Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje:
Dziś, podczas posiedzenia Zespołu ds. stabilizacji i wsparcia rynku mięsa wołowego Porozumienia Rolniczego, z udziałem przedstawicieli sektora, MRiRW oraz instytucji, została zaprezentowana i przyjęta nowa strategia Polska Wołowina 2030. Obecny na posiedzeniu podsekretarz stanu Krzysztof Ciecióra podkreślił, że celem strategii i dzisiejszego spotkania całego sektora mięsa wołowego, jest wypracowanie mechanizmów wzmacniania sektora i zabezpieczenia go na wypadek trudnych czasów.
O strategii – informacje ogólne
Strategia Polska Wołowina 2030 została przygotowana w 2023 r. z inicjatywy Rady Sektora Wołowiny. Jest efektem współpracy organizacji branżowych w ramach Zespołu ds. stabilizacji i rozwoju rynku wołowiny Porozumienia Rolniczego.
Przygotowanie strategii zostało sfinansowane z Funduszu Promocji Mięsa Wołowego. Strategia jest wynikiem aktualizacji poprzedniej Strategii rozwoju rynku Polska wołowina (z roku 2019), która wyznaczała nowe cele w kontekście Planu Strategicznego dla WPR na lata 2023-2027. W strategii są wskazane kluczowe obszary do wsparcia i rozwoju w celu efektywniejszego wydatkowania dostępnych środków finansowych.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi objął patronat nad przygotowaniem strategii.
O strategii – okiem resortu
– Strategię Polska Wołowina 2030 stworzyli praktycy dla praktyków. Dzięki temu zapisy mają charakter konkretny, operacyjny, a nie życzeniowy. Są możliwe do zrealizowania. Pozostaje teraz je skutecznie wdrożyć do polskiego systemu prawnego – stwierdził wiceminister Ciecióra.
Podsekretarz stanu podkreślił rolę marketingu i PR-u dla skutecznej promocji i sprzedaży mięsa wołowego.
– Obecnie branża mięsna mierzy się z czarnym PR-em. Równie ważne jak wytworzenie dobrego produktu, jest jego skuteczne wypromowanie i sprzedanie – zauważył wiceminister.
– Zmiany zaproponowane w strategii będą wdrażane do polskiego prawa od przyszłego roku – zapowiedział wiceminister Ciecióra.
O strategii – okiem praktyków
Jak poinformowali prezentujący strategię liderzy w sektorze mięsa wołowego, potrzeba aktualizacji strategii to wynik zmian w otoczeniu. Dlatego w stosunku do poprzedniej strategii z 2019 r. (Polska Wołowina 2022) doszedł właśnie obszar pn. otoczenie. Zmiana otoczenia polskiego sektora wołowiny oznacza nowe wyzwania, z którymi polski sektor wołowiny musi się zmierzyć. Są to przede wszystkim: • unijna strategia Od pola do stołu; • unijne wymogi dotyczące dobrostanu zwierząt, ochrony klimatu i rolnictwa zrównoważonego; • skutki wojny w Ukrainie i pandemii COVID-19; • zmiana preferencji konsumentów; • agresywna kampania skierowana przeciwko branży mięsnej; • integracja Ukrainy z Unią Europejską i konkurencja z ukraińskimi produktami.
Prezentujący strategię czołowi przedstawiciele sektora mięsa wołowego podkreślili, że mamy nad produktami ukraińskimi przewagę w dziedzinach umiejętności i doświadczenia rolników, infrastruktury i jakości.
– W strategii Polska Wołowina 2030 wyeksponowana jest rola konsumenta, a nacisk jest położony na jakość produktu. To jakość, a nie cena, czyni polską wołowinę konkurencyjną. A ocena jakości kulinarnej należy właśnie do konsumenta. Dlatego też ważnym elementem strategii jest, oprócz działań dla poprawy jakości produktu, edukowanie i informowanie polskiego społeczeństwa – mówili liderzy polskiego sektora wołowiny.
Obszary, które wymagają pracy, wskazane w strategii, to przede wszystkim: • współpraca rolników z przetwórcami – obecnie rolnicy mają słabe zaufanie do przetwórców, a relacje między stronami są trudne; • doradztwo rolnicze o charakterze techniczno-ekonomicznym; • genetyka w polskiej hodowli bydła.
Przedstawiciele sektora podkreślili też, że strategia ma charakter dynamiczny, a nie statyczny. Dlatego cele są krótkoterminowe. Dwa cele na rok 2023 to: • wsparcie hodowli bydła w ramach pomocy de minimis; • wsparcie produkcji mięsa wysokiej jakości w ramach ekoschematów.
W strategii jest zawarta propozycja połączenia ekoschematów z systemem jakości, aby finansowo wspierać najlepszych w branży.
Przedstawiciele środowiska podkreślili, że realizacja celów strategii Polska Wołowina 2030 zależy wyłącznie od woli politycznej – proponowane rozwiązania nie wymagają nakładów finansowych.
Polski sektor wołowiny
Wiceminister Krzysztof Ciecióra zauważył, że polski sektor wołowiny doskonale się rozwija i jest świetnie zorganizowany.
– Chciałbym, żeby inne sektory brały z Was przykład w tym zakresie – zwrócił się wiceminister do przedstawicieli branży.
Podsekretarz stanu stwierdził, że w rolnictwie dobry, spokojny czas należy wykorzystać na inwestycje i tworzenie mechanizmów dających zabezpieczenie na wypadek problemów, które prędzej czy później się pojawią. Teraz w takim właśnie, dobrym okresie znajduje się polski sektor wołowiny.
– Cały czas mocno inwestujemy w ten sektor. Polska wołowina zdobywa kolejne rynki. Sami producenci podwyższają standardy produkcji polskiej wołowiny. Dziś konkurujemy z krajami, które są największymi producentami wołowiny. Jesteśmy wymieniani w pierwszej trójce producentów wołowiny o najwyższej jakości – mówił wiceminister Ciecióra.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ ra/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 08.09.2023, 15:14 |
Źródło informacji | MRiRW |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |