Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktur informuje:
18 grudnia 2023 r. odbyło się pierwsze posiedzenie Wspólnego Komitetu, nadzorującego i monitorującego stosowanie i wykonywanie Umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów. Strona polska zabiegała o jego zwołanie, w związku z protestami branży transportowej na granicy polsko-ukraińskiej. Do posiedzenia doszło na podstawie artykułu 7 Umowy, zgodnie z którym przedstawiciele państw członkowskich UE mogą w nim uczestniczyć w charakterze obserwatorów, otrzymując prawo wypowiedzi jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Strona polska zgłosiła taką potrzebę i jej prośba została spełniona.
W spotkaniu Polskę reprezentował Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka. W trakcie analizy skutków umowy wiceminister podkreślił, że Polska jest w pełni przekonana o potrzebie dalszego wsparcia Ukrainy w jej walce z agresorem, ale jednocześnie wyraźnie zaznaczył, że aby pomoc była skuteczna, nie może powodować negatywnych konsekwencji dla państw członkowskich Unii Europejskiej. W tym kontekście zadeklarował, że nowo powołany rząd Rzeczypospolitej jest zdeterminowany, aby we współpracy z Komisją Europejską oraz Ukrainą wypracować konstruktywne rozwiązania umożliwiające sprostanie obecnym wyzwaniom związanym z protestem branży transportowej na granicy Polski i Ukrainy. Wagę, jaką rząd polski przykłada do rozwiązania tego problemu, wyraża spotkanie ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka w pierwszych godzinach pracy w charakterze ministra z przedstawicielami protestujących w Lublinie.
Wiceminister Marchewka zwrócił uwagę, że okres blisko półtorarocznego obowiązywania Umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów nie pozwala wyciągnąć pozytywnych wniosków, jeśli chodzi o jej skutki dla polskiego rynku transportu drogowego. Zaznaczył, że funkcjonowanie Umowy doprowadziło do nierównowagi na rynku przewozów polsko-ukraińskich. Polscy przewoźnicy nie mogą sprostać konkurencji i są wypierani z rynku przez przewoźników ukraińskich, mających kilkukrotnie niższe koszty prowadzenia działalności. Wiceminister Marchewka wspomniał również o nieoptymalnym funkcjonowaniu ukraińskiego systemu e-kolejki, który spowodował znaczące wydłużenie czasu powrotu pojazdów ciężarowych z Ukrainy do UE.
W związku z obecnymi wyzwaniami strona polska zaapelowała o dogłębną analizę skutków liberalizacji transportu drogowego w relacji Unia Europejska-Ukraina i wprowadzenie rozwiązań, które chroniłyby rynek transportowy państw unijnych, pozwalając jednocześnie na dalszą pomoc Ukrainie. Zaproponowano również rozważenie zasadności wprowadzenia pilnych zmian do umowy UE-Ukraina, tak aby oddawała ona pierwotne intencje jej stron, a tym samym nie wpływała negatywnie na konkurencyjność na rynku unijnych przewozów towarowych.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ ab/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 18.12.2023, 21:16 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |