Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![Fot. PAP/S. Leszczyński (1)](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/2024-05/1i.jpg?itok=Vek_zbjY)
Łukasz Targoszyński był gościem specjalnym XVI edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach - najbardziej prestiżowego wydarzenia ekonomicznego w Europie Środkowej, a także uczestnikiem panelu dyskusyjnego poświęconego rynkowi fuzji i przejęć. Ten zaś, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, od kilku lat cechuje się dużą niestabilnością.
„Powodów takiego stanu rzeczy było wiele: pandemia COVID, zawirowania geopolityczne, wojna w Ukrainie, wysoka inflacja. Wydaje się jednak, że tę huśtawkę nastrojów mamy już za sobą, a obecny rok daje nadzieję na wzrost liczby i wartości transakcji fuzji i przejęć, choć na ostateczne oceny jest z pewnością zbyt wcześnie” - podkreślał partner w Baker McKenzie.
Słowa eksperta potwierdzają wyniki ankiet przeprowadzonych wśród prezesów spółek: jeden na trzech rozważa zakup innej firmy w najbliższym czasie, a dwóch na trzech myśli o formule tzw. joint venture.
„To bardzo dobry sygnał - nasi przedsiębiorcy wykazują się elastycznością i umiejętnością dostosowywania swoich strategii biznesowych do zmieniających się realiów ekonomiczno-prawnych” - ocenił Łukasz Targoszyński.
Pytany o branże cieszące się aktualnie największym zainteresowaniem potencjalnych inwestorów, ekspert wskazał na firmy technologiczne oraz zajmujące się szeroko rozumianą kwestią ESG, zieloną energią, czy spółki z branży medycznej.
„Wiele spółek i inwestorów rozważa zakup aktywów lub technologii, które pomogą im przejść na czystsze i bardziej ekologiczne źródła energii. Dlatego też na rynku fuzji i przejęć szczególną estymą cieszą się te przedsiębiorstwa, które mogą zaoferować innowacyjne rozwiązania lub których działalność wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju” - ocenił Łukasz Targoszyński.
Ekspert dodał, że istotnym elementem transakcji zarówno dla sprzedających, jak i dla potencjalnych inwestorów jest tempo zamknięcia transakcji - niestety w ostatnim czasie obserwujemy, że procesy sprzedaży ulegają znaczącemu wydłużeniu.
„Dostrzegamy znaczący wzrost regulacji, krajowych i europejskich, które obecnie czynią transakcje bardziej skomplikowanymi i czasochłonnymi. Jeszcze kilka lat temu znacznie mniejszą wagę przywiązywaliśmy do tego, skąd dany kapitał pochodzi, jednak sytuacja w Ukrainie czy Azji spowodowały, że pochodzenie środków na zakup danej firmy jest dziś dokładnie prześwietlane” - analizował partner z Baker McKenzie.
Nawiązując do potencjału polskich firm do realizowania transakcji fuzji i zakupów, Łukasz Targoszyński zauważył, że liczba tych, które działają aktywnie również na rynkach zagranicznych, jest wciąż relatywnie niewielka.
„Z jednej strony wynika to z nadal wysokiej ostrożności i braku chęci do podjęcia ryzyka przez inwestorów, co może potencjalnie wpłynąć negatywnie na ewentualne niepowodzenie pierwszego tego typu projektu. Jednak polskie marki, które już osiągnęły sukces w tej materii, stanowią dobry prognostyk na przyszłość” - podsumował Łukasz Targoszyński.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.05.2024, 15:04 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Firma Robertshaw ogłasza zamknięcie fabryki w słowackiej Trnawie. Majątek zakładu zostanie wystawiony na sprzedaż
- 02.07.2024, 13:10
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Nie każde oznakowanie produktu „eko” oznacza, że produkt jest naprawdę ekologiczny PAP
„Przestaw się na eko - szukaj Euroliścia 2” - to drugi etap kampanii edukacyjnej Polskiej Izby Żywności Ekologicznej (PIŻE), której celem jest m.in. promocja ekologicznej żywności certyfikowanej, ponieważ na rynku dostępne są również produkty, które nie spełniają odpowiednich kryteriów, chociaż sprzedawane są jako ekologiczne. Wartość certyfikowanego rynku eko w Polsce PIŻE szacuje na 2 mld zł.- 02.07.2024, 11:59
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom