Newsletter

MI: nowe wyzwania w europejskim transporcie (komunikat)

14.02.2023, 17:09aktualizacja: 14.02.2023, 17:11

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury:

Zakończyła się międzynarodowa konferencja dotycząca rozwoju transportu na szczeblu europejskim. Została ona zorganizowana w ramach cyklu „Europa Karpat”, a wzięli w niej udział przedstawiciele resortów ds. transportu z Polski, Szwecji, Ukrainy, Litwy, Rumunii, Czech i Cypru.

Przemówienie otwierające konferencję wygłosili prezydent RP Andrzej Duda, minister w KPRM Marek Kuchciński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W panelach dyskusyjnych kompleksowo omówiono osiągnięcia, dzięki którym transport w Europie Środkowej coraz dynamiczniej się rozwija oraz wyzwania, jakie stoją przed państwami regionu.

Korytarze solidarności

Solidarity Lanes, czyli tzw. korytarze solidarności to szlaki komunikacyjne, którymi uchodźcy z Ukrainy mogą przedostawać się do krajów Unii Europejskiej. Są one także wykorzystywane do dostarczania pomocy mieszkańcom Ukrainy: zarówno humanitarnej, jak i militarnej.

"Rząd i samorządy włożyły ogromną pracę w pomoc uchodźcom" – powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedzialny na co dzień za transport i inwestycje drogowe. R. Weber podkreślił, że inwazja Rosji na Ukrainę zmusiła wiele krajów do zmian swoich przyzwyczajeń dotyczących kierunku eksportu i importu towarów.

"Przewozy zbóż i nasion roślin oleistych z Ukrainy wykonane w 2022 roku były 27 razy większe niż w roku poprzednim" – poinformował wiceminister Weber.

Znaczenie mobilizacji po stronie polskiej oraz konieczność integracji systemów transportowych Ukrainy i Unii Europejskiej podkreślał wiceminister infrastruktury Ukrainy Mustafa Nayyem.

"Aktywność państw Europy Środkowej okazała się kluczowa w pierwszych tygodniach i miesiącach wojny – tak, aby nowe szlaki logistyczne mogły zaistnieć" – podkreślił M. Nayyem.

Rola portów morskich

Nowy korytarz Transeuropejskiej Sieci Transportowej wiedzie od Morza Bałtyckiego do Morza Czarnego i Morza Egejskiego. Naturalną jego częścią są zatem porty morskie: zarówno w północnej, jak i południowej części Europy Środkowej. Podkreślali to przedstawiciele resortów odpowiedzialnych za gospodarkę morską Polski i Litwy oraz portów morskich w Gdańsku, Baku i Konstancy.

"Największe polskie porty morskie: Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście dzięki rządowymi inwestycjom zwiększają swoją pojemność. Dzięki temu zaczęły one pełnić kluczową rolę w regionie Morza Bałtyckiego. W ubiegłym roku obsłużyły łącznie ponad 133 mln ton towarów. To rekordowy wynik" – powiedział wiceminister infrastruktury RP Grzegorz Witkowski. G. Witkowski podkreślił, że celem polskiego rządu jest dalsze prowadzenie ambitnych projektów w polskich portach – tak, aby mogły sprostać wyzwaniom wynikającym z umieszczenia korytarza transportowego Morze Bałtyckie-Morze Czarne-Morze Egejskie w sieci bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Znaczenie transportu kolejowego

"Obecnie polska infrastruktura kolejowa znacząco podnosi swoją jakość" – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury RP, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałaniu wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel. Podkreślił, że dzięki temu istnieje możliwość uwzględniania transportu kolejowego w łańcuchach logistycznych i łańcuchach dostaw w obrębie Europy Środkowej. Wskazał, że rola kolei powinna rosnąć, ponieważ jest to najbardziej ekologiczny środek transportu.

A. Bittel dodał, że bez zaangażowania i determinacji polskich kolejarzy nie byłaby możliwa ani sprawnie przeprowadzona akcja transportu uchodźców z granicy polsko-ukraińskiej, ani sprawne przewożenie towarów do i z polskich portów.

"Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę zmieniły się priorytety w odniesieniu do korytarzy transportu dóbr w naszej części Europy. Polska kolej nadąża za tymi wyzwaniami, a jej dalsza modernizacja sprawi, że możliwości wykorzystania tego rodzaju transportu dla wspólnego dobra regionu Europy Środkowej będą jeszcze większe" – stwierdził wiceminister A. Bittel.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mick/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 14.02.2023, 17:09
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ