Pobierz materiał i Publikuj za darmo
      W tej chwili, zgodnie z polskim prawem tantiemy odprowadzają m.in. stacje telewizyjne, kina, dystrybutorzy płyt DVD, operatorzy telewizji kablowych. Ale platformy streamingowe nie są objęte tym obowiązkiem, co daje im przewagę ekonomiczną nad innymi dystrybutorami. Sytuację miała ujednolicić unijna dyrektywa ws. prawa autorskiego, która została wprowadzona w 2019 r. z końcowym terminem przyjęcia dla krajów UE wyznaczonym na 7 czerwca 2021 r.
Jak podkreślają stowarzyszenia twórców, dopiero 20 czerwca 2022 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) opublikowało Projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Rozpoczęły się konsultacje publiczne. W listopadzie 2022 r. opublikowano zaktualizowany po konsultacjach publicznych nowy projekt tej ustawy i rozpoczęto ponowne konsultacje międzyresortowe. W styczniu 2023 r. projekt trafił do Komisji ds. Europejskich KPRM.
„Tracimy pieniądze już od dwóch lat, od ostatecznego terminu wyznaczonego przez Komisję Europejską na wprowadzenie ustawy, dzięki której serwisy streamingowe mogłyby rozpocząć wypłacanie nam należnych tantiem” - zauważa Jacek Bromski, reżyser, prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Serwisy streamingowe istotnie zmieniają rynek filmowy i coraz częściej odbierają widzów telewizjom i kinom. Tracą na tym przede wszystkim twórcy, którzy otrzymują w związku z tym także dużo niższe tantiemy z tradycyjnych źródeł.
Dominik Skoczek, dyrektor Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych, informuje, że tantiemy dla twórców filmowych z serwisów internetowych są powszechne na świecie. „Tantiemy są klasycznym przykładem funkcjonowania branży filmowej. Przy produkcji, wymagającej wielkich nakładów finansowych, nie wypłaca się od razu całkowitego wynagrodzenia dla twórcy, ale pozostawia część jego uiszczenia na kolejnym etapie, gdy film jest szeroko eksploatowany i dystrybuowany” - tłumaczy.
Dyrektor Związku Autorów i Producentów Audiowizualnych dodaje również, że „rynek VOD w Polsce osiąga już wartość 2,5 mld zł rocznie i wykładniczo rośnie. Polscy filmowcy dostają wciąż z tego tytułu zero złotych tantiem”.
Do tantiem za odtwarzanie filmów w serwisach internetowych upoważnieni byliby ich wszyscy współtwórcy utworu filmowego m.in. aktorzy, operatorzy, scenarzyści, reżyserzy.
„Mówimy o 1,5 proc. wartości całego rynku dla kilku tysięcy polskich twórców. Nie chcemy nic ekstra, tylko to co się należy w obszarze dystrybucji internetowej. Upominamy się o rodzaj sprawiedliwości ekonomicznej. O to toczy się gra. Nie rozumiemy opieszałości rządu we wprowadzaniu dyrektywy UE. Do tego czasu serwisy streamingowe nie mają podstaw prawnych do wypłacania tantiem” - przekonuje Grzegorz Łoszewski, scenarzysta, Członek Zarządu Gildii Scenarzystów Polskich.
Karina Kleszczewska, operatorka, wiceprezeska Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych PSC, ma nadzieję, że to pomyłka.
„My tworzymy kulturę i chcemy to robić. Ale nie ukrywamy, że tantiemy są dla nas ważne, jako źródło dochodu, dzięki któremu jest to w ogóle możliwe” - mówiła Karina Kleszczewska.
W ramach dalszych działań na rzecz wdrożenia dyrektywy do polskiego prawa środowisko filmowe planuje zorganizowanie 14 czerwca br. o godzinie 12:00 protestu pod Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. Rozważa także skierowanie pozwu, w którym będzie domagało się 1,5 proc. tantiem od rynku serwisów streamingowych wartego 2,5 mld zł., czyli szacuje swoje roczne straty na około 35 mln złotych.
„Będziemy domagali się wyrównania strat finansowych od wymaganego terminu wprowadzenia dyrektywy ws. praw autorskich i wprowadzenia samej dyrektywy” - zapowiada Jacek Bromski.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 06.06.2023, 17:48 | 
| Źródło informacji | PAP MediaRoom | 
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. | 
Pozostałe z kategorii
- 
Image
  XII Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego
W dniach 3-10 listopada 2025 stolica stanie się muzycznym sercem Polski bijącym dla Patrona Festiwalu - wirtuoza fortepianu, kompozytora, polityka i dyplomaty, jednego z ojców polskiej niepodległości, który obchodziłby 165. urodziny. Festiwal to cykl 8 bezpłatnych koncertów, od klasyki po jazz, oraz plenerowa wystawa „Paderewski wygrał Polskę na fortepianie” na ogrodzeniu Parku Ujazdowskiego. Organizatorzy oddają hołd artyście, który rozsławił Polskę na świecie.- 03.11.2025, 15:24
 - Kategoria: Ludzie i kultura
 - Źródło: Źródło informacji: Fundacja „AVE ARTE”
 
 - 
Image
  Automaton Vocis - średniowieczna infolinia, która ożywia księgi Biblioteki Narodowej
Automoton Vocis to unikalna inicjatywa łącząca klimat średniowiecza z najnowszą technologią sztucznej inteligencji, stworzona, by promować wystawę JAM POSEŁKINI JEGO. Projekt został opracowany i wdrożony przez SEC Newgate CEE na zlecenie Biblioteki Narodowej, oferując zainteresowanym doświadczenie, które łączy przeszłość z przyszłością w zupełnie nowy sposób.- 31.10.2025, 09:58
 - Kategoria: Ludzie i kultura
 - Źródło: SEC Newgate CEE
 
 - 
Image
  Synergia działań instytucji kultury, państwa oraz partnerów – kluczowa w promocji muzyki poważnej w Polsce PAP
Nie istnieje jedna uniwersalna recepta na popularyzację muzyki klasycznej w Polsce, ale wspólne skoordynowane aktywności na styku sektora kultury, sponsorów, mediów oraz przedstawicieli państw mogą ten proces zdecydowanie ułatwić - oto główne wnioski z panelu dyskusyjnego "Chopin dla wszystkich! Jak spopularyzować muzykę poważną w Polsce", który odbył się w ramach Igrzysk Wolności 2025 w dniach 26-28 października 2025 w Łodzi.- 30.10.2025, 11:21
 - Kategoria: Biznes i finanse
 - Źródło: PAP MediaRoom
 
 
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ