Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak przekazała PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, zakończyły się prace związane z poszerzeniem plaż w Gdańsku Brzeźnie i Westerplatte.
„W Brzeźnie poszerzono plażę z 10 do 75 metrów. Westerplatte, gdzie plaży nie było w ogóle, jej szerokość wynosi obecnie od 70 do 80 m” - wyliczyła Kierzkowska.
Dodała, że użyty do poszerzenia plaż piasek został wyczerpany pogłębiarką ssąco nasiębierną w Porcie Północnym w Gdańsku i przetransportowany w ładowni pogłębiarki w rejon plaży w Brzeźnie.
„Poprzez system rurociągów refulacyjnych podwodnych (hydrotransport) wyrefulowany został na ląd na plażę. Następnie materiał został zniwelowany przy pomocy ciężkiego sprzętu lądowego w docelowy profil plaży, zgodnie z założonym projektem” - przekazała Kierzkowska.
Poza plażami w Gdańsku, poszerzona została plaża w Kuźnicy. Częściowo również zrealizowana została refulacja w Jastrzębiej Górze i Ostrowie. Wciąż natomiast trwają prace w Karwieńskich Błotach.
Magdalena Kierzkowska podkreśliła, że inwestycja jest prowadzona w ramach zadania „Budowa toru podejściowego wewnętrznego do Portu Północnego wraz z obrotnicą” w ramach projektu „Modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku”. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„Projekt ten zakłada, iż część piaszczysta urobku, pochodząca z robót czerpalnych, zostanie wbudowana w brzeg Zatoki Gdańskiej w rejonie plaż w Brzeźnie, Gdyni Orłowo i Westerplatte, w brzeg otwartego morza w rejonie Jastrzębiej Góry, Ostrowa i Karwieńskich Błot oraz w brzeg podmorskiej strony Półwyspu Helskiego w rejonie plaży w Kuźnicy” - tłumaczyła rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.
Kierzkowska podkreśliła, że celem prac refulacyjnych jest zabezpieczenie brzegu przed rozmywaniem i zniszczeniem przez sztormy poprzez poszerzenie plaży, wykonanie podbudowy podbrzeża oraz zabezpieczenie umocnienia z narzutu kamiennego, znajdującego się we wschodniej części plaży przy porcie.
To właśnie sztormy, które przeszły przez północną część Polski na przełomie stycznia i lutego br. spowodowały zniszczenie plaży w Gdyni Orłowie.
W przyszłości, wzdłuż plaży w Orłowie, planowana jest również budowa progów podwodnych, mających za zadanie częściowe wygaszania energii, z jaką fale uderzają o brzeg. Warte około 15-20 milionów złotych prace planowane są na lata 2023-2024.
Wszystkie prace refulacyjne będą kosztowały ok. 4,5 mln zł i stanowią jeden z elementów inwestycji pogłębiania toru podejściowego wewnętrznego w Porcie Północnym. Całkowity koszt tego projektu to 795 mln zł, w tym 85 proc. dofinansowania unijnego.
Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 02.11.2022, 09:24 |
Źródło informacji | Serwis Samorządowy PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |