Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Warsztaty pod hasłem „Kiedy odpowiedzialność staje się twoim atutem” zostały zorganizowane w Warszawie przez międzynarodową organizację Reporterzy bez Granic, która jest inicjatorem i realizatorem programu Journalism Trust Initiative.
Standard JTI został wymieniony w unijnym akcie o wolności mediów (EMFA - European Media Freedom Act) jako jedno z kryteriów identyfikacji mediów, które będą objęte szczególną ochroną przed usuwaniem ich treści z wielkich platform społecznościowych i z wyników w wyszukiwarkach.
Standard JTI ma być potwierdzeniem wysokiej jakości i rzetelności dziennikarstwa. Certyfikacja opiera się na obiektywnych kryteriach, dotyczących przejrzystości właścicielskiej mediów oraz profesjonalizmu procesów redakcyjnych. Została opracowana przez komitet złożony ze 130 ekspertów: dziennikarzy i wydawców, przedstawicieli instytucji czy organów regulacyjnych oraz firm specjalizujących się w nowych technologiach.
Inicjatywa JTI została zapoczątkowana przez Reporterów bez Granic w celu promowania wiarygodnego dziennikarstwa, które obecnie musi konkurować z dezinformacją oraz treściami propagandowymi i reklamowymi, które to szczególnie rozprzestrzeniają się w przestrzeni cyfrowej. To zjawisko przyczynia się do braku zaufania do mediów, a w konsekwencji do spadku liczby odbiorców oraz do obniżania się przychodów z reklam czy subskrypcji.
Do inicjatywy dołączyło już 1700 mediów z około100 krajów (w tym ponad 350 w krajach UE), m.in. France TV, CBC w Kanadzie czy Inside Story w Grecji. W Polsce do inicjatywy aktualnie zamierza dołączyć 10 organizacji medialnych.
W opinii organizatorek warsztatów - Kathariny Viktorii Weiß oraz Chloé Fiodiere z organizacji Reporterzy bez Granic - przyjęcie standardu JTI daje redakcjom długoterminowe korzyści, m.in. wyższe pozycjonowanie treści, co przekłada się na zwiększone przychody z reklam.
W niektórych krajach już teraz reklamodawcy polegają na certyfikacie przy wyborze mediów, z którymi chcą kojarzyć swój wizerunek. Niektóre wyszukiwarki wykorzystują dane JTI do indeksowania i promowania rzetelnych źródeł informacji, a organy regulacyjne i podmioty państwowe - do przydzielania mediom dotacji. Korzyści odnoszą także obywatele, którzy - dzięki widocznym oznaczeniom JTI - wybierają wiarygodne źródła wiadomości i wiedzy.
Aby przystąpić do programu Journalism Trust Initiative, redakcje muszą najpierw dokonać samooceny zgodności ze standardem, na tej podstawie opublikować własny raport transparentności, a następnie mogą wystąpić o certyfikat JTI.
Proces samooceny, który prowadzi do publikacji raportu przejrzystości, jest bezpłatny i polega na udzieleniu odpowiedzi na 130 pytań poprzez stronę internetową albo aplikację JTI.
Natomiast uzyskanie certyfikatu JTI poprzedzone jest zewnętrznym, trwającym 1-2 miesiące audytem, a minimalny koszt usług audytora to 1,5 tys. euro. Certyfikat jest ważny 2 lata.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 12.07.2024, 11:22 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |