Newsletter

Jak kupować energię dla firmy? Praktyczny poradnik dla firm

25.09.2024, 09:00aktualizacja: 25.09.2024, 09:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

E.ON
E.ON
Istnieją różne modele zakupu energii elektrycznej, które firmy wybierają w zależności od swoich potrzeb, preferencji i przyjętej strategii biznesowej. Obecnie najbardziej popularne rozwiązania to: stała cena, zakup 100% energii na rynku SPOT oraz model transzowy. Warto zrozumieć mechanikę tych rozwiązań i to, jak można je zastosować w biznesie. Dlatego E.ON Polska, bazując na wiedzy i doświadczeniu swoich ekspertów, stworzył kompleksowy wideoporadnik, który w przystępny sposób wyjaśnia, na czym polegają poszczególne modele zakupu energii dla firm.

Dobrze dobrany model zakupu energii elektrycznej może pomóc przedsiębiorstwom w minimalizowaniu ryzyka cenowego i optymalizowaniu wydatków operacyjnych. Dlatego warto mieć wiedzę, czym charakteryzuje się każdy z nich. Pomoże w tym wideoporadnik, który w zwięzłej formie wyjaśnia, na czym polega zakup energii w modelu 100% SPOT, zakup energii w modelu transze+SPOT, cena dynamiczna oraz gwarancji pochodzenia.

Model spotowy - na czym polega?

Zakup energii elektrycznej w modelu 100% SPOT najlepiej sprawdzi się w firmach, które uważnie śledzą zmiany cen energii i są na nie gotowe. To rozwiązanie opiera się na krótkoterminowym Rynku Dnia Następnego, który prowadzi Towarowa Giełda Energii (TGE). W tym przypadku dostawa energii elektrycznej odbywa się dzień lub dwa dni po jej zakupie.

Towarowa Giełda Energii na swojej stronie internetowej przedstawia cenę obowiązującą o danej godzinie. Wynika ona z aktualnej sytuacji na rynku energii i bieżących notowań giełdowych Rynku Dnia Następnego na TGE.

Aby skorzystać z modelu 100% SPOT, na początku należy przygotować szacowany dobowo‑godzinowy profil zużycia w trakcie cyklu dostawy. Na tej podstawie kontraktowana jest cena energii elektrycznej w transzach godzinowych. Finalna kwota rozliczeniowa za energię w danym miesiącu będzie średnią miesięczną z godzinowych cen Rynku Dnia Następnego oraz godzinowego planowanego zapotrzebowania. Należy do niej doliczyć również marżę i koszt sprzedawcy, opłatę za certyfikaty oraz akcyzę.

Ryzyko dotyczące zmienności cen energii powoduje, że firmy mają trudności z szacowaniem wysokości opłat. Jednocześnie wahania w tym zakresie mogą przynieść firmie korzyści. Dzieje się tak, gdy na rynku spotowym przeważają niższe ceny energii, a nawet ceny ujemne, które pojawiają się coraz częściej. Ma to związek z wysokim udziałem OZE w strukturze zużycia energii w konkretnych godzinach - na przykład przy słonecznej i wietrznej pogodzie.

Zakup energii elektrycznej w modelu transze + SPOT

W modelu transzowym firmy kupują energię elektryczną partiami - w okresach rocznych, kwartalnych, miesięcznych, a nawet dobowych. Transze + SPOT to rozwiązanie hybrydowe. Łączy dwie różne metody zakupu energii elektrycznej - transze na rynku terminowym oraz zakup energii na rynku spotowym.

Energia kontraktowana jest zgodnie z jej szacowanym przez firmy zużyciem: to transze roczne, kwartalne, miesięczne czy dobowe. Przedsiębiorca może zatem zdecydować, ile energii chce kupić w transzach, a ile na rynku spotowym. Ma także możliwość aktywnego zarządzania tym podziałem i kontraktowania energii w wybranym przez siebie momencie. Wszystko po to, by stworzyć własną strategię zakupową i skorzystać z okazji cenowych.

„Połączenie dwóch modeli zakupowych - transzowego i spotowego - pozwala firmom na większą elastyczność oraz daje możliwość zminimalizowania ryzyka cenowego. Rozliczenie w danym miesiącu będzie średnią cen zrealizowanych wskazań transzowych oraz cen spotowych z uwzględnieniem planowanego profilu zużycia. Dodatkowo nasi klienci biznesowi otrzymują wsparcie opiekuna, który doskonale orientuje się w sytuacji rynkowej. Dzięki temu proces zakupu energii jest znacznie łatwiejszy” - tłumaczy Radosław Żebrowski, koordynator Rozwoju i Zarządzania Produktem w E.ON Polska.

Rozliczenie na podstawie cen dynamicznych

Od sierpnia 2024 roku każdy sprzedawca energii elektrycznej, który obsługuje ponad 200 tysięcy klientów, ma obowiązek przedstawić oferty z ceną dynamiczną. Tego typu umowa odzwierciedla wahania cen na rynkach energii elektrycznej, a w szczególności na Rynku Dnia Następnego lub Rynku Dnia Bieżącego.

„W przeciwieństwie do rozwiązań z wykorzystaniem stałej ceny czy taryfy, gdzie kwota jest z góry ustalona, w tym modelu na cenę końcową ma wpływ rzeczywiste zużycie energii - mówi Agnieszka Trąmpczyńska, menedżerka Zespołu Rozwoju i Zarządzania Produktem w E.ON Polska - To korzystne zwłaszcza dla tych przedsiębiorców, którzy mogą dopasować swoje zużycie pod kątem cen na rynku. Na przykład ograniczyć konsumpcję energii w godzinach szczytu, kiedy jej koszty są wyższe”.

W modelu ceny dynamicznej cena końcowa wyznaczona jest na podstawie profilu realnego, a nie planowanego zużycia. Może to pomóc firmie zaoszczędzić na rachunkach za prąd, ale jednocześnie wymaga aktywnego zaangażowania się w zarządzanie bilansem energetycznym przedsiębiorstwa. Aby skorzystać z tego rozwiązania, trzeba posiadać inteligentny licznik zdalnego odczytu, który dokonuje odczytów zużycia na bieżąco i pozwala je mierzyć w rozliczeniu dobowym, a nawet godzinowym.

Twoja wiedza o modelach zakupu energii elektrycznej

Wideoporadnik dla firm jest dostępny na stronie eon.pl/wideoporadnik

Materiał dedykowany jest przedsiębiorstwom z branży usługowej i przemysłowej, nieruchomości komercyjnych, wspólnot i spółdzielni, deweloperów czy instytucji publicznych z całej Polski.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe E.ON

tel. +48 (22) 821 41 51

e-mail: biuro.prasowe@eon.pl

Źródło informacji: E.ON

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 25.09.2024, 09:00
Źródło informacji E.ON
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ