Newsletter

Idea Rozwoju Twojego Biznesu: nowe produkty spożywcze na rynku to prawdziwe wyzwanie

08.12.2023, 14:00aktualizacja: 11.12.2023, 12:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PARP
PARP
Polska jest 4. producentem żywności w Europie. Jest więc o co walczyć i nic dziwnego, że wciąż pojawiają się nowe produkty. Podczas 9. spotkania z cyklu #idearozwojubiznesu, zorganizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT), dyskutowano, jak skutecznie wprowadzić na rynek kolejny towar.

Branża spożywcza jest jedną z najważniejszych i najszybciej rosnących gałęzi polskiej gospodarki. Z badań Research and Markets wynika, że do 2025 r. rynek produktów spożywczych w Polsce będzie wart 100 mld dolarów. Według raportu „Data & Trends 2021”, który przygotowała europejska organizacja producentów żywności Food Drink Europe – Polska jest 4. największym producentem żywności w UE po Francji, Niemczech i Hiszpanii. 

Wynika to m.in. z wieloletniej tradycji polskiej branży spożywczej, wytwarzania produktów wysokiej jakości, wykwalifikowanej kadry, konkurencyjnych kosztów produkcji i pracy, dobrze rozwiniętej sieci dostawców oraz potencjału w dziedzinie B+R (badawczo-rozwojowej) w połączeniu z solidną bazą edukacyjną. Nic dziwnego, że nieustannie wprowadzamy na rynki – nie tylko polski, ale także międzynarodowe - nowe produkty. Istotne jest, żeby te działania przyniosły skutek, czyli przełożyły się na dobrą sprzedaż.

„W procesie wprowadzania nowego produktu ważne jest rozeznanie rynku, czyli trafienie w oczekiwania nabywców i dostosowanie oferty do odmiennych preferencji konsumentów. Bez właściwego rozpoznania potrzeb nabywcy nie ma szans na sukces w sprzedaży produktu” – stwierdziła dr Justyna Żulewska z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Bardzo dobra sytuacja na polskim rynku spożywczym skłania producentów do kreowania nowych produktów i wprowadzania ich na rynek. Ważne jest uwzględnienie obecnych trendów, aby dopasować się do oczekiwań i potrzeb konsumentów. Jak wynika z raportu agencji badawczej PMR i e-point.pl, klienci są coraz bardziej świadomi, stawiają na wybór produktów, których pochodzenie i skład są czytelne.

„Stare hasło: konsument kluczem do sukcesu, jak najbardziej się sprawdza. Tak naprawdę konsument wydaje wyrok: sukces czy porażka” – zauważyła dr Justyna Żulewska.

Emilia Pożarowszczyk, dyrektor marketingu Spółdzielczej Mleczarni Spomlek z Radzynia Podlaskiego uwypukliła istotę skonfrontowania produktu z potrzebami odbiorców.

„To, co włożymy w opakowanie to dopiero początek, choć to i tak ogromna praca całego sztabu ludzi, którzy zajmują się technologią. Na każdym etapie wprowadzania nowego produktu staramy się odpowiadać na pytanie: czego oczekuje konsument?” – podkreślała Pożarowszczyk.

Ekspertki mówiły m.in. o kanałach dystrybucji nowych produktów. Zauważalny jest dziś wzrost znaczenia internetu jako kanału sprzedaży oraz digitalizacji zakupów. Polacy stawiają także na ekologię – według badań GlobalData aż 75 proc. konsumentów podczas zakupów bierze pod uwagę wpływ produktów na środowisko naturalne, szukając informacji np. odnośnie śladu węglowego czy wody zużytej podczas ich produkcji. Producenci muszą więc uwzględniać takie preferencje nabywców.

„Wprowadzanie produktów bez skutecznych narzędzi marketingowych jest obarczone dużym ryzykiem. Musimy się wtedy liczyć z widmem porażki” – zaznaczyła dr Żulewska, podkreślając, iż działania marketingowe są bardzo ważne, aby „produkt na rynku się przyjął”.

Potwierdziła to również dyr. Emilia Pożarowszczyk, mówiąc wprost, że „konsument weryfikuje produkt bardzo szybko. Nie kupi od nas czegoś, czego nie potrzebuje albo co mu nie smakuje”. Dlatego nie tylko marketing jest ważny, ale przede wszystkim jakość produktu.

Jak zaznaczono podczas dyskusji, przedsiębiorstwa muszą pamiętać o prawnych aspektach wprowadzania produktów spożywczych na rynek. Na producentach żywności spoczywa obowiązek spełnienia wszystkich wymogów związanych z bezpieczeństwem i jakością na wszystkich etapach produkcji oraz obrotu wyrobami spożywczymi. Informacji na temat wymagań produkcyjnych i dystrybucyjnych udzielają stacje sanitarno-epidemiologiczne (w przypadku produktów roślinnych) oraz powiatowi lekarze weterynarii (w przypadku produktów pochodzenia zwierzęcego). 

Na podstawie uzyskanych informacji należy opracować system zapewniania jakości i bezpieczeństwa, określający procedury i instrukcje dla pracowników. Istnieje możliwość certyfikacji jakości produktów – wystarczy złożyć wniosek do Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych o potwierdzenie jakości handlowej.

Cykl wideokonferencji #idearozwojubiznesu jest współorganizowany przez PARP oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Podczas spotkań poruszane są najbardziej aktualne tematy związane z prowadzeniem biznesu w Polsce; omawiane są nowe rozwiązania i regulacje prawne, a także zagadnienia takie jak cyberbezpieczeństwo, energia odnawialna czy zrównoważony rozwój. Wszystkie wydarzenia w cyklu można śledzić na stronie: parp.gov.pl/idearozwojubiznesu.

Źródło informacji: PAP MediaRoom
 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 08.12.2023, 14:00
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ