Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Finansów informuje:
Wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2023 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. (po nowelizacji) wyniosło: dochody 373,8 mld zł, tj. 62,2 proc.; wydatki 390,4 mld zł, tj. 56,3 proc.; deficyt 16,6 mld zł, tj. 18,1 proc.
Po sierpniu deficyt budżetowy przewidziany na cały 2023 r. został wykonany w 18,1 proc. w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. (po nowelizacji).
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2023 r.
W okresie styczeń – sierpień 2023 r. dochody budżetu państwa wyniosły 373,8 mld zł i były wyższe o 28,7 mld zł (tj. 8,3 proc.) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego.
Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 328,5 mld zł i były wyższe w stosunku do okresu styczeń – sierpień 2022 r. o ok. 13,1 mld zł (tj. 4,1 proc.), w tym:
dochody z podatku VAT wyniosły 160,9 mld zł i były wyższe o ok. 9,8 mld zł (tj. 6,5 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń-sierpień 2022 r. Analizując dane nt. wykonania VAT rok do roku należy uwzględnić efekt wciąż obowiązującej tarczy antyinflacyjnej (obniżka stawki VAT na podstawowe produkty żywnościowe),
dochody z podatku akcyzowego wyniosły 54,6 mld zł i były wyższe o ok. 2,5 mld zł (tj. 4,8 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń-sierpień 2022 r.,
dochody z podatku PIT wyniosły 46,7 mld zł i były niższe o ok. 4,2 mld zł (tj. 8,2 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń-sierpień 2022 r., co było związane z obniżeniem stawki podatkowej w 2022 roku i w efekcie wyższymi niż zazwyczaj zwrotami nadpłaconego podatku w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Dochody budżetu państwa z PIT w sierpniu br. były wyższe o ok. 3,0 mld zł, tj. o 46,8 proc. w porównaniu z sierpniem ubiegłego roku i wyniosły ok. 9,3 mld zł. Sierpień był pierwszym miesiącem, w którym zeszłoroczne wykonanie uwzględniało już zmiany wprowadzone od 1 lipca 2022 r. a zatem należy zakładać, że tak wysoka dynamika r/r utrzyma się w następnych miesiącach,
dochody z podatku CIT wyniosły 54,1 mld zł i były wyższe o ok. 4,3 mld zł (tj. 8,7 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń-sierpień 2022 r.
W okresie styczeń – sierpień 2023 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 44,1 mld zł i było wyższe o ok. 15,6 mld zł (tj. 54,8 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2022 r. Dużo wyższe wpływy niepodatkowe w okresie I-VIII br. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego należy wiązać z ustawą z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, zgodnie z którą znaczna część rocznego zysku NBP przekazano z budżetu państwa do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2023 r.
Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2023 r. wyniosło 390,4 mld zł, tj. 56,3 proc. planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2022 (317,6 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 72,8 mld zł, tj. 22,9 proc.
Wyższe wykonanie wydatków odnotowano w części 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 22,9 mld zł), co związane było z przejęciem od jednostek samorządu terytorialnego od czerwca 2022 r. zadania związanego z wypłatą świadczenia 500+. Jednocześnie, głównie w wyniku tej zmiany, niższe wykonanie odnotowano w budżetach wojewodów (mniej o 17,5 mld zł). Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 30,6 mld zł i było wyższe od wykonania w tym samym okresie roku 2022 o 5,8 mld zł tj. ok 23,5 proc.
Ponadto w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 12,9 mld zł, w związku ze wzrostem wydatków na część oświatową subwencji ogólnej. W części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa przekazano więcej o 17,7 mld zł, głównie w wyniku wzrostu kosztów obsługi długu krajowego. Wyższe wykonanie odnotowano również w ramach części 29 – Obrona narodowa o 17,9 mld zł, w związku ze zwiększonymi potrzebami w zakresie zakupu uzbrojenia.
Ponadto, niższe wykonanie odnotowano w wydatkach z tytułu środków własnych Unii Europejskiej (mniej o ok. 2,5 mld zł), co było spowodowane rozliczeniem nadpłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie przez pomniejszenie raty składki za miesiąc marzec oraz rozliczeniem w styczniu br. korekty budżetu za 2022 r. przez pomniejszenie składki do UE za ten miesiąc. Po ośmiu miesiącach 2023 r. zanotowano również niższe niż planowano wpłaty z tytułu należności celnych.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ pif/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 17.10.2023, 16:00 |
Źródło informacji | MF |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |