Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Machałek: pracujemy nad przepisami, które zapewnią działanie BCU po okresie finansowania z KPO

27.04.2023, 12:48aktualizacja: 27.04.2023, 12:54

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Na zdj. Wiceminister edukacji Marzena Machałek Fot.PAP/Mateusz Marek
Na zdj. Wiceminister edukacji Marzena Machałek Fot.PAP/Mateusz Marek
Przygotowujemy przepisy, które pozwolą na funkcjonowanie Branżowych Centrów Umiejętności po okresie finansowania z Krajowego Planu Odbudowy tak, by organy prowadzące, w tym samorządy miały możliwość finansowania z zewnątrz - zapowiedziała wiceminister edukacji Marzena Machałek na posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Odpowiedziała tym samym na wątpliwości strony samorządowej, jak projekt BCU będzie finansowany w przyszłości.

Branżowe Centra Umiejętności to zupełnie nowa jednostka w systemie oświaty. To ośrodki, które łączą poszczególne branże, pracodawców, szkoły i uczelnie. Przez pierwsze trzy lata projekt ma być finansowany w ramach projektu wpisanego do Krajowego Planu Odbudowy; na stworzenie 120 takich centrów przeznaczono 1,4 mld zł.

Strona samorządowa w KWRiST pozytywnie zaopiniowała projekt nowelizacji Prawa oświatowego, który określa miejsce i rolę BCU w systemie edukacji.

Marek Wójcik, sekretarz strony samorządowej zastrzegł jednak, że choć projekt zyskuje opinię pozytywną, to samorządy „niepokoi funkcjonowanie Branżowych Centrów Umiejętności w przyszłości”, po okresie finansowania przewidzianym z KPO.

„Prosimy też o monitorowanie procesu wdrażania budowy tych centrów i będziemy prosili o to, by w przyszłości zagwarantować możliwość kontynuacji tego przedsięwzięcia po okresie wdrażania w ramach KPO” - mówił Wójcik.

Wiceszefowa MEiN Marzena Machałek zapewniła, że resort przygotowuje przepisy, które pozwolą na funkcjonowanie centrów po okresie zapisanym w projekcie.

„Tak, żeby z jednej strony zapewnić stabilne finansowanie, a z drugiej też stworzyć mechanizmy do tego, by organy prowadzące, a to może być branża, może być samorząd, mogły dofinansowanie z zewnątrz mieć” - odpowiedziała Machałek.

Przypomniała, że do końca 2023 r. przewiduje się utworzenie co najmniej 20 BCU, a kolejnych 100 do końca 2024 r.

Konkurs w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na utworzenie 120 nowoczesnych Branżowych Centrów Umiejętności przeprowadziła, działająca na zlecenie resortu edukacji i nauki, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Pierwszy nabór trwał od 15 października do 16 grudnia 2022 r. Zgłoszono 90 wniosków, z których po ocenie formalnej i merytorycznej dofinansowanie na łączną kwotę blisko 700 mln zł przyznano 60 z nich. Drugi nabór trwał od 3 lutego do 3 kwietnia br. i obejmował 65 dziedzin. Zgłoszono 42 wnioski, które obecnie podlegają ocenie formalnej. Planowany jest również trzeci nabór wniosków.

Branżowe Centra Umiejętności mają mieć charakter przekrojowy i uzupełnić istniejącą ofertę kształcenia zawodowego na poziomie szkolnictwa ponadpodstawowego i szkolnictwa wyższego.

BCU tworzone przy szkołach kształcących w zawodach lub centrach kształcenia zawodowego będą się specjalizowały w danej dziedzinie gospodarki. Mają stać się ę zaawansowanymi technologicznie i ukierunkowanymi branżowo placówkami kształcenia, szkolenia i egzaminowania w zakresie danej branży. Z ich oferty będą mogli korzystać uczniowie, studenci, doktoranci, nauczyciele, wykładowcy oraz pracownicy branż.

Wśród 120 dziedzin, w których powstaną centra, znajdą się także branże kluczowe dla rozwoju przemysłu, w tym m.in. automatyka, robotyka, mechatronika, przemysł motoryzacyjny, przemysł lotniczy, energetyka odnawialna, transport, spedycja i logistyka, czy przetwórstwo spożywcze.

BCU będą prowadziły 4 rodzaje działalności:

  • edukacyjno-szkoleniową, m.in. w postaci: branżowych szkoleń zawodowych dla uczniów i studentów, firmowanych i certyfikowanych przez branżę, dotyczących najbardziej aktualnych rozwiązań w danej dziedzinie, przygotowania nowych kwalifikacji sektorowych dla osób dorosłych zainteresowanych uzyskaniem kwalifikacji lub przekwalifikowaniem się, kursów przygotowujących do uzyskania kwalifikacji sektorowej, egzaminów zawodowych i egzaminów prowadzących do potwierdzenia kwalifikacji sektorowych, szkoleń branżowych dla nauczycieli zawodu;
  • wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami;
  • innowacyjno-rozwojową, upowszechniającą wiedzę, innowacje i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową;
  • wspierającą realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów.

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 27.04.2023, 12:48
Źródło informacji Serwis Samorządowy PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ