Newsletter

Samochody priorytetem Polaków: chcemy je kupować, mimo spadku nastrojów - lipiec w raporcie OTOMOTO Insights

06.08.2024, 07:00aktualizacja: 07.08.2024, 09:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

OTOMOTO
OTOMOTO
Polacy nadal chcą wymieniać swoje samochody, a wielu z nich deklaruje, że zrobi to w ciągu najbliższego roku - potwierdza kolejna ankieta GUS. W lipcu nastroje konsumenckie osłabły. Powodów do zmartwień dostarcza Polakom zarówno obawa o sytuację finansową własnego gospodarstwa domowego (spadek nastrojów o 6 p.p. w stosunku do czerwca), jak i o przyszłą sytuację ekonomiczną kraju (spadek o 4,4 p.p. w porównaniu do czerwca). Pomimo spadków aż 8,55% respondentów podtrzymuje plan zakupu samochodu w najbliższym czasie. Dane deklaratywne potwierdzają się w CEPiK-u, w którym kolejny miesiąc z rzędu widać wysoką, bo przekraczającą 365 tysięcy liczbę rejestracji samochodów - a to aż o 35% więcej niż w lipcu ubiegłego roku.

Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK-u, GUS-u i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl

Dominuje benzyna, diesli z miesiąca na miesiąc jest coraz mniej

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, ponad połowę ofert dostępnych na OTOMOTO stanowiły samochody z silnikiem benzynowym. Miesiąc do miesiąca zmniejsza się jednak oferta dostępnych diesli: w lipcu odnotowano spadek o 0,7 p.p. w porównaniu do czerwca 2024 i o 1,4% w porównaniu do maja 2024. Oferty sprzedaży aut z benzyną i dieslem znajdują swoich nabywców w podobnym czasie. Potrzebny na sprzedaż okres uzależniony jest m.in. od tego, czy ogłoszenie pochodzi od sprzedawcy indywidualnego (wówczas to średnio 41 dni), czy biznesowego (43-44 dni). Jednym z czynników wpływających na szybszą sprzedaż aut przez użytkowników indywidualnych jest wystawianie przez nich bardziej przystępnych cenowo modeli - średnia cena wszystkich pojazdów wystawionych przez prywatnych sprzedawców jest niemal 30 tysięcy złotych niższa niż średnia cena samochodów pochodzących od profesjonalnych sprzedających na OTOMOTO.

Rosną średnie ceny samochodów 

W lipcu, w celu poszukiwania samochodu, motocykla lub części OTOMOTO odwiedziło 23 miliony użytkowników, którzy średnio poświęcali na przeglądanie strony ponad 11 minut. W tym czasie blisko 13 razy „przeklikiwali” stronę, szukając ogłoszeń najbardziej odpowiadających ich oczekiwaniom. Osoby wykorzystujące filtry najczęściej wybierały markę (84%) i model (71%). Średnie ceny samochodów wystawianych na platformie w porównaniu do poprzedniego miesiąca są nieco wyższe - samochody wystawiane w lipcu przez profesjonalnych sprzedających były o około 5% wyższe, a przez osoby prywatne sprzedające swoje pojazdy - o około 3% wyższe niż te, które pojawiły się wcześniej na platformie.

Coraz wyższe kredyty na zakup samochodu

Utrzymująca się wysoka podaż samochodów (+18% r/r) jest przede wszystkim rezultatem aktywności klientów indywidualnych, którzy coraz częściej finansują swoje zakupy przy pomocy kredytów o rosnącej wartości. Kolejny miesiąc z rzędu wzrosła średnia kwota zobowiązań zaciąganych za pośrednictwem OTOMOTO Pay na zakup samochodu. W lipcu średnia wysokość kredytu wyniosła 45,7 tysiąca złotych. To wzrost o 2,5% w porównaniu do czerwca tego roku, gdy średnia wynosiła 44,6 tysiąca złotych. Podobnie jak w czerwcu, średnia wysokość zobowiązań zaciąganych na zakup samochodu przez kobiety (46,2 tys.zł) przewyższała średnią wartość kredytów, na które decydowali się mężczyźni (45,5 tys. zł). Kobiety stanowiły 30% osób zainteresowanych kredytem na zakup auta.

Źródło informacji: OTOMOTO

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 06.08.2024, 07:00
Źródło informacji OTOMOTO
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ