Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Rynek aut używanych w Polsce powoli wraca na tory sprzedażowe sprzed pandemii. Według danych autobaza.pl w pierwszym półroczu bieżącego roku na portalach ogłoszeniowych pojawiło się ponad 1,05 mln ofert sprzedaży, podczas gdy w 2022 w analogicznym okresie liczba ta nie przekroczyła miliona.
Ceny wciąż rosną
Blisko 57% aut używanych wystawionych na sprzedaż w pierwszej połowie 2023 roku znajduje się w przedziale cenowym 25-150 tys. zł – to o ponad 3,5 p.p. więcej niż w analogicznym okresie 2022. Rok do roku spadła dostępność samochodów w cenie do 25 tys. zł (o ponad 4 p.p). Według danych autobaza.pl najwięcej ogłoszeń z początku bieżącego roku dotyczyło pojazdów w widełkach: 25-50 tys. zł, podczas gdy w analogicznym okresie w 2022 na rynku dominowały auta o wartości 10-25 tys. zł.
„Inflacja i idący za nią wzrost cen nie omija branży motoryzacyjnej, co wyraźnie widać w strukturze sprzedażowej na rynku samochodów używanych. Dodatkowo nadal odczuwamy skutki ograniczonej podaży aut – zarówno nowych, jak i tych z drugiej ręki, spowodowanej wydarzeniami ostatnich lat. Teraz, gdy liczba ogłoszeń znów zaczyna rosnąć, możemy spodziewać się delikatnych spadków cen, ale na duże obniżki raczej nie ma co liczyć” – komentuje Natalia Sokołowska, ekspertka autobaza.pl.
Najwięcej ogłoszeń z pierwszej połowy 2023 roku dotyczyło aut produkowanych w latach: 2016-2019 oraz 2011-2015 – w obu przypadkach po 25% wszystkich ofert.
Najczęściej sprzedawane marki i modele – bez niespodzianek
Pierwsza połowa 2023 nie przyniosła znaczących zmian wśród najczęściej sprzedawanych modeli i marek samochodów w ujęciu rok do roku. Na podium niezmiennie: Volkswagen Golf (3 pozycja), BMW Seria 3 (2 pozycja) oraz Opel Astra (1 pozycja), choć lider i wicelider z ubiegłego roku zamienili się miejscami. Marki, które najczęściej można było spotkać wśród ogłoszeń sprzedaży to, podobnie jak w ubiegłym roku, Ford (3), Opel (2) i Volkswagen (1).
Diesel, benzyna, hybryda czy elektryk?
Jeśli chodzi o typ paliwa, podobnie jak w ubiegłym roku, znaczna większość ofert dotyczy samochodów spalinowych, jednak w H1 2023 na prowadzenie nieznacznie wysunęły się napędy typu diesel, wyprzedzając delikatnie silniki benzynowe (46,95% vs. 45,37%). Na rynku pojawia się coraz więcej używanych aut elektrycznych oraz hybryd, choć nadal są to udziały niewielkie – odpowiednio 0,84% i 2,43% wszystkich wystawionych na sprzedaż samochodów w H1 2023. Warto jednak zauważyć, że w całym 2019 roku odsetek ten był bliski zeru dla elektryków, a dla hybryd wyniósł niecały procent.
„Widać, że z biegiem lat coraz więcej aut napędzanych zieloną energią trafia w >>drugi obieg<< i naturalnie będzie to tendencja rosnąca. W jakim tempie? To zależy od wielu czynników, na przykład tego, czy Polaków będzie w najbliższych latach stać na nowe pojazdy elektryczne, które za jakiś czas będą mogły pojawić się na rynku wtórnym” – komentuje Natalia Sokołowska z autobaza.pl.
Autoiso Sp. z o.o. jest właścicielem serwisu autobaza.pl oferującym raporty historii pojazdu. Od 20 lat firma dostarcza klientom wiarygodnych danych dotyczących przeszłości pojazdu. Autobaza.pl agreguje dane z wielu wiarygodnych i uznanych źródeł. Współpracuje z zaufanymi podmiotami jak m.in. holenderska fundacja Nationale Auto Pas (NAP). Serwisowi autobaza.pl został również przyznany certyfikowany dostęp do National Motor Vehicle Title Information System (NMVTIS) czyli do Krajowego Systemu Informacji o tytułach pojazdów silnikowych w USA.
Dziś autobaza.pl stanowi największą, niezależną bazę danych VIN z historią pojazdów dostępną na rynku europejskim. Działalność firmy ma realny wpływ na jakość pojazdów oferowanych na rynku wtórnym w Polsce.
Źródło informacji: Autoiso Sp. z o.o.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.07.2023, 09:50 |
Źródło informacji | Autoiso Sp. z o.o. |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Andersen rozszerza globalną ofertę usług wyceny w 10 krajach Azji i Pacyfiku
- 22.11.2024, 09:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
BingX otwiera Strefę Innowacyjnych Rozwiązań na rynku spot, aby maksymalnie wykorzystać potencjał rynku byka
- 22.11.2024, 09:27
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Orsted: za dwa lata ruszamy z produkcją energii z morskiej farmy wiatrowej PAP
„Orsted wspólnie z PGE realizuje projekt Baltica 2. Jest to największy kiedykolwiek zrealizowany w Polsce projekt energetyki odnawialnej o mocy 1,5 GW” – mówiła Agata Staniewska-Bolesta, dyrektorka zarządzająca Orsted Offshore Polska, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024.- 22.11.2024, 09:19
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom