Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Transport drogowy to trzecia największa branża w polskiej gospodarce. Musimy na nią patrzeć szerzej niż przez pryzmat samego wkładu do PKB. Okazuje się bowiem, że dla wielu branż odgrywa krytyczne znaczenie w produkcji. Jest też w pewnym sensie bramą dla polskiego eksportu na świat” - stwierdził Ignacy Morawski, założyciel i szef SpotData.
Morawski zaznaczył, że 80 proc. polskiego eksportu odbywa się za sprawą transportu drogowego. Przy okazji wspomniał, że korzysta z niego głównie branża spożywcza, sektor produkcji części do pojazdów, branża meblarska czy budowlana. Coraz większą rolę transport drogowy (drobnicowy) odgrywa również w nowoczesnym handlu internetowym.
“Polscy przedsiębiorcy są znani ze swojej elastyczności. Polski przewoźnik dostarczy towar bez względu na porę. Świadczymy nie tylko przewozy drogowe. Realizujemy również obsługę logistyczną, przechowywanie, paletowanie. Podstawowe pytanie: czy uda nam się utrzymać pozycję europejskiego lidera?” - mówił Leszek Luda, prezes Polskiej Unii Transportu.
Leszek Luda wymienił liczne bariery natury prawnej, które mogą powstrzymać rozwój polskiej branży transportowej. Wspomniał również o konieczności nieustannego kształcenia nowych kadr i apelował o wyrabianie we wszystkich graczach rynkowych poszanowania dla pracy kierowcy.
„Jesteśmy kreatywni i potrafimy się dostosować. Nasi kierowcy są bardziej odporni na stres i zmęczenie niż inni. Kiedyś kierowców traktowało się bardzo źle. Teraz, kiedy ich brakuje, ta grupa zawodowa jest bardziej szanowana. Nadziei na lepsze upatruję również we wskrzeszeniu szkolnictwa zawodowego” - podsumował dr hab. prof. Paweł Lesiak z Instytutu Gospodarki Światowej SGH.
Lesiak przywołał przykład z początków pandemii COVID-19, kiedy większość zagranicznych kierowców pozamykała się w domach. Przy jednoczesnym zwiększeniu skali konsumpcji oraz potrzeb transportowych, polscy prasownicy tego sektora okazali się bardziej elastyczni oraz przedsiębiorczy od swoich zachodnich kolegów. Skrzydła rozwinęła też branża kurierska.
„Zaczynaliśmy z zupełnie innego poziomu niż Zachód i dołączyliśmy do tego wyścigu relatywnie późno. Paradoksalnie dało nam to jednak nieco przewagi. Nasza infrastruktura drogowa jest obecnie jedną z najnowocześniejszych w Europie” - podkreślił Krzysztof Otrząsek, dyrektor sprzedaży flotowej, Continental Opony Polska.
Otrząsek stwierdził, że transport drogowy w Polsce potrzebuje mądrego wsparcia, chociażby w zakresie ujednolicenia przepisów w odniesieniu do kierowców zagranicznych. Jego zdaniem firmy transportowe chętnie korzystają z nowinek technicznych dostępnych na rynku i adaptują je do swojej działalności.
Uczestnicy panelu potwierdzili istnienie problemów natury legislacyjnej, które niosą ze sobą ryzyko osłabienia polskiej branży transportu drogowego. Ich zdaniem kluczowe jest również rozluźnienie hermetycznych łańcuchów dostaw, aby wpuścić do nich polskich operatorów spedycyjnych i ograniczyć liczbę zbędnych pośredników.
Ignacy Morawski zauważył, że Polska jest obecnie największym graczem w Unii Europejskiej pod względem pracy przewozowej. Mimo to praca logistyczna i oparta w głównej mierze o specjalistyczną wiedzę, ulokowana jest póki co w zachodniej części naszego kontynentu. Zdaniem Morawskiego czeka nas stopniowa transformacja w tę samą stronę.
Czy Polska stanie się logistycznym centrum Europy? Krzysztof Otrząsek zaznaczył, że wszystko zmierza w tym kierunku, ale mamy wiele do nadrobienia w zakresie terminali oraz intermodalności transportu. Jego zdaniem Polska jest w stanie konkurować pod tym względem z Zachodem. Utrudniać mogą nam to głównie czynniki zewnętrzne.
Panel dyskusyjny pt. „Rola i miejsce transportu drogowego w polskiej i europejskiej gospodarce” odbył się w ramach Konferencji „Transport drogowy dziś i wyzwania przyszłości” zorganizowanej w warszawskim Centrum Prasowym PAP w czwartek 24 listopada 2022.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 25.11.2022, 09:48 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Globalna Inicjatywa Blockchain4Her - równe szanse i wsparcie dla kobiet w przestrzeni Web3
Kobiety w branży technologicznej od dawna udowadniają, że ich wyjątkowe spojrzenie i zaangażowanie mają ogromny wpływ na rozwój oraz przyszły kierunek innowacji technologicznych. Mimo to wciąż stanowią mniejszość w branży, w porównaniu z mężczyznami, a startupy blockchainowe prowadzone przez kobiety to mniej niż 9% rynku. Choć widoczny jest trend wzrostowy, droga do równowagi z męskimi inicjatywami nadal pozostaje długa. Dlatego właśnie wiodąca giełda kryptowalut Bitget realizuje od początku 2024 roku projekt Blockchain4Her.- 13.11.2024, 08:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Bitget
-
Image
SANY wspiera budowę inteligentnego portu, aby osiągnąć istotny przełom
Automatyzacja suwnic na ogumionych kołach w porcie Tianjin: cyfrowe i inteligentne rozwiązania do oszczędzania energii i ograniczania emisji dwutlenku węgla.- 12.11.2024, 14:49
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
CIIE 2024: Shanghai Electric wzmacnia partnerstwa globalne, napędzając zrównoważony rozwój rozwiązań przemysłowych
Podczas CIIE 2024 spółka Shanghai Electric podpisała nowe porozumienia o współpracy i umowy strategiczne z Carrier Group i Svenska Kullagerfabriken AB (SKF) China Sales Co., Ltd.- 12.11.2024, 14:11
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire