Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Raport po raporcie potwierdza, że w Polsce nie jest najlepiej jeśli chodzi o aktywność fizyczną dzieci i młodzieży: Raport Instytutu Matki i Dziecka z 2013 roku czy Raport o stanie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce z 2022. Ten ostatni wskazuje, że jedynie 16,8% dzieci i młodzieży w Polsce jest umiarkowanie bądź intensywnie aktywna fizycznie przez przynajmniej 60 minut dziennie 7 dni w tygodniu. Zaobserwowano w nim także „brak dostatecznej priorytetyzacji upowszechniania aktywności fizycznej dzieci i młodzieży na poziomie centralnym i samorządowym. Na obu poziomach potrzeba liderów i działań o znacznie większej skali, aby poprawić wyniki dotyczące zachowań powiązanych z aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży w Polsce w przyszłości”.
Jak zaktywizować dzieci
Co jakiś czas pojawiają się pomysły na uporządkowanie i nadanie odpowiedniego priorytetu aktywności fizycznej w Polsce. W 2013 roku zaproponowano program pilotażowy „Program Rozwoju Sportu do roku 2020”.
Wsparcie przychodzi również od sektora prywatnego. Decathlon zainicjował projekt „Matura z WF-u”. Okazuje się jednak, że to nie wystarczy.
Aktywność fizyczna niezmiennie potrzebuje wsparcia, zarówno finansowego, jak i wizerunkowego. Z jednej strony należy dzieci zachęcać do aktywności, dać im szansę poznania różnych dyscyplin sportu. Pokazać, że choć nie muszą być w każdej z nich mistrzami, to nawyki, wiedza, znajomość zasad będą procentowały w przyszłym życiu.
Z drugiej strony mamy mnóstwo dyscyplin sportowych, jednak tylko kilka cieszy się popularnością pozwalającą na profesjonalne dbanie o juniorów. Choć nawet w takich dziedzinach jak piłka nożna — wydawałoby się sport narodowy, istnieją bardzo wyraźne różnice w szansach na rozwój między mniejszymi i większymi miejscowościami.
Według raportu „Uczestnictwo w sporcie i rekreacji ruchowej w 2021 roku” w grupie najmłodszych (5–9 lat) głównymi deklarowanymi powodami braku aktywności fizycznej były: brak organizatora zajęć lub odpowiednich obiektów w pobliżu miejsca zamieszkania – 32% (w 2016 r. – 21,8%). Dzieci i młodzież z grup wiekowych 10–14 i 15–19 lat wskazały jako główną barierę brak zainteresowania lub chęci do aktywnego spędzania wolnego czasu – odpowiednio 28,1% i 44,9%. Młodzież (15–19 lat) natomiast jako ważniejsze powody podawała brak organizatora – 19,6% oraz brak wolnego czasu – 14,2%.
Co na to ikony sportu
Nikt nie zna lepiej tego problemu od samych sportowców. Adam Małysz, międzynarodowa ikona sportu, pierwszy skok oddał jeszcze zanim poszedł do szkoły. Doskonale zatem zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest zarówno wspieranie sportowców na początkowym etapie kariery oraz popularyzowanie aktywności fizycznej w ogóle.
On i ponad 30 innych byłych i obecnych mistrzów sportu postanowiło zwrócić uwagę na problem sportu juniorskiego w Polsce tworząc inicjatywę „Sztafeta Charytatywna”.
W ramach tej akcji mistrzowie z różnych dyscyplin sportowych połączą siły, by inspirować, motywować i dawać nadzieję młodym pokoleniom. Kibice będą mieli szansę realnie wesprzeć ulubione dyscypliny i pomóc najmłodszemu pokoleniu w sięganiu po laury.
Każdy miesiąc „Sztafety Charytatywnej” będzie dedykowany danej dyscyplinie sportowej. Środki będą zbierane na zrzutka.pl/sztafeta i przekazywane na potrzeby młodych sportowców.
Od żużla w lipcu, lekkoatletyki w sierpniu, kolarstwa freestyle i szosowego we wrześniu, sportów walki w październiku, skoków narciarskich w listopadzie i sportów zimowych w grudniu. W 2024 roku sztafeta będzie kontynuowana z kolejnymi dyscyplinami.
W koordynacji tego przedsięwzięcia sportowców wspierają: Wojtek „Gniazdo” Pawlusiak — najbardziej rozpoznawalny polski snowboardzista na arenie międzynarodowej oraz powołana przez Zrzutka.pl Fundacja To się uda! — odpowiedzialna m.in. za takie akcje jak: Bezpieczne KobieTY i Podaruj Wakacje, a także za jedną z największych zrzutek: Razem dla Ukrainy.
Chcąc mieć medale i sprawniejsze fizycznie społeczeństwo, należy zainwestować w najmłodszych. Każdy ma szansę wesprzeć sportowych juniorów wspierając akcję finansowo na zrzutka.pl/sztafeta, ale również promując ją dostępnymi kanałami. Jeden udostępniony post czy lajk w Social Mediach może oznaczać realną zmianę w karierze sportowej jednego dziecka.
Źródło informacji: Fundacja To się uda
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 21.07.2023, 11:40 |
Źródło informacji | Fundacja To się uda |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
„Played, Worn & Torn Auction” od Julien's powraca do miasta muzyki z legendarną aukcją 20-21 listopada 2024 r.
- 19.11.2024, 15:10
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Saudyjska Komisja Filmowa uroczyście zamyka drugą edycję Konferencji Krytyki Filmowej
- 15.11.2024, 09:08
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Business Wire
-
Image
Te nietypowe znaleziska z lumpeksów zaskoczyły wszystkich
Branża tekstylna stoi w obliczu poważnych wyzwań środowiskowych. Szacuje się, że co roku produkuje się 100 miliardów sztuk odzieży, z czego ogromna część nigdy nie trafia do konsumentów lub jest noszona tylko kilka razy [1]. W ten sposób 92 miliony ton ubrań trafia każdego roku na wysypiska, tworząc toksyczne hałdy na pustyniach czy terenach wiejskich, przyczyniając się do rozwoju zjawiska zwanego „fast fashion”. To ilość, która mogłaby wypełnić… 1,5 miliona ciężarówek.- 14.11.2024, 08:00
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Semcore Sp. z o.o.