Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Pierwsze i drugie miejsce w tej kategorii jury przyznało powiatowi poznańskiemu, za projekty zrealizowane w Ośrodku dla Dzieci Niewidomych w Owińskach.
Pierwszą nagrodę przyznano za projekt Aromatorium – Biblioteka Zapachów. W tym niezwykłym miejscu realizowane są zajęcia edukacyjne i rewalidacyjne dla dzieci z dysfunkcjami wzroku. Dzięki zgromadzeniu ponad 6 tys. zapachów wychowankowie mogą poczuć jak pachnie stara lokomotywa, słoń, lew, a nawet pył z bursztynu.
Ośrodek w Owińskach to także miejsce, które można odwiedzić – mieści się w zabytkowych, osiemsetletnich budynkach byłego cysterskiego klasztoru.
Sama biblioteka zapachów znajduje się natomiast w dostosowanych oraz pięknie zaaranżowanych wnętrzach, które mają przypominać dawne pomieszczenia pracy farmaceutów.
Ośrodek, ze względu na nowatorstwo idei nawiązał współpracę z 7 uczelniami wyższymi z kraju i Europy.
Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański wyjaśnił, że na pomysł biblioteki zapachów wpadł jeden z nauczycieli Ośrodka w Owińskach Marek Jakubowski.
„On ma wiele ciekawych pomysłów, jest m.in. twórcą map dla niewidomych, które powstają w godzinę, a przedtem to trwało latami. I on wymyślił zapachy. Dzieci niewidome mają wyostrzone pozostałe zmysły, jak dotyk, słuch, śpiewają. No, ale trzeba wymyślać nowe zawody. I on ogłosił, że zbiera zapachy. W rezultacie tych eksponatów uzbierało się 6 tysięcy, które zostały podzielone na 4 segmenty: kosmetyki, zapachy spożywcze, apteczne, zapachy przemysłowe i te dziwne typu kupa słonia” – powiedział Łubiński.
Starosta zwrócił uwagę, że ludzie widzący postrzegają wszystko inaczej.
„Dzieci z dysfunkcjami wzroku dzięki możliwości powąchania różnych aromatów i dotknięcia eksponatu kształtują swoją wyobraźnię i są w stanie ocenić, czy dany zapach jest przyjemny lub nieprzyjemny” – powiedział starosta.
Jak dodał, aromatorium bardzo im się spodobało. „A dodatkowo we współpracy z jedną z firm, która produkuje zapachy okazało się, że dzieci mogą ten biznes wesprzeć oceniając aromaty, czy nawet produkując własne, które mogą być eksportowane do Niemiec. W ślad za zabawą jest więc próba stworzenia nowego zawodu” – podkreślił wicestarosta.
Drugi z nagrodzonych projektów powiatu poznańskiego dotyczył stworzenia narzędzia do nauki podpisu dla niewidomych w Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Owińskach.
Ten projekt to efekt dwóch lat pracy i eksperymentów. Od prawie 200 lat pedagodzy na świecie pracowali nad uzyskaniem technologii i narzędzi, które pozwoliłyby niewidomym samodzielnie podpisać się na urzędowym dokumencie czy też w innych koniecznych przypadkach. W Europie na przestrzeni dziejów funkcjonowały przeróżne urządzenia użyteczne w tym zakresie. Zawsze były one jednak, ciężkie, niewygodne, mało praktyczne czy wręcz uciążliwe w wykorzystaniu. Zawsze były też drogie. W SOSW dla Dzieci Niewidomych w Owińskach stworzono nowoczesną wersję tego urządzenia – tanią (w przeciwieństwie do skomplikowanych, ciężkich, niewygodnych i drogich używanych jeszcze niekiedy do tej pory w Europie) i co najważniejsze – możliwą do samodzielnego wykonania przez rodzica niewidomego dziecka czy też nauczyciela.
Tabliczki (w kilku wersjach) są wykonane z laminatu grawerskiego według opracowanych w Ośrodku w Owińskach parametrów. Zestaw tabliczek służy zarówno procesowi edukacji dziecka jak i użytkowaniu ich w życiu codziennym.
Należy pamiętać, że jest to także punkt wyjścia do nauki rysunku jak i geometrii oraz orientacji przestrzennej. Oprócz samych narzędzi służących w/w celom jako element uzupełniający opracowano polską adaptację liter polskiego alfabetu oraz tyflografiki z przedstawieniami reliefowymi wyżej wzmiankowanych. Finalnym efektem prac nad tematem jest opracowana metodyka nauczania wykonywania samodzielnego podpisu.
III miejsce zajął powiat wrzesiński za projekt Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach. Centrum jest nową jednostką edukacyjną, którą zlokalizowano w bezpośrednim sąsiedztwie Wrzesińskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, gdzie ulokowane są wiodące w regionie firmy.
W doskonale wyposażonych pracowniach prowadzone są zajęcia oraz szkolenia dla uczniów i dorosłych służące prowadzeniu efektywnego kształcenia zawodowego i dostosowywaniu kwalifikacji do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Uczestnicy zajęć mogą korzystać z wyposażonych w nowoczesny sprzęt pracowni: robotów, badań nieinwazyjnych, spawalni, kontrolerów wizualnych, techniki połączeń śrubowych, pomieszczeń diagnostycznych, obróbki skrawaniem cnc, obszaru ćwiczeń praktycznych. Ponadto w Centrum znajdą się sale konferencyjne, sale do nauki języków obcych, szkoleń IT, zaplecze socjalne oraz magazyny.
Ze względu na zaawansowanie technologiczne pracowni z obiektu korzystają nie tylko osoby z powiatu wrzesińskiego, ale również osoby mieszkające, uczące się lub pracujące na terenie całego województwa wielkopolskiego. Obiekt jest również wykorzystywany do szkolenia kadry pedagogicznej. Nauczyciele mogą poznać najnowocześniejsze pomoce dydaktyczne oraz aparaturę szkoleniową, niezbędną do prowadzenia zajęć praktycznej nauki zawodu.
Kapituła konkursu przyznała też dziewięć wyróżnień. Otrzymały je: powiat malborski, powiat toruński (dwa wyróżnienia), powiat wrocławski, powiat białostocki, powiat gostyński, powiat poznański, powiat policki, powiat wejherowski.
W konkursie "Innowacyjny Samorząd" co roku nagradzane są gminy, miasta, powiaty i województwa, które zgłaszają innowacyjne projekty mogące stać się inspiracją dla innych jednostek samorządu terytorialnego. Organizatorem konkursu jest Serwis Samorządowy PAP.
Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 01.06.2023, 11:14 |
Źródło informacji | Serwis Samorządowy PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |