Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały 5 kwietnia 2024 r. w Katowicach dwie umowy na inwestycje kolejowe w województwie śląskim o łącznej wartości ponad 5 mld zł. Umowy dotyczą linii kolejowych na odcinkach Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice.
- Ta inwestycja pokazuje, jak ważne jest projektowanie, budowa nowych linii i modernizacja istniejących linii kolejowych w tak bardzo zatłoczonych komunikacyjnie miejscach, jak województwo śląskie. Tu znajdują się odcinki dróg, np. między Katowicami a Sosnowcem, po których porusza się ponad 112 tysięcy pojazdów na dobę. Jestem przekonany, że tak duże projekty muszą być realizowane właśnie tam, gdzie mamy do czynienia z wielkimi potokami osobowymi. Naszym celem jest rozładowanie tego ruchu i stworzenie atrakcyjnej oferty połączeń kolejowych, większej przestrzeni dla ruchu aglomeracyjnego, by połączenia były częstsze i przede wszystkim dopasowane do kalendarza ludzi, którzy przyjeżdżają na Śląsk pracować, uczyć się, czy realizować swoje projekty biznesowe — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Wieminister infrastruktury Przemysław Koperski w trakcie konferencji odniósł się do zaprojektowanego odcinka Zabrzeg - Zebrzydowice zwracając uwagę, że ta ważna z punktu widzenia naszego państwa inwestycja zostanie przeprowadzona w dialogu z samorządami i mieszkańcami gmin, na terenie których odbędą się prace budowlane, m.in. gminy Czechowice-Dziedzice, Chybie, Strumień czy Zebrzydowice.
PKP PLK realizują jedną z największych inwestycji kolejowych w historii województwa śląskiego. Dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego na węźle katowickim poprawi przepustowość, dzięki czemu zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów. Prędkość składów wzrośnie. Skróci się czas podróży. Zwiększy się dostęp do ekologicznego środka transportu - kolei, dzięki budowie nowych przystanków i dostosowaniu obecnych stacji i przystanków do obsługi wszystkich podróżnych. Będzie też bezpieczniej w ruchu pasażerskim i towarowym.
Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice
Przebudowa trasy Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice to nowe możliwości kolei w aglomeracji. Planowane są trzy dodatkowe przystanki: Katowice Uniwersytet (między ul. Paderewskiego i Łokietka), Katowice Akademia (między ul. Damrota i Francuską) oraz Katowice Kokociniec (rejon ul. Szadoka) dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację na perony ułatwią windy. Perony będą wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Orientację zapewnią gabloty z rozkładem jazdy, zegary i wyświetlacze z informacjami o pociągach. Zachętą do ekologicznych podróży – łączenia kolei i rowerów – będą stojaki w obrębie peronów. Inwestycja PLK SA obejmie modernizację stacji i przystanków: Katowice Szopienice Południowe, Katowice Zawodzie, Katowice oraz Katowice Ligota. Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum miasta, by pasażerowie mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji, ośrodków akademickich i kąpieliska. Wszystkie obiekty będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice dobudowane będą dwa tory i rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny. Kompleksowa modernizacja linii to budowa ok. 22 km nowych torów i przebudowa 96 km torów, wymiana ok. 133 km sieci trakcyjnej i ponad 260 rozjazdów. W zakres zadania wchodzi 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. W ramach prac przewiduje się budowę centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów.
Po podpisaniu umowy, wykonawca ma 90 dni na przygotowanie z PLK SA i Miastem Katowice szczegółowego harmonogramu obejmującego zmiany w komunikacji, które z wyprzedzeniem będą przedstawione mieszkańcom. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2028 r. Wartość zadania to 3,4 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Zabrzeg - Zebrzydowice
Dzięki realizacji inwestycji sprawniejsze będą podróże z Zabrzegu do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z przebudowanych stacji Chybie i Zebrzydowice oraz przystanków Zabrzeg Czarnolesie, Pruchna, Drogomyśl. Zadanie zwiększy dostępność do kolei, także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach prac planowana jest przebudowa ponad 100 km torów i 120 km sieci trakcyjnej, co wpłynie na podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Zwiększy się bezpieczeństwo na 25 obiektach inżynieryjnych.
W połowie maja rozpoczną się roboty budowlane. Planowane zmiany w komunikacji będą z wyprzedzeniem przekazywane mieszkańcom. Zakończenie prac jest przewidziane w grudniu 2027 r. Wartość zadania to prawie 1,7 mld zł. Dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Kolej zmienia się na lepsze w woj. śląskim
PKP PLK SA realizują wielką inwestycję od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Pszczynę, Zabrzeg do granicy z Czechami w Zebrzydowicach. Łączna wartość zadania to ok. 7 mld zł, z czego ponad 6 mld zł pochodzi ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Prace realizowane są na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd. oraz Tychy – Goczałkowice. Odcinek Katowice Piotrowice – Tychy jest w trakcie postępowania przetargowego na dokumentację projektową. Zakończyły się prace budowlane na linii od Goczałkowic-Zdroju do Zabrzegu. Więcej na stronie inwestycji www.slaskienatorach.pl
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA w likwidacji jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ maku/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 05.04.2024, 14:34 |
Źródło informacji | Ministerstwo Infrastruktury |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |