Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Sponsoring sportowy jest ważny dla każdej dyscypliny sportowej i przynosi korzyści firmom, sportowcom i społeczeństwu. Dla przedsiębiorców sport to korzyści wizerunkowe i realizacja założeń CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu), a zwrot z inwestycji jest liczony w postaci ekwiwalentu pieniężnego za odniesione korzyści niematerialne.
„Sponsorowanie sportu się opłaca, ono się zawsze opłacało, ale ważne jest długotrwałe zaangażowanie obu stron w projekt. Dotyczy to w szczególności finansowania sportu amatorskiego - nie da się wychować profesjonalnych sportowców bez krzewienia sportu wśród dzieci i młodzieży” - uważa Kornel Eljaszewicz, dyrektor Departamentu Partnerstw i Eventów w Totalizatorze Sportowym Sp. z o.o.
Totalizator Sportowy jest największym mecenasem sportu i kultury w Polsce. Spółka co roku przekazuje 1,5 mld zł resortom Sportu i Turystyki oraz Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Finansuje m.in. Polski Komitet Olimpijski, ma swoich ambasadorów wśród najwybitniejszych sportowców wyczynowych, ale sponsoruje także rozwój sportu na poziomie lokalnym, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży.
W opinii Zbigniewa Leszczyńskiego, członka zarządu ds. rozwoju w PKN Orlen, od strony biznesowej sport jest opłacalny, ale nie opłaca się wszystkim sportowcom, ponieważ z jednej strony popularne dyscypliny sportowe mogą liczyć na znacznie większe finansowanie, a po drugie pieniądze nie rekompensują problemów zdrowotnych po zakończeniu kariery wyczynowej.
„Inwestycje w sport służą dużej grupie ludzi. Sport kształci dzieci, uczy dyscypliny, wytrwałości, samozaparcia. Z punktu widzenia państwa sukcesy sportowców przekładają się na dobre samopoczucie społeczeństwa. Jednak należy zachować balans między finansowaniem sportu wyczynowego i amatorskiego, bo ten drugi bardziej przekłada się na zdrowie społeczeństwa” - zaznacza Zbigniew Leszczyński.
Biznesmenom wtórują sportowcy, którzy podkreślają, że w dzisiejszych czasach trudno osiągnąć sukcesy sportowe bez wsparcia sponsorów - wielkich firm, biznesu, ale też samorządów.
„Nawet małe sukcesy działają na lokalną społeczność. Drużyna z niewielkiej miejscowości dzięki awansowi do 6. ligi dostała dofinansowanie w wys. 50 tys. zł rocznie. Z ogólnopolskiej perspektywy to mało znaczący sukces i niewiele pieniędzy - ale na poziomie lokalnymi taki awans przekłada się na wzrost zainteresowania sportem wśród tamtejszej społeczności” - zaznacza Michał Listkiewicz, prezes PZPN i były sędzia międzynarodowy.
Dodaje jednak, że w przypadku samorządów finansowanie sportu nie zawsze przekłada się na korzyści dla lokalnych społeczności.
„Jest w Polsce kilka miast, które przeznaczają duże pieniądze na piłkarzy, podczas gdy te kwoty powinny iść na rozbudowę zaplecza sportowego, na młodzież, a nie na kilka osób z zagranicy” - mówi Michał Listkiewicz.
Kornel Eljaszewicz podkreśla, że do Totalizatora Sportowego dociera wiele ofert od sportowców czy klubów, jednak dobór poszczególnych projektów zależy od celów, które obie strony chcą osiągnąć.
„Zupełnie inne cele mamy z poziomu lokalnego, a inne w przypadku projektów ogólnopolskich, gdzie odbiorcą jest całe społeczeństwo i wszyscy nasi klienci. Ważne jest określenie tych celów, bo jeżeli mamy cele, szukamy wtedy podmiotów czy projektów, których sponsorowanie pozwoli nam te cele zrealizować” - zaznaczył.
Dodał, że ostatni projekt Totalizatora Sportowego, skierowany do ludzi młodych i aktywnych, to koszykówka 3x3.
„Jesteśmy związani z tym sportem od dwóch lat i już widzimy, jak zwiększa się zainteresowanie koszykówką 3x3 wśród amatorów, a to z kolei przekłada się od razu na wyniki i mam nadzieję, że młodzi sportowcy, koszykarze 3x3, przyniosą nam dużo powodów do radości” - stwierdził.
6. Forum Wizja Rozwoju, miejsce dyskusji i szukania rozwiązań dotyczących przyszłości Polski odbywa się w dniach 19-20 czerwca 2023 r. w Gdyni.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 22.06.2023, 14:29 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |