i modernizację torów wodnych, falochronów, kanałów i basenów portowych, a także obrotnic. Modernizowane są też nabrzeża. Ponadto w Porcie Gdynia powstał nowoczesny terminal promowy do obsługi ruchu pasażerskiego, a intermodalny terminal kolejowy przeszedł przebudowę.
Realizowane w gdyńskim porcie inwestycje mają również poprawić bezpieczeństwo i jego ekologiczne funkcjonowanie. Budowana jest tu infrastruktura do odbioru ścieków sanitarnych oraz zasilania statków w energię elektryczną.
Modernizację przechodzi flota specjalistyczna, która służy poprawie warunków żeglugi, budowane i modernizowane są systemy łączności, bezpieczeństwa i kontroli ruchu oraz systemy oznakowania nawigacyjnego. Do Urzędu Morskiego w Gdyni trafiło pięć jednostek wielozadaniowych, w tym hydrograficzna, do obsługi oznakowania nawigacyjnego, i jednostki do obsługi portu.
Port Gdynia jest nowoczesnym portem uniwersalnym, specjalizującym się w obsłudze ładunków drobnicowych, w tym głównie przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro, czyli sposóbie załadunku i wyładunku polegający na wtaczaniu i wytaczaniu ładunku przez furty. Jest to możliwe dzięki rozwiniętej sieci połączeń multimodalnych z zapleczem, regularnym liniom żeglugowym bliskiego zasięgu oraz połączeniom promowym.
We wrześniu 1922 r. Sejm RP uchwalił ustawę o budowie portu w Gdyni. Budowa pierwszej, jeszcze prowizorycznej jego wersji, zakończyła się w kwietniu 1923 r. Przez kolejne lata port był systematycznie rozbudowywany – aż do wybuchu II wojny światowej. Po wojnie rozpoczęła się intensywna odbudowa i rozbudowa portu, która trwa do teraz przy wsparciu Funduszy Europejskich. Łączna wartość dofinansowania, które zostało przeznaczone na inwestycje w Porcie Gdynia (w ramach dwóch ostatnich perspektyw finansowych), to ok.1,3 mld zł.
Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 28.09.2022, 07:00 |
Źródło informacji | Serwis Samorządowy PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |