Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła już 335 inwestycji w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID). Kolejnych 287 inwestycji jest w trakcie realizacji, a 318 na etapie przetargu lub przygotowania.
— Bezpieczeństwo na drogach jest priorytetem rządu. Swoje działania opieramy na trzech filarach: to inwestycje, zmiany w prawie i edukacja. Dzisiaj polskie drogi są znacznie bezpieczniejsze niż jeszcze kilka lat temu: w 2022 r. poziom brd w Polsce zwiększył się najbardziej spośród wszystkich krajów UE. Wiemy jednak, jak długa droga wciąż przed nami. Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej ma za zadanie dalsze wzmacnianie bezpieczeństwa i jesteśmy przekonani, że przyniesie oczekiwane rezultaty — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
PBID jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
12 tys. zadań, ponad 1100 inwestycji
W ramach PBID zrealizowanych będzie łącznie ok. 12 tys. zadań, które zostały pogrupowane w ponad 1100 Programów inwestycji (PI). Od momentu wdrożenia Programu, Minister Infrastruktury zatwierdził już ok. 940 PI. Pozwoliło to na ogłoszenie przetargów na prace przygotowawcze i realizację tych inwestycji. 335 z nich zostało już zakończonych, 287 jest w trakcie realizacji, a kolejnych 318 znajduje się na etapie przetargu lub przygotowania.
— Ponad 300 ukończonych inwestycji pokazuje, że rząd jest zdeterminowany, aby poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach następowała jak najszybciej. Żadna z tych inwestycji nie wzięła się znikąd, bo nic nie dzieje się samo: potrzeba woli, pracy i determinacji wielu osób, aby stan polskiej infrastruktury się poprawiał, a bezpieczeństwo ruchu drogowego – zwłaszcza tych najmniej chronionych jego uczestników – systematycznie wzrastało. Dalsza realizacja Programu gwarantuje, że kolejne przejścia dla pieszych, kolejne skrzyżowania, kolejne chodniki będą modernizowane, doświetlane i przebudowywane: wszystko po to, aby zadbać o bezpieczeństwo Polaków — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Zwiększamy bezpieczeństwo
Do końca września br. w ramach PBID powstało m.in. ponad 65,5 km chodników, 30,7 km ścieżek pieszo-rowerowych oraz wykonano oświetlenie 2136 przejść dla pieszych. Zbudowanych zostało 57 azyli dla pieszych, 91 zatok autobusowych i 29 lewoskrętów. Na przejściach dla pieszych powstało 68 sygnalizacji świetlnych oraz zamontowano 158 znaków D-6 (przejście dla pieszych) na wysięgnikach.
W ramach inwestycji, które są obecnie na etapie realizacji, przetargu lub przygotowania powstanie m.in. 136 km chodników, ponad 130 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 12 km dróg rowerowych. GDDKiA zbuduje lub przebuduje też 29 rond i doświetli 158 skrzyżowań.
Zaplanowano ponadto budowę 208 azyli dla pieszych, montaż 509 znaków D-6 (przejście dla pieszych) na wysięgnikach, 7252 oświetleń przejść dla pieszych oraz 110 sygnalizacji na przejściach. Powstanie również 171 zatok autobusowych oraz 73 lewoskręty.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. PBID wskazuje rodzaje działań, które są potrzebne do wykonania, aby sieć dróg krajowych w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników. Koszt wszystkich zadań z Programu to ok. 2,5 mld zł. Źródłem finansowania przebudowy dróg krajowych w ramach PBID jest Krajowy Fundusz Drogowy.
W ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 są realizowane m.in. takie zadania jak:
• budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,
• budowa zatok autobusowych,
• przebudowa skrzyżowań,
• budowa lewoskrętów,
• budowa kładek dla pieszych,
• montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
• poprawa warunków widoczności na skrzyżowaniach i wjazdach na jezdnie dróg, w tym na pasach włączeń i wyłączeń,
• likwidacja punktów kolizyjnych na jezdniach, a w szczególności ograniczanie liczby zjazdów z jezdni głównych w wyniku wykonywania dodatkowych jezdni, obsługujących tereny przyległe do pasów drogowych,
• poprawa geometrii skrzyżowań dróg i korekta łuków poziomych jezdni,
• dostosowanie przekrojów drogowych do potrzeb wynikających ze struktury ilościowej, rodzajowej i kierunkowej ruchu,
• wprowadzanie stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni ze szczególnym uwzględnieniem „stref wybaczających” błędy kierowców,
• zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu,
• montaż efektywnego oświetlania lub doświetlanie szczególnie niebezpiecznych miejsc,
• poprawa parametrów użytkowych jezdni,
• poprawa przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,
• poprawa bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy warunków widoczności,
• uporządkowanie warunków parkowania pojazdów wzdłuż dróg krajowych.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ pad/ mmu/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 29.09.2023, 13:19 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |