Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MRiRW: Nowa strategia rozwoju sektora wołowiny przyjęta (komunikat)

08.09.2023, 15:14aktualizacja: 08.09.2023, 15:15

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje:

Dziś, podczas posiedzenia Zespołu ds. stabilizacji i wsparcia rynku mięsa wołowego Porozumienia Rolniczego, z udziałem przedstawicieli sektora, MRiRW oraz instytucji, została zaprezentowana i przyjęta nowa strategia Polska Wołowina 2030. Obecny na posiedzeniu podsekretarz stanu Krzysztof Ciecióra podkreślił, że celem strategii i dzisiejszego spotkania całego sektora mięsa wołowego, jest wypracowanie mechanizmów wzmacniania sektora i zabezpieczenia go na wypadek trudnych czasów.

O strategii – informacje ogólne

Strategia Polska Wołowina 2030 została przygotowana w 2023 r. z inicjatywy Rady Sektora Wołowiny. Jest efektem współpracy organizacji branżowych w ramach Zespołu ds. stabilizacji i rozwoju rynku wołowiny Porozumienia Rolniczego.

Przygotowanie strategii zostało sfinansowane z Funduszu Promocji Mięsa Wołowego. Strategia jest wynikiem aktualizacji poprzedniej Strategii rozwoju rynku Polska wołowina (z roku 2019), która wyznaczała nowe cele w kontekście Planu Strategicznego dla WPR na lata 2023-2027. W strategii są wskazane kluczowe obszary do wsparcia i rozwoju w celu efektywniejszego wydatkowania dostępnych środków finansowych.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi objął patronat nad przygotowaniem strategii.

O strategii – okiem resortu

– Strategię Polska Wołowina 2030 stworzyli praktycy dla praktyków. Dzięki temu zapisy mają charakter konkretny, operacyjny, a nie życzeniowy. Są możliwe do zrealizowania. Pozostaje teraz je skutecznie wdrożyć do polskiego systemu prawnego – stwierdził wiceminister Ciecióra.

Podsekretarz stanu podkreślił rolę marketingu i PR-u dla skutecznej promocji i sprzedaży mięsa wołowego.

– Obecnie branża mięsna mierzy się z czarnym PR-em. Równie ważne jak wytworzenie dobrego produktu, jest jego skuteczne wypromowanie i sprzedanie – zauważył wiceminister.

– Zmiany zaproponowane w strategii będą wdrażane do polskiego prawa od przyszłego roku – zapowiedział wiceminister Ciecióra.

O strategii – okiem praktyków

Jak poinformowali prezentujący strategię liderzy w sektorze mięsa wołowego, potrzeba aktualizacji strategii to wynik zmian w otoczeniu. Dlatego w stosunku do poprzedniej strategii z 2019 r. (Polska Wołowina 2022) doszedł właśnie obszar pn. otoczenie. Zmiana otoczenia polskiego sektora wołowiny oznacza nowe wyzwania, z którymi polski sektor wołowiny musi się zmierzyć. Są to przede wszystkim: • unijna strategia Od pola do stołu; • unijne wymogi dotyczące dobrostanu zwierząt, ochrony klimatu i rolnictwa zrównoważonego; • skutki wojny w Ukrainie i pandemii COVID-19; • zmiana preferencji konsumentów; • agresywna kampania skierowana przeciwko branży mięsnej; • integracja Ukrainy z Unią Europejską i konkurencja z ukraińskimi produktami.

Prezentujący strategię czołowi przedstawiciele sektora mięsa wołowego podkreślili, że mamy nad produktami ukraińskimi przewagę w dziedzinach umiejętności i doświadczenia rolników, infrastruktury i jakości.

– W strategii Polska Wołowina 2030 wyeksponowana jest rola konsumenta, a nacisk jest położony na jakość produktu. To jakość, a nie cena, czyni polską wołowinę konkurencyjną. A ocena jakości kulinarnej należy właśnie do konsumenta. Dlatego też ważnym elementem strategii jest, oprócz działań dla poprawy jakości produktu, edukowanie i informowanie polskiego społeczeństwa – mówili liderzy polskiego sektora wołowiny.

Obszary, które wymagają pracy, wskazane w strategii, to przede wszystkim: • współpraca rolników z przetwórcami – obecnie rolnicy mają słabe zaufanie do przetwórców, a relacje między stronami są trudne; • doradztwo rolnicze o charakterze techniczno-ekonomicznym; • genetyka w polskiej hodowli bydła.

Przedstawiciele sektora podkreślili też, że strategia ma charakter dynamiczny, a nie statyczny. Dlatego cele są krótkoterminowe. Dwa cele na rok 2023 to: • wsparcie hodowli bydła w ramach pomocy de minimis; • wsparcie produkcji mięsa wysokiej jakości w ramach ekoschematów.

W strategii jest zawarta propozycja połączenia ekoschematów z systemem jakości, aby finansowo wspierać najlepszych w branży.

Przedstawiciele środowiska podkreślili, że realizacja celów strategii Polska Wołowina 2030 zależy wyłącznie od woli politycznej – proponowane rozwiązania nie wymagają nakładów finansowych.

Polski sektor wołowiny

Wiceminister Krzysztof Ciecióra zauważył, że polski sektor wołowiny doskonale się rozwija i jest świetnie zorganizowany.

– Chciałbym, żeby inne sektory brały z Was przykład w tym zakresie – zwrócił się wiceminister do przedstawicieli branży.

Podsekretarz stanu stwierdził, że w rolnictwie dobry, spokojny czas należy wykorzystać na inwestycje i tworzenie mechanizmów dających zabezpieczenie na wypadek problemów, które prędzej czy później się pojawią. Teraz w takim właśnie, dobrym okresie znajduje się polski sektor wołowiny.

– Cały czas mocno inwestujemy w ten sektor. Polska wołowina zdobywa kolejne rynki. Sami producenci podwyższają standardy produkcji polskiej wołowiny. Dziś konkurujemy z krajami, które są największymi producentami wołowiny. Jesteśmy wymieniani w pierwszej trójce producentów wołowiny o najwyższej jakości – mówił wiceminister Ciecióra.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ ra/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 08.09.2023, 15:14
Źródło informacji MRiRW
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ