Newsletter

Impact’23: dezinformacja razi jak pociski

11.05.2023, 12:29aktualizacja: 11.05.2023, 15:37

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M. Moryl (1)
PAP/M. Moryl (1)
Wywołanie paraliżu gospodarki oraz instytucji państwowych, pogorszenie wizerunku Polski w oczach partnerów i sojuszników, wzbudzenie w inwestorach przekonania, że jest ona krajem frontowym, a wszelkie inwestycje w tym rejonie wiążą się z olbrzymi ryzykiem. Oto główne cele wojny hybrydowej, którą prowadzi przeciwko Polsce Moskwa.

Po 24 lutego 2021 roku wzbierająca od lat fala rosyjskiej dezinformacji uderzyła w Polskę ze zdwojoną siłą.

„Jej celem jest nie tylko wywołanie społecznego lęku i konsternacji, ale zahamowanie kluczowych z punktu widzenia bezpieczeństwa naszego kraju inwestycji np. w energetykę atomową” - ocenił Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji podczas kongresu IMPACT’23.

Przedstawiciel rządu wziął udział w specjalnym panelu przygotowanym przez Polską Agencję Prasową w ramach najbardziej prestiżowego wydarzenia gospodarczo-technologicznego w Europie Środkowo-Wschodniej, odbywającym się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.

„Dezinformacja nie jest terminem abstrakcyjnym i w ostatnich latach kilkakrotnie byliśmy świadkami jej siły rażenia. Mam na myśli chociażby masowe wybieranie gotówki z bankomatów czy szturmowanie stacji benzynowych, będących efektem alarmujących i całkowicie fałszywych wiadomości rozpowszechnianych w mediach, nie tylko społecznościowych” - ocenił Adam Andruszkiewicz.

Tworzenie fake newsów jest bowiem procesem wielopłaszczyznowym. W przypadku Polski chodzi z jednej strony o wywołanie stanu ciągłego napięcia i lęku paraliżującego funkcjonowanie gospodarki i instytucji państwowych, z drugiej zaś nadszarpnięcie wizerunku Polski w oczach partnerów oraz sojuszników, przedstawianie go jako niestabilnego regionu, w którym nie warto inwestować. 

„Uniezależnienie się od surowców ze wschodu, budowa własnej energetyki jądrowej, wzmocnienie potencjału polskiej armii - to wszystko wywołuje na Kremlu prawdziwą wściekłość. Zmasowana dezinformacja skierowana przeciwko Polsce ma więc za zadanie utrudnić, bądź nawet uniemożliwić realizację tych planów” - ocenił sekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji. 

Adam Andruszkiewicz zaznaczył, że istnieją skuteczne formy reagowania na pojawiające się w przestrzeni publicznej fake newsy.

„Po pierwsze - edukacja, która nie musi być obecnie żmudnym i wieloletnim procesem, gdyż temat wojny w Ukrainie i aktywności >>internetowych trolli<< pojawia się w naszych codziennych rozmowach w pracy, w szkole, w domach. Świadome i odpowiedzialne społeczeństwo to takie, które wiedzę o świecie i bieżących wydarzeniach czerpie z wiarygodnych, rzetelnych mediów, a nie podejrzanych profili czy stron internetowych” - tłumaczył Andruszkiewicz. 

W obszarze walki z dezinformacją istotną rolę odgrywają również instytucje państwowe - nie tylko odpowiednio przygotowane, profesjonalne służby, ale także osoby i podmioty odpowiadające za prowadzenie przemyślanej polityki informacyjnej.

„Na fake newsy trzeba odpowiadać działaniami pozytywnymi, a nawet z odpowiednim wyprzedzeniem punktować ich oczywiste absurdy i przekłamania. Już teraz możemy wyobrazić sobie przywoływanie przez rosyjskich przestępców przykładu Czarnobyla w celu zniechęcenia nas do inwestowania w atom, dlatego należy wcześniej zacząć prowadzić odpowiedzialny dialog ze społeczeństwem, oparty na faktach, a nie mitach” - przekonywał Andruszkiewicz.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 11.05.2023, 12:29
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ