Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Janusz Wojciechowski - europejski komisarz ds. Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
Krzysztof Ciecióra - wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
Jerzy Wierzbicki - prezes polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego,
Jacek Zarzecki - prezes polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego,
debatę prowadził Witold Katner - rzecznik prasowy Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej.
Ponad połowa Polaków ma świadomość, iż w ostatnich latach dobrostan zwierząt uległ znaczącej poprawie. Ale społeczeństwo opowiada się także za wprowadzeniem surowszych kar dla osób, które łamią przepisy ochrony zwierząt. Respondenci zgadzają się także na dodatkowe dopłaty dla rolników, którzy podnoszą standardy hodowli oraz są gotowi płacić więcej za produkty, które posiadają certyfikat dobrostanu zwierząt i pochodzą ze zrównoważonych hodowli.
To najważniejsze stwierdzenia z zaprezentowanego dzisiaj - w Światowym Dniu Zwierząt - raportu „Dobrostan. Społeczne postrzeganie wołowiny w Polsce”, opracowanego na zlecenie Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS.
Zdecydowana większość badanych opowiedziała się za szeregiem działań, które Unia Europejska mogłaby wprowadzić w sprawie komfortu i zdrowia zwierząt. Także tych importowanych spoza UE. Może to wynikać z faktu, że Polacy są jednym z najbardziej prounijnych narodów należących do wspólnoty, którzy zazwyczaj ufają rozwiązaniom wprowadzanym przez instytucje Unii Europejskiej.
„Z badań wynikają dwa sygnały - dla hodowców, że należy stawiać na dobrostan. Dla polityków - że polityka powinna wspierać rozwiązania służące wsparciu hodowców zachowujących standardy dobrostanowe. W obecnych planach strategicznych dla wspólnej polityki rolnej przewidziane jest 6,2 mld euro w całej Unii Europejskiej, a Polska jest liderem w wykorzystywaniu tych środków” - skomentował Janusz Wojciechowski komisarz UE ds. rolnictwa.
„Zainteresowanie eko-schematami dobrostanowymi w roku 2023 jest absolutnym sukcesem. Zainteresowanie wśród hodowców jest rekordowe. Złożono już 94 tys. wniosków wobec 45 tys. złożonych rok wcześniej. To jest to kierunek, którym powinniśmy podążać” - dodał wiceminister rolnictwa Krzysztof Ciecióra.
Polacy są relatywnie dobrze nastawieni do zwiększenia obecności kwestii dobrostanu zwierząt w debacie publicznej, czego dowodem może być fakt, że prawie 80% badanych uważa, że politycy powinni się bardziej zaangażować w tej sprawie. Respondenci byli również pozytywnie nastawieni do rozwiązań, które mogłyby korzystnie wpłynąć na traktowanie zwierząt hodowlanych w Polsce. Należy odnotować, że również 80% Polaków uważa, że należy wprowadzić dopłaty do produkcji dla hodowców, którzy dbają o dobrostan swoich stad. Zdecydowana większość Polaków popiera także wprowadzenie monitoringu od rozładunku do uboju i podczas transportu zwierząt.
Dobrostan zwierząt ma jednocześnie potencjał do zwiększenia świadomości konsumenckiej Polaków. Zgodnie z powyższymi badaniami wprowadzenie znakowania informującego o warunkach hodowli zwierząt (podobne do tych, które informują o rodzaju chowu, z którego pochodzą jajka) istotnie wpłynęłoby na wybór produktów. Co więcej, Polacy byliby skłonni zapłacić więcej za produkty, które posiadają certyfikat dobrostanu zwierząt i pochodzą ze zrównoważonych hodowli.
„Najważniejszym wnioskiem z badań jest akceptacja społeczeństwa dla programu wsparcia rozwiązań dobrostanowych. Konsumenci oczekują, że będziemy bardziej otwarci i będziemy pokazywać, jak wygląda hodowla zwierząt w Polsce” - powiedział Jacek Zarzecki prezes zarządu Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego. - „Te wyniki pokazują, że dla polskiego społeczeństwa sprawa dobrostanu jest ważna. W czasie prac nad strategią >>Polska Wołowiny 2030<< sprawa etycznej i transparentnej hodowli i dostaw była kluczowym motywem” - podsumował Jerzy Wierzbicki prezes zarządu Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.
Raport do pobrania na stronie: dobrostan.info
Źródło informacji: PZHiPBM
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 04.10.2023, 15:08 |
Źródło informacji | PZHiPBM |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Firma SINEXCEL uznana za dostawcę niskonapięciowych rozwiązań z zakresu jakości energii kategorii Tier 1
- 21.03.2025, 10:01
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
KIGC: walka z cyberprzestępcami to niekończący się wyścig „cyfrowych zbrojeń” PAP
W obszarze bezpieczeństwa cyfrowego wielu usług komercyjnych i publicznych, jak bankowość mobilna czy aplikacje typu mObywatel, Polska jest dziś stawiana w Europie za wzór, zajmując czołowe miejsca w międzynarodowych rankingach. Jednak szereg kwestii - od koordynacji działań wszystkich instytucji, przez edukację, po gotowość MŚP do inwestowania w cyberbezpieczeństwo - wciąż wymaga poprawy - przyznali uczestnicy debaty zorganizowanej przez Krajową Izbę Gospodarki Cyfrowej (KIGC).- 20.03.2025, 14:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
PZU: 200 mln zł korzyści z 49 innowacyjnych projektów we współpracy ze startupami PAP
W trakcie siedmiu lat trwania programu Ready for Startups eksperci PZU przeanalizowali 7 tys. pomysłów, z czego 350 zostało poddanych szczegółowej weryfikacji, 77 rozwiązań przeszło pilotaż, a 49 skierowano do wdrożenia. Wdrożone projekty przyniosły firmie łącznie 200 ml zł skumulowanych korzyści. PZU zapowiada intensyfikację współpracy ze startupami.- 20.03.2025, 11:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ