Newsletter

Kazachstan staje się głównym szlakiem dla transportu kolejowego między Chinami a UE

19.06.2024, 16:16aktualizacja: 19.06.2024, 16:25

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Skrócenie do 15 dni tranzytu kolejowego z Chin do państw Unii Europejskiej przez terytorium Kazachstanu - to jeden z celów uruchomionej w stolicy tego kraju Astanie Platformy Koordynacyjnej dla Międzynarodowego Szlaku Transportowego Transkaspijskiego. Do roku 2027 UE zamierza zainwestować do 300 mld euro na projekty dotyczące transportu kolejowego na szlaku przebiegającym przez Kazachstan.

W Astanie 12 czerwca br. uruchomiono Platformę Koordynacyjną dla Międzynarodowego Szlaku Transportowego Transkaspijskiego (TITR). W ub. r. przewozy ładunków na TITR przekroczyły 2,7 mln ton, co oznacza ich wzrost o 86 proc. Prognozuje się, że w tym roku osiągną one poziom 4,2 mln ton.

„Utworzenie Platformy Koordynacyjnej to ważny krok, który daje nam niepowtarzalną szansę na połączenie sił, wymianę doświadczeń i opinii, aby osiągnąć wspólne cele regionów” – zauważył podczas uroczystości minister transportu Kazachstanu Marat Karabajew.

Minister podkreślił, że Kazachstan, położony na skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych, od dawna zdaje sobie sprawę ze znaczenia wydajnego i zrównoważonego systemu transportu.

Międzynarodowy Szlak Transportowy Transkaspijski, zwany także Korytarzem Środkowym, to wielostronny projekt łączący sieci kontenerowego kolejowego transportu towarowego Chin i państw Unii Europejskiej. TITR ma kluczowe znaczenie strategiczne, ponieważ zapewnia krótszą alternatywę dla starszej, biegnącej przez Rosję, kolei transsyberyjskiej, która w świetle trwającej w Ukrainie wojny i sankcji nałożonych z tego powodu na Rosję, ma ograniczone znaczenie.

Najdłuższe odcinki TITR przebiegają przez Kazachstan, co czyni ten kraj kluczowym elementem polityki regionalnej.

„Wszystkie badania [na temat TITR] wskazują na to samo: potrzebne są inwestycje i to już teraz, aby usunąć wąskie gardła w transkaspijskim korytarzu transportowym” – powiedział wiceminister spraw zagranicznych Kazachstanu Roman Wasilenko.

Czas tranzytu z Chin do Turcji, w miarę postępu prac nad TITR, stale się skraca - to obecnie mniej niż 25 dni, w porównaniu z czasem tranzytu morskiego z Chin do Europy, który wynosi 35–45 dni. Ministerstwo Transportu Kazachstanu zakłada, że ostatecznym celem TITR jest skrócenie tranzytu kolejowego przez Kazachstan do 15 dni.

Platforma Koordynacyjna to organ współpracy wszystkich darczyńców, inwestorów, interesariuszy i beneficjentów zaangażowanych w projekt TITR. Jest wśród nich pięć kluczowych państw Azji Środkowej i regionu Kaukazu (Armenia, Azerbejdżan, Gruzja, Kazachstan, Turcja), a także Komisja Europejska, państwa członkowskie UE, Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Światowy i Azjatycki Bank Rozwoju.

Do jej podstawowych zadań należy mapowanie bieżących i planowanych inicjatyw, identyfikacja projektów z zakresu infrastruktury miękkiej, monitorowanie postępów w realizacji projektów oraz koordynacja pomocy technicznej, a wszystko to z myślą o zwiększeniu efektywności TITR.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 19.06.2024, 16:16
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ