Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Szansa na rozwój korytarzy transportowych w Europie Środkowo-Wschodniej, w trakcie trwającej rewizji wytycznych dla transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, była tematem międzynarodowej konferencji w Brukseli, w której 9 listopada 2022 r. uczestniczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Ministerstwo Infrastruktury we współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem RP przy Unii Europejskiej.
Konferencja była okazją do wymiany poglądów i omówienia wyzwań, jakie stoją przed realizacją sieci transportowej TEN-T, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości rozszerzenia szlaków transportowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Punktem wyjścia do dyskusji był opublikowany przez Komisję Europejską projekt przyszłego rozporządzenia w sprawie wytycznych TEN-T, który uwzględnia rozszerzenie układu europejskich korytarzy transportowych o m.in. ważne dla Polski nowe połączenia w ramach korytarza Morze Bałtyckie - Morze Czarne/Egejskie.
- Polski system transportowy, który jest elementem sieci TEN-T pokrywa się w dużym stopniu z infrastrukturą krytyczną, ważną dla bezpieczeństwa obronnego i gospodarczego. Ma to szczególne znaczenie w obecnej sytuacji geopolitycznej Europy Środkowo-Wschodniej, w obliczu rosyjskiej napaści zbrojnej na Ukrainę. Dlatego też nieustannie podejmujemy wysiłki na rzecz modernizacji i rozbudowy krajowej infrastruktury transportowej. Mamy na tym polu widoczne sukcesy. Osiągnęliśmy bardzo zaawansowany stan realizacji sieci bazowej TEN-T w Polsce - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
W debacie uczestniczyli przedstawiciele różnych środowisk, w tym poseł do Parlamentu Europejskiego Kosma Złotowski, Maria Malova – zastępca Stałego Przedstawiciela Słowacji przy UE, Herald Ruijters z Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) w Komisji Europejskiej oraz Alberto Mazzola – dyrektor Wspólnoty Kolei Europejskich (CER). Wszyscy uczestnicy zgodzili się, że rozwój systemu transportowego stanowi koło zamachowe dla gospodarki w trudnych czasach i wspólnym interesem jest, by prace nad unijnym rozporządzeniem w sprawie wytycznych dla rozwoju sieci TEN-T miały właściwe tempo.
- Realizacja międzynarodowych szlaków transportowych na osi północ-południe ma wyjątkowe znaczenie w obecnej sytuacji, gdy wojna na Ukrainie wpływa na zakłócenia łańcuchów logistycznych. Kluczowym projektem jest szlak Via Carpatia, integrujący systemy transportowe wielu krajów - Litwy, Polski, Ukrainy, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. Jest elementem nowego europejskiego korytarza transportowego, zwanego trójmorskim. Łączy on Morze Bałtyckie - Morze Czarne/Egejskie. Teraz chcielibyśmy przedłużyć go w kierunku państw bałtyckich - zaznaczył szef resortu infrastruktury.
Na marginesie konferencji minister Andrzej Adamczyk odbył spotkania bilateralne z kluczowymi posłami do Parlamentu Europejskiego, bezpośrednio zaangażowanymi w prace dot. rewizji sieci TEN-T. Podczas rozmów ze sprawozdawczynią projektu rozporządzenia w sprawie wytycznych TEN-T Barbarą Thaler oraz wiceprzewodniczącym PE posłem Robertsem Zile, minister Andrzej Adamczyk przedstawił priorytety Polski związane z przyszłym kształtem sieci TEN-T.
Wizyta ministra Andrzeja Adamczyka w Brukseli została zwieńczona spotkaniem z Komisarz ds. Transportu Unii Europejskiej Adiną Vălean. Omówiono priorytety Polski w rozwoju sieci TEN-T i przypomniano, że niezmiernie ważne dla naszego regionu jest wydłużenie korytarza trójmorskiego, łączącego Morze Bałtyckie – Morze Czarne i Morze Egejskie w kierunku północnym, w celu uzyskania synergii z projektami Rail Baltica oraz Via Baltica.
Transeuropejska Sieć Transportowa
TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych w państwach UE. W skład TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych. Celem unijnej polityki w zakresie infrastruktury transportowej jest stworzenie spójnej, multimodalnej sieci transportowej o ujednoliconych, wysokich parametrach.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mk/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 10.11.2022, 23:25 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |