Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Pleszew to nieduże miasto w Wielkopolsce, a już słychać o nim na świecie. To bowiem pierwsze w Polsce miasto 15-minutowe. Władze samorządowe od niemal trzech lat wdrażają ideę kwadransowego miasta, która zakłada, że wszystko co potrzebne do życia, jest w zasięgu 15 minut drogi pieszo, rowerem lub komunikacją miejską od miejsca zamieszkania. - Wykorzystujemy naturalne warunki Pleszewa, aby stać się pełnowymiarowym miastem kompaktowym. Dla nas to nie modna teoria czy marketingowe hasło. Kompaktowy Pleszew to rzeczywiste działania i konsekwentnie realizowany plan rozwoju, efektywnie włączający koncepcje m.in. miasta zielonego i miasta inteligentnego – tłumaczy Arkadiusz Ptak, burmistrz Pleszewa.
Władze samorządowe wykorzystując potencjał małego 18-tysięcznego miasta, odważyły się wdrożyć piętnastominutową ideę jako pierwsze w Polsce. Było to poprzedzone wieloma badaniami i konsultacjami naukowymi, m.in. z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, Uniwersytetem Warszawskim czy Polską Akademią Nauk. To także odpowiedź na potrzeby Polaków. – Badania CBOS z 2022 r. wskazują, że tylko 13% Polaków chciałoby mieszkać w dużym mieście. Pozostała część wskazuje wieś lub małe i średnie miasta – mówi włodarz Pleszewa. Władze samorządowe potrafiły także dobrze wykorzystać zewnętrzne środki, np. dofinansowanie unijne na projekt Smart Pleszew czy Eko Pleszew.
Jak zatem wygląda Pleszew Miasto 15? To zrównoważony transport miejski, sieć ścieżek rowerowych w centrum (ciągle powiększana), polityka mieszkaniowa (nowych 150 mieszkań), dostępne żłobki i przedszkola, doskonale wyposażone i nowoczesne szkoły, wysoki poziom opieki zdrowotnej (jeden z najlepszych szpitali w Polsce), miejsca rekreacji i obiekty sportowe, a także nowy pomysł na różnorodną ofertę kulturalną. Wszystko dostępne na wyciągnięcie ręki.
Wieści o wdrożeniu kwadransowej koncepcji dotarły nawet do jej twórcy. Francuski badacz prof. Carlos Moreno, dostrzegł Pleszew i podawał za przykład w swoich mediach społecznościowych. W ślad za tym poszła paryska Sorbona, prezentując klip promujący wielkopolskie miasto na swoim Tweeterze. – Podjęliśmy korespondencję z profesorem Moreno i mam nadzieję, że będzie okazja, by się spotkać, tym bardziej że profesor bywa w Polsce – daje Arkadiusz Ptak.
Pierwsze w Polsce miasto 15 można obejrzeć pod adresem: www.miasto15.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 14.11.2022, 21:04 |
| Źródło informacji | UMiG Pleszew |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Od plantacji na salony: jagodowe przetwory wśród laureatów „Złotych Innowacji 2025”
W Teatrze Kamienica w Warszawie ogłoszono wyniki konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail 2025” - jednego z najważniejszych wydarzeń branży spożywczej i handlu detalicznego w Polsce. W tegorocznej edycji polskie przetwory z owoców jagodowych zdobyły złoto i dwa wyróżnienia.- 06.11.2025, 12:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
-
Image
Inkluzywna higiena tematem europejskiej debaty marki Tork
Wyniki badania Tork wykazały, że tylko jedna na pięć toalet w miejscach publicznych spełnia oczekiwania dotyczące higieny i czystości. Ponadto aż 52% osób podejmuje działania po negatywnych doświadczeniach z wizyty w łazience o dużym natężeniu ruchu - skraca pobyt w obiekcie, wystawia niepochlebne opinie - co bezpośrednio wpływa na przychody i wizerunek danej firmy.- 06.11.2025, 08:30
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Tork
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ