Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
25 sierpnia 2023 r. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wziął udział w podpisaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA umów za ponad 12,5 mln zł z wykonawcą dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla dwóch dolnośląskich projektów kolejowych. Inwestycje będą realizowane w ramach rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. na odcinkach linii kolejowych Środa Śląska – Wrocław oraz Zgorzelec – Bogatynia.
— Podpisane dzisiaj umowy oznaczają, że będą sprawniejsze połączenia kolejowe w aglomeracji wrocławskiej. Mieszkańcy Bogatyni zyskają dogodny dostęp do kolei, zapewnione będą lepsze podróże ze Środy Śląskiej do Wrocławia — powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Podpisane umowy umożliwią przygotowanie dokumentacji projektowej, która określi szczegółowe rozwiązania i wskaże optymalny zakres prac na trasie kolejowej Zgorzelec – Bogatynia oraz Środa Śląska – Wrocław.
Pociągi regionalne pojadą z Legnicy przez Środę Śląską do Wrocławia w ok. 40 min. Dzięki odbudowie stacji Wrocław Świebodzki i budowie drugiego toru w stronę stacji Wrocław Muchobór możliwe będzie uruchomienie nowych połączeń między stolicą regionu a Środą Śląską, Wołowem i Jaworzyną Śląską. Dla sprawnej obsługi pociągów, poza odbudową stacji Wrocław Świebodzki, przewidywana jest przebudowa stacji Środa Śląska, która zyska nowy peron i po przebudowie układu torowego możliwość rozpoczynania i kończenia biegu pociągów. Przewidywana wartość inwestycji opiewa na ok. 216 mln zł.
Dzięki inwestycji mieszkańcy Bogatyni zyskają dogodne połączenia kolejowe na niewykorzystywanej od 2000 r. trasie, która „włączy się” m.in. w linię Zgorzelec – Węgliniec (nr 278). Na dwóch jednotorowych odcinkach o łącznej długości ok. 30 km będzie m.in. nowa nawierzchnia i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Możliwe będą przejazdy pociągów spalinowych z prędkością od 60 do 120 km/h (w zależności od odcinka). Dojazd pociągiem z Bogatyni do Zgorzelca szacowany jest na ok. 47 min, a do Wrocławia na ok. 2:40 h.
Dla dogodnego dostępu do kolei przygotowane zostaną perony w siedmiu lokalizacjach: Zgorzelec, Jerzmanki, Sulików, Bratków Zgorzelecki, Turoszów, Turoszów Kopalnia oraz Bogatynia.
Wartość umowy na opracowanie dokumentacji ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej Zgorzelec – Bogatynia w celu włączenia Bogatyni do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego” to ponad 7,5 mln zł, a w ramach projektu „Budowa bazowej infrastruktury do uruchomienia Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław” blisko 5 mln zł. Zakończenie prac nad dokumentacją przewidywane jest w 2026 r., a zakończenie robót budowlanych w 2029 r.
W województwie dolnośląskim do realizacji w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus zakwalifikowano także projekt „Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój w celu włączenia Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego, wojewódzkiego transportu kolejowego”. Podpisanie umowy z wykonawcą na zaprojektowanie i wykonanie robót planowane jest we wrześniu.
Kolej Plus zapewnia dobre połączenia
Do Programu Kolej Plus zakwalifikowano 35 inwestycji zgłoszonych przez samorządy 11 województw. Projekty obejmują miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.
Projekty w Programie obejmują:
• 12 projektów dot. rewitalizacji linii o łącznej długości ok. 372 km;
• 13 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii o łącznej długości ok. 484 km;
• 7 projektów dot. budowy nowych linii o łącznej długości ok. 189 km;
• 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.
Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:
• zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy);
• przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
• zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP PLK.
Program Kolej Plus będzie realizowany do 2029 r. Wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Przyjęty przez Radę Ministrów i przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
ab/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 25.08.2023, 17:59 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |