Pobierz materiał i Publikuj za darmo
HANGZHOU, Chiny, 22 maja 2023 r. /PRNewswire/ -- W nadbrzeżnej prowincji Zhejiang na wschodzie Chin miejscowy port doświadcza boomu handlowego, a odbywające się tam doroczne sympozjum stało się sercem lokalnych inwestycji.
16 maja w Nanbo, mieście nadbrzeżnym w prowincji Zhejiang, rozpoczęło się pięciodniowe, 24. Sympozjum Inwestycyjno-Handlowe China Zhejiang (ang. Zhejiang Investment & Trade Symposium, ZJITS). Jak informuje Departament Handlu Prowincji Zhejiang, w tym samym czasie odbędzie się 3. Międzynarodowa Wystawa i Targi Towarów Konsumenckich Chiny-Europa Środkowa i Wschodnia.
Możliwość aktywnej rejestracji na wydarzenie, bogata oferta imprez towarzyszących oraz szansa kompleksowej wymiany handlowej spotkały się z entuzjazmem i spełniły oczekiwania globalnych inwestorów wobec Zhejiang, otwartej wyżyny chińskiej.
Od wydarzenia inwestycyjno-handlowego do platformy otwarcia na wysokim szczeblu
ZJITS jest świadkiem nadzwyczajnego rozwoju gospodarki otwartej w prowincji, pełni też ważną rolę soczewki, przez którą świat obserwuje trendy inwestycyjno-handlowe w Zhejiang.
Idea ZJITS narodziła się w 1999 r., pierwsze Międzynarodowe Targi Towarów Konsumenckich odbyły się w 2002 r., a pierwsza wystawa Chiny-Europa Środkowa i Wschodnia - jedyna instytucjonalna wystawa krajowa z udziałem wystawców z Europy Środkowej i Wschodniej - w 2019 r. Z czasem, na gruncie wszystkich trzech wymienionych wydarzeń powstała ogromna platforma wymiany handlowej w ramach otwierania się na świat oraz najważniejszy w Zhejiang ośrodek pogłębiania wymiany i współpracy handlowej z zagranicą na wszystkich frontach. ZJITS, ważna dla Zhejiang platforma wymiany gospodarczej i handlowej z zagranicą, miała już 24 sesje. Ranga ZJITS wzrosła, gdy wystawa Chiny-Europa Środkowa i Wschodnia stała się narodową wystawą instytucjonalną.
Nawet pandemia COVID-19 nie zdołała osłabić entuzjastycznego podejścia podmiotów krajowych i zagranicznych do inwestowania i prowadzenia wymiany handlowej z Zhejiang. W 2020 r. odbyła się 22. sesja ZJITS, po raz pierwszy prowadzona online, a wartość zawartych na niej inwestycji sięgnęła kwoty 13,7 miliarda USD. W 2021 r., na 23. sesji ZJITS, zawarto porozumienia o wdrożeniu 80 projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 15,1 miliarda USD.
Na 24. sesji ZJITS odbyło się nie tylko główne forum poświęcone inwestycjom w Zhejiang, sześć uzupełniających giełd i imprez tematycznych oraz ponad 100 wydarzeń promujących inwestycje zorganizowanych wspólnie przez organy administracyjne prowincji wszystkich szczebli, ale też wprowadzono nowe mechanizmy otwierania się na świat i promocji, między innymi zasady inwestowania funduszy, zainicjowano pilotażowe otwarcie sektora usług, zaprezentowano pozytywne doświadczenia przedsiębiorstw zagranicznych inwestujących w Zhejiang, odbyto wielostronne debaty z przedstawicielami administracji państwowej, przedsiębiorstw i instytucji, podczas których omawiano nowe możliwości inwestowania i współpracy.
Tylko w forum głównym udział wzięło ponad 150 gości z ponad 30 krajów i regionów krajowych i zagranicznych, w tym przedsiębiorstwa notowane na liście Fortune 500, liderzy branż wielonarodowych, międzynarodowe agencje zajmujące się promocją inwestycji, spółki prowadzące pośrednictwo doradcze, renomowane stowarzyszenia biznesowe oraz przedstawiciele innych prowincji i miast.
„Zhejiang może się poszczycić bardzo korzystnym otoczeniem biznesowym. Jestem pod głębokim wrażeniem efektywności usług świadczonych w prowincji Zhejiang zarówno w kontekście wdrażania projektów, jak i rzeczywistego prowadzenia działalności, dzięki czemu możemy bez obaw dalej rozszerzać zasięg naszej działalności" - powiedziała jedna z uczestniczek forum Julia Mateos Caro, dyrektor generalna zakładu produkcyjnego Sanofi w Hangzhou.
Od inwestycji zagranicznych po globalny rozwój firm lokalnych
Coraz bogatsza oferta działań i rozrastająca się platforma ZJITS odzwierciedlają zmiany zachodzące w prowincji Zhejiang, która z hubu handlu zagranicznego przekształciła się w główny ośrodek otwierania się na świat.
Otwarcie na świat zawsze stanowiło nadrzędny cel rozwoju prowincji Zhejiang. W lipcu 2023 r. w Zhejiang zaczęto promować wdrażanie strategii rozwoju wzywającej władze prowincji do pełnego wykorzystania jej ośmiu głównych atutów. Strategia ta doprowadziła do kompleksowego rozwoju prowincji i wyniosła strategię otwierania się na wyższy poziom.
W minionych dziesięcioleciach rzeczywiste wykorzystanie kapitału zagranicznego w Zhejiang wzrosło z 8,33 miliarda USD do 19,3 miliarda USD, średnia roczna stopa wzrostu sięgnęła 8,8 procent, a łączna kwota rzeczywistego wykorzystania kapitału zagranicznego 141,97 miliarda USD.
W styczniu bieżącego roku w prowincji Zhejiang zaproponowano przyspieszenie tempa tworzenia prowincji otwartej na wysokim szczeblu. Podąża ona za organicznie jednolitą tendencją do globalizacji i inwestowania oraz promuje modernizację łańcucha przemysłowego i dostaw w czołowych branżach, konkurencyjność handlu krajowego i zagranicznego, ważne otwarte platformy i przedsiębiorstwa.
Prowincja zamierza stworzyć bardziej odporną, dynamiczną i konkurencyjną „gospodarkę batatową" (ang. „sweet potato economy") opartą na rozwoju otwartym wykraczającym poza granice miasta, prowincji, a nawet kraju.
Podobnie jak pnącza batatów rozrastają się we wszystkich kierunkach, by pozyskać jak najwięcej światła i składników odżywczych a zdrowy system korzeniowy decyduje o wielkości plonów, tak prowincja Zhejiang czerpie z przykładu wielu gospodarek lokalnych, które rozkwitły dzięki otwartemu rozwojowi.
Prowincja jest siedzibą ukierunkowanego na biznes miasta Wenzhou, Qingtian - miasta tradycyjnie zamieszkanego przez chińskich kupców handlujących z zagranicą, Yiwu - miasta będącego światowym supermarketem towarów drobnych oraz położonego w mieście Shaoxing dystryktu Keqiao - globalnego hubu tekstyliów.
W 2022 r. w prowincji Zhejiang zarejestrowano i zatwierdzono łącznie 934 przedsiębiorstwa i instytucje o zasięgu globalnym, co w porównaniu do poprzedniego roku stanowi wzrost o 16,5 procent. Wartość zarejestrowanych zagranicznych inwestycji bezpośrednich sięgnęła kwoty 13 miliardów USD, co stanowi wzrost rok do roku o 45 procent.
Przedsiębiorstwa lokalne działające w dystrykcie Yuecheng miasta Shaoxing położonego w prowincji Zhejiang, osiągnęły konsensus w odniesieniu do rozwoju otwartego. Od początku roku w Yuecheng powstało ponad 560 przedsiębiorstw, które wzięły udział w 16 wystawach krajowych i międzynarodowych, między innymi w międzynarodowych targach tekstyliów odbywających się podczas Tygodnia Mody w Szanghaju i Hong Kongu, a ponadto pozyskały zamówienia o wartości przekraczającej 250 milionów USD.
Jednocześnie, coraz więcej przedsiębiorstw lokalnych dokonuje wysokiej jakości inwestycji w łańcuch przemysłowy. Sleemon, firma z siedzibą w dystrykcie Yuecheng produkująca wysokiej jakości meble, między innymi materace, rozpoczyna proces globalizacji działalności. Oprócz kontynuowania inwestycji w tajlandzki zakład produkcyjny Safin, otworzyła zagraniczny ośrodek wzornictwa. Obecnie, europejski ośrodek wzornictwa spółki mieści się w Mediolanie.
Od przepływu towarów i czynników po otwarcie instytucjonalne
Oprócz globalizacji i inwestycji dokonywanych przez miasta i przedsiębiorstwa, prowincja Zhejiang jest też zainteresowana wpisaniem się w ogólnokrajowy wzorzec otwierania się oraz uczestniczeniem w nowej rundzie otwarcia na wysokim szczeblu, któremu towarzyszą reforma instytucjonalna i innowacje.
W różnych częściach prowincji Zhejiang powstają pilotażowe strefy liberalizacji oraz sprzyjania wymianie handlowej i inwestycjom.
Jednym z przykładów jest pierwsza, pokazowa strefa współpracy gospodarczej i handlowej między Chinami a Europą Środkową i Wschodnią w Ningbo. Hangzhou jest krajową strefą kompleksowego rozszerzania otwarcia sektora usług. Dystrykt Wenzhou Ouhai wymienia się jako krajową, innowacyjną strefę pokazową promującą import. Sześć miast, w tym Jiaxing, uznano za strefy pokazowe otwarcia na świat na wysokim szczeblu i współpracy z krajami Regionalnego Wszechstronnego Partnerstwa Ekonomicznego (ang. RCEP).
Chińska Pilotażowa Strefa Wolnego Handlu (Zhejiang), główna siła napędowa promująca otwarcie instytucjonalne prowincji, przewodzi rozszerzaniu chińskiego obszaru pilotażowego, w którego ramach od chwili założenia w 2017 r. dokonano 477 innowacji instytucjonalnych. Spośród nich, 149 osiągnięć pionierskich wdrożono w prowincji Zhejiang, a 37 promowano w skali kraju, w ten sposób dalej optymalizując otoczenie biznesowe sprzyjające otwarciu nie tylko w granicach prowincji Zhejiang, ale i poza nimi.
Aby promować otwarcie się na świat prowincji Zhejiang z wykorzystaniem gospodarki cyfrowej, przeprowadzono Forum Chińskiej Pilotażowej Strefy Wolnego Handlu (Zhejiang) DEPA oraz Międzynarodowego Łańcucha Dostaw Towarów (Beilun).
Wydarzeniu temu towarzyszyło zainicjowanie działań na rzecz modernizacji funkcjonowania Chińskiej Pilotażowej Strefy Wolnego Handlu (Zhejiang), uruchomienie inicjatywy handlu ekologicznego, inicjatywy na rzecz integracji z DEPA oraz ustanowienie zrzeszenia przedsiębiorstw innowacyjnych, które będą wspólnie analizowały możliwości powiązania pilotażowej strefy wolnego handlu z resztą świata dzięki wykorzystaniu gospodarki cyfrowej.
Odnośniki do załączników graficznych: https://iop.asianetnews.net/view-attachment?attach-id=440811
Podpis: w czasie Forum Inwestycyjnego w Zhejiang podpisano umowy na najważniejsze inwestycje zagraniczne oraz uruchomiono fundusz ukierunkowany na finansowanie inwestycji realizowanych w prowincji Zhejiang.
Zdjęcie - https://mma.prnewswire.com/media/2081266/Forum.jpg
Źródło: The Department of Commerce of Zhejiang Province
Źródło informacji: PR Newswire
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 22.05.2023, 14:14 |
Źródło informacji | PR Newswire |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |