Newsletter

MI: Druga jezdnia ekspresowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego oddana do ruchu (komunikat)

31.08.2023, 10:53aktualizacja: 31.08.2023, 10:54

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Kierowcy mogą już korzystać z obu jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi ekspresowej S17. To pierwszy odcinek tej trasy od Piask pod Lublinem do granicy z Ukrainą w Hrebennem oddany do ruchu. Pierwsza jezdnia obwodnicy została udostępniona do ruchu w listopadzie 2021 r.

— Budujemy spójną, bezpieczną sieć drogową w każdym regionie kraju. Kilka lat temu zapowiedzieliśmy budowę ekspresowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego i zagwarantowaliśmy, że będzie to pełna, dwujezdniowa obwodnica. Dzisiaj proces budowy zakończył się, a kierowcy zyskują nową jezdnię bezpiecznej drogi, zaś mieszkańcy Tomaszowa Lubelskiego mogą odetchnąć z ulgą: ruch ciężki na ulicach ich miasta zmniejszy się, a poruszanie się po nich stanie się bezpieczniejsze — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego rozpoczęła się wiosną 2019 r. W trakcie jej budowy, w związku z planowaną realizacją dwujezdniowej drogi ekspresowej S17 z Piask do granicy, podjęta została decyzja o dobudowaniu drugiej jezdni na długości ok. 5,4 km pomiędzy węzłami Tomaszów Lubelski Północ i Tomaszów Lubelski Południe. Jesienią 2020 r. GDDKiA podpisała aneks do umowy, którego przedmiotem była budowa drugiej nitki obwodnicy. Pierwotnie dobudowa drugiej nitki planowana była na lata 2025-2026. Podpisanie aneksu z wykonawcą pierwszej jezdni pozwoliło przyspieszyć udostępnienie pełnego przekroju trasy o około trzy lata.

W ramach inwestycji powstało 14 obiektów inżynierskich, w tym sześć wiaduktów pełniących dodatkowo funkcję przejść dla zwierząt średnich i małych, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz urządzenia ochrony środowiska. Wybudowane również zostały dwa węzły drogowe: Tomaszów Lubelski Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 850 i węzeł Tomaszów Lubelski Południe na włączeniu do DK17.

Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego ma ok. 9,6 km. Wykonawcą był Mota Engil Central-Europe. Wartość umowy podstawowej to ok. 193,5 mln zł, natomiast wartość zamówienia uzupełniającego (dobudowa drugiej jezdni) to ok. 74 mln zł. Inwestycja została zrealizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 i dofinansowana ze środków UE w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko kwotą 118,8 mln zł.

S17 w przetargu i przygotowaniu

Droga ekspresowa między Piaskami a Hrebennem będzie miała ok. 125 km długości. Obecnie w realizacji są cztery odcinki S17 od Zamościa w kierunku granicy z Ukrainą. Do Wojewody Lubelskiego trafił już wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Zamość Wschód – Zamość Południe. Natomiast dla odcinków Zamość Południe – Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne wykonawcy pracują nad projektami budowlanymi oraz dokumentacją potrzebną do złożenia wniosków o ZRID.

Z kolei dla odcinków Piaski – Łopiennik, Krasnystaw – Izbica, Izbica – Zamość Sitaniec GDDKiA analizuje oferty złożone w przetargu. Na etapie prac przygotowawczych są jeszcze dwa odcinki drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Zamościem: Łopiennik – Krasnystaw (ok. 9,5 km) oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ok. 12 km). W styczniu ubiegłego roku został złożony wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Lublinie o wydanie decyzji środowiskowej dla tych zadań.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ mmu/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 31.08.2023, 10:53
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ