Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Prezes UTK przeprowadził pierwszy państwowy egzamin na licencję maszynisty

06.04.2023, 15:17aktualizacja: 06.04.2023, 15:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Urząd Transportu Kolejowego/fot. Joanna Danak - Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK z grupą kandydatów na maszynistów
Urząd Transportu Kolejowego/fot. Joanna Danak - Dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK z grupą kandydatów na maszynistów
W Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów Urzędu Transportu Kolejowego odbył się pierwszy egzamin na licencję maszynisty. Wzięło w nim udział 15 uczestników -3 kandydatki i 12 kandydatów na maszynistów. Nowa państwowa forma egzaminu obowiązuje od początku 2023 r. i jest efektem gruntownych zmian w procesie egzaminowania maszynistów zainicjowanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

5 kwietnia 2023 r. odbył się pierwszy państwowy egzamin na licencję maszynisty przeprowadzony przez Prezesa UTK w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM) w Warszawie. Każdy kandydat na maszynistę w Polsce musi najpierw zdać taki egzamin, aby móc przystąpić do szkolenia na świadectwo maszynisty i kolejnego egzaminu w CEMM. Drugi egzamin na świadectwo maszynisty - składa się z części teoretycznej - testu oraz jazdy na symulatorze oraz części praktycznej - prowadzenia pojazdu kolejowego. W CEMM do dyspozycji zdających są symulatory: lokomotywy elektrycznej, elektrycznego zespołu trakcyjnego oraz lokomotywy manewrowej, wyposażone w zunifikowane pulpity. To jedne z najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych tego typu urządzeń w Europie. Dopiero po uzyskaniu licencji oraz świadectwa maszynisty można samodzielnie prowadzić pociągi.

„Pierwszy egzamin na licencję maszynisty, który przeprowadziliśmy w nowoczesnym Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów, to historyczna chwila. Wieńczy ona ogrom przygotowań, które Urząd Transportu Kolejowego poczynił przy współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i przy wsparciu Unii Europejskiej. Dzięki tym potrzebnym zmianom egzaminy na zawód maszynisty są od tego roku państwowe i przeprowadzane z zachowaniem najwyższych standardów obiektywności i miarodajności. To ogromny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa transportu kolejowego w Polsce” - powiedział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Egzamin na licencję maszynisty trwa 200 minut i składa się ze 100 pytań testowych. Podzielony jest na 8 części tematycznych. Do zdania potrzebne jest uzyskanie minimum 75 ze 100 możliwych punktów, jednak w poszczególnych częściach trzeba poprawnie odpowiedzieć na minimum połowę pytań. Wyjątkiem jest część poświęcona sygnalizacji stosowanej w transporcie kolejowym - tu nawet jeden błąd oznacza ocenę negatywną z całego egzaminu. Egzamin przeprowadzany jest w pełni elektronicznie z wykorzystaniem tabletów obsługiwanych przez system teleinformatyczny obsługujący krajowy rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe. Sale przeznaczone do przeprowadzania egzaminu są odizolowane akustycznie od innych pomieszczeń, umożliwiając niezakłócone zdawanie. Jednorazowo w salach może być egzaminowanych 25 osób.

Egzaminy dla kandydatów na maszynistów były do tej pory przeprowadzane przez upoważnione do tego ośrodki szkolenia i egzaminowania kandydatów na maszynistów. Gruntowne zmiany systemu egzaminowania kandydatów na maszynistów, które obowiązują od 1 stycznia 2023 r. sprawiły, że kursy na licencję i świadectwo maszynisty rozpoczęte po tej dacie kończą się państwowymi egzaminami. Prowadzi je Prezes UTK w nowoczesnym Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. Egzaminy są przeprowadzane w sposób miarodajny, porównywalny i powtarzalny w różnych kategoriach egzaminacyjnych. Zapewnia to najwyższy poziom egzaminowania maszynistów, a w konsekwencji podniesienie poziomu bezpieczeństwa systemu kolejowego w Polsce.

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów” współfinansowany jest z Funduszy Europejskich ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Otrzymał dofinansowanie w kwocie 40 897 072,39 zł.

Źródło informacji: Urząd Transportu Kolejowego

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 06.04.2023, 15:17
Źródło informacji Urząd Transportu Kolejowego
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ