Pobierz materiał i Publikuj za darmo
17 marca 2023 r. zostały wręczone nagrody w konkursie na najlepszą pracę dyplomową o tematyce lotniczej w kategorii pracy magisterskiej, inżynierskiej oraz licencjackiej. Do II edycji konkursu, którego organizatorem jest narodowy przewoźnik, zostali zaproszeni absolwenci studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych ze wszystkich uczelni publicznych i niepublicznych. Konkurs obejmował prace tematycznie związane z lotnictwem pasażerskim oraz cargo.
„Sercem działalności spółki są ludzie. Ten konkurs pozwala spółce zdobywać najlepszych pracowników, budować nowe kadry. Oferujemy im szanse ciekawego rozwoju, gdyż rozwój w lotnictwie, rozwój technologii wymaga od nas postępu i wymaga tego, żeby te osoby były przygotowane w sposób nowoczesny” - podkreśliła Katarzyna Lewandowska, prezes zarządu PLL LOT.
W opinii Michała Fijoła, członka zarządu ds. handlowych PLL LOT, współpraca LOT-u ze środowiskiem akademickim jest bardzo ważna również dlatego, aby najlepsi studenci wchodzący na rynek pracy wiedzieli, że branża lotnicza nie tylko związana jest z samolotami, pilotami i załogami, ale że w przedsiębiorstwie lotniczym kumuluje się wiedza o gospodarce, ekonomii, zarządzaniu czy marketingu.
Wskazał on, że konkurs nie jest jedynym przejawem współpracy LOT-u ze środowiskiem akademickim.
„Angażujemy się w rady interesariuszy, które powstają przy uniwersytetach i szkołach wyższych. Czasem są to rady biznesu, również odpowiedzialne za to, aby środowisko akademickie miało dostęp do wiedzy, do informacji, do bieżącej problematyki, żeby multiplikowało wiedzę o przedsiębiorstwie i żeby w tych procesach studenci pomagali nam rozwiązywać problemy” - zaznaczył Michał Fijoł.
Zdaniem prof. Andrzeja Majki z Politechniki Rzeszowskiej - promotora, którego dwoje studentów otrzymało pierwsze nagrody w kategorii pracy magisterskiej oraz inżynierskiej, w obecnych czasach otwiera się wiele możliwości współpracy uczelni wyższych, zwłaszcza technicznych, z partnerami biznesowymi.
„Współpraca z LOT-em układa nam się bardzo dobrze - głównie dlatego, że na specjalności pilotaż kształcimy przyszłych pilotów i PLL LOT są bardzo zadowolone z poziomu kształcenia, wiedzy oraz umiejętności praktycznych opanowanych w naszym ośrodku kształcenia lotniczego” - powiedział prof. Andrzej Majka, który pracuje obecnie m.in. nad opracowaniem silnika lotniczego o napędzie wodorowym.
Prace dyplomowe, jakie napisali studenci profesora: Aleksandra Pasich, która otrzymała nagrodę za najlepszą pracę magisterską oraz Dawid Wirtek, autor najlepszej pracy inżynierskiej, dotyczyły zwiększenia efektywności wykonywania lotów, zmniejszenia obciążenia środowiskowego lądujących samolotów na ludzi mieszkających w pobliżu lotnisk oraz na poprawę bezpieczeństwa wykonywania tych operacji.
„Zaprojektowałam procedurę precyzyjnego podejścia do lądowania, by móc wylądować nawet w warunkach bardzo ograniczonej widzialności. Zwiększa to poziom bezpieczeństwa, zmniejsza obciążenie załogi pracą, przyczynia się do redukcji zużycia paliwa i zarazem do zwiększenia przepustowości przestrzeni powietrznej. Wyniki wyszły bardzo obiecujące i zamierzam kontynuować badania podczas studiów doktoranckich” – mówiła Aleksandra Pasich.
Laureatka głównej nagrody w kategorii prac magisterskich, a zarazem ubiegłoroczna laureatka głównej nagrody za najlepszą pracę inżynierską, wyjaśniła, że obecna procedura lądowania w oparciu o system ILS, gdzie łączność z samolotem odbywa się za pomocą fal radiowych, zakłada konieczność występowania dosyć długiego odcinka prostego, co znacznie wydłuża dystans i czas procedury lądowania.
„Procedura, którą udało mi się zaprojektować i przetestować, opiera się na systemie satelitarnym GLS i zakłada, że ostatnia faza podejścia do lądowania odbywa się po łuku. To skraca czas procedury, a także zwiększa jej elastyczność” - zaznaczyła laureatka i dodała, że w trakcie studiów na Politechnice Rzeszowskiej odbyła szkolenie do licencji pilota zawodowego i dostała już angaż w liniach lotniczych w charakterze pierwszego oficera.
Wysoki poziom nadesłanych prac konkursowych, ocenianych anonimowo przez kapitułę złożoną z 18 profesorów, ekspertów z różnych dziedzin, potwierdziła prof. Elżbieta Szymańska, przewodnicząca Kapituły Konkursu.
„Zwycięska, bardzo interesująca i bardzo specjalistyczna praca >>Concept of curved precision approach based on GLS and its influence on flight and airspace efficiency<< Aleksandry Pasich spełniła najwyższe standardy pod względem merytoryki i jakości przeprowadzonych badań” - podkreśliła prof. Elżbieta Szymańska.
Michał Fijoł zaznaczył, że właśnie takich kandydatów jak Ola Pasich czy Dawid Wirtek, który już pracuje w PLL LOT, spółka chce widzieć u siebie. Dlatego przewoźnik od kilku lat organizuje również wakacyjne, 3-miesięczne staże dla studentów.
„Kilka dni temu ogłosiliśmy otwarcie naboru do kolejnej edycji stażowej i mam nadzieję, że tak, jak w ubiegłym roku będziemy mieli wiele zgłoszeń i wiele osób przyjdzie do LOT-u na staż, a później zostanie z nami, odpowiadając za ważne dziedziny prowadzenia biznesu w PLL LOT” - dodał Michał Fijoł.
Link do strony, na której można aplikować na staż: LOT Summer Internship, Polskie Linie Lotnicze LOT, Warszawa (erecruiter.pl).
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 21.03.2023, 10:32 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |