Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Dobrze dobrany model zakupu energii elektrycznej może pomóc przedsiębiorstwom w minimalizowaniu ryzyka cenowego i optymalizowaniu wydatków operacyjnych. Dlatego warto mieć wiedzę, czym charakteryzuje się każdy z nich. Pomoże w tym wideoporadnik, który w zwięzłej formie wyjaśnia, na czym polega zakup energii w modelu 100% SPOT, zakup energii w modelu transze+SPOT, cena dynamiczna oraz gwarancji pochodzenia.
Model spotowy - na czym polega?
Zakup energii elektrycznej w modelu 100% SPOT najlepiej sprawdzi się w firmach, które uważnie śledzą zmiany cen energii i są na nie gotowe. To rozwiązanie opiera się na krótkoterminowym Rynku Dnia Następnego, który prowadzi Towarowa Giełda Energii (TGE). W tym przypadku dostawa energii elektrycznej odbywa się dzień lub dwa dni po jej zakupie.
Towarowa Giełda Energii na swojej stronie internetowej przedstawia cenę obowiązującą o danej godzinie. Wynika ona z aktualnej sytuacji na rynku energii i bieżących notowań giełdowych Rynku Dnia Następnego na TGE.
Aby skorzystać z modelu 100% SPOT, na początku należy przygotować szacowany dobowo‑godzinowy profil zużycia w trakcie cyklu dostawy. Na tej podstawie kontraktowana jest cena energii elektrycznej w transzach godzinowych. Finalna kwota rozliczeniowa za energię w danym miesiącu będzie średnią miesięczną z godzinowych cen Rynku Dnia Następnego oraz godzinowego planowanego zapotrzebowania. Należy do niej doliczyć również marżę i koszt sprzedawcy, opłatę za certyfikaty oraz akcyzę.
Ryzyko dotyczące zmienności cen energii powoduje, że firmy mają trudności z szacowaniem wysokości opłat. Jednocześnie wahania w tym zakresie mogą przynieść firmie korzyści. Dzieje się tak, gdy na rynku spotowym przeważają niższe ceny energii, a nawet ceny ujemne, które pojawiają się coraz częściej. Ma to związek z wysokim udziałem OZE w strukturze zużycia energii w konkretnych godzinach - na przykład przy słonecznej i wietrznej pogodzie.
Zakup energii elektrycznej w modelu transze + SPOT
W modelu transzowym firmy kupują energię elektryczną partiami - w okresach rocznych, kwartalnych, miesięcznych, a nawet dobowych. Transze + SPOT to rozwiązanie hybrydowe. Łączy dwie różne metody zakupu energii elektrycznej - transze na rynku terminowym oraz zakup energii na rynku spotowym.
Energia kontraktowana jest zgodnie z jej szacowanym przez firmy zużyciem: to transze roczne, kwartalne, miesięczne czy dobowe. Przedsiębiorca może zatem zdecydować, ile energii chce kupić w transzach, a ile na rynku spotowym. Ma także możliwość aktywnego zarządzania tym podziałem i kontraktowania energii w wybranym przez siebie momencie. Wszystko po to, by stworzyć własną strategię zakupową i skorzystać z okazji cenowych.
„Połączenie dwóch modeli zakupowych - transzowego i spotowego - pozwala firmom na większą elastyczność oraz daje możliwość zminimalizowania ryzyka cenowego. Rozliczenie w danym miesiącu będzie średnią cen zrealizowanych wskazań transzowych oraz cen spotowych z uwzględnieniem planowanego profilu zużycia. Dodatkowo nasi klienci biznesowi otrzymują wsparcie opiekuna, który doskonale orientuje się w sytuacji rynkowej. Dzięki temu proces zakupu energii jest znacznie łatwiejszy” - tłumaczy Radosław Żebrowski, koordynator Rozwoju i Zarządzania Produktem w E.ON Polska.
Rozliczenie na podstawie cen dynamicznych
Od sierpnia 2024 roku każdy sprzedawca energii elektrycznej, który obsługuje ponad 200 tysięcy klientów, ma obowiązek przedstawić oferty z ceną dynamiczną. Tego typu umowa odzwierciedla wahania cen na rynkach energii elektrycznej, a w szczególności na Rynku Dnia Następnego lub Rynku Dnia Bieżącego.
„W przeciwieństwie do rozwiązań z wykorzystaniem stałej ceny czy taryfy, gdzie kwota jest z góry ustalona, w tym modelu na cenę końcową ma wpływ rzeczywiste zużycie energii - mówi Agnieszka Trąmpczyńska, menedżerka Zespołu Rozwoju i Zarządzania Produktem w E.ON Polska - To korzystne zwłaszcza dla tych przedsiębiorców, którzy mogą dopasować swoje zużycie pod kątem cen na rynku. Na przykład ograniczyć konsumpcję energii w godzinach szczytu, kiedy jej koszty są wyższe”.
W modelu ceny dynamicznej cena końcowa wyznaczona jest na podstawie profilu realnego, a nie planowanego zużycia. Może to pomóc firmie zaoszczędzić na rachunkach za prąd, ale jednocześnie wymaga aktywnego zaangażowania się w zarządzanie bilansem energetycznym przedsiębiorstwa. Aby skorzystać z tego rozwiązania, trzeba posiadać inteligentny licznik zdalnego odczytu, który dokonuje odczytów zużycia na bieżąco i pozwala je mierzyć w rozliczeniu dobowym, a nawet godzinowym.
Twoja wiedza o modelach zakupu energii elektrycznej
Wideoporadnik dla firm jest dostępny na stronie eon.pl/wideoporadnik
Materiał dedykowany jest przedsiębiorstwom z branży usługowej i przemysłowej, nieruchomości komercyjnych, wspólnot i spółdzielni, deweloperów czy instytucji publicznych z całej Polski.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe E.ON
tel. +48 (22) 821 41 51
e-mail: biuro.prasowe@eon.pl
Źródło informacji: E.ON
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 25.09.2024, 09:00 |
Źródło informacji | E.ON |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Legendarny obiekt sportowy zmienia nazwę na Superauto.pl Stadion Śląski
Superauto.pl, największy sprzedawca nowych aut w internecie, został pierwszym w historii sponsorem tytularnym Stadionu Śląskiego. W efekcie zawartej umowy sponsorskiej, drugi co do wielkości stadion w Polsce zmienia nazwę na Superauto.pl Stadion Śląski.- 02.04.2025, 17:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Superauto.pl
-
Image
„Na życie, które dzieje się teraz” - PZU z nową kampanią o ubezpieczeniach na życie i zdrowie
PZU rozpoczyna wiosenną kampanię promującą ubezpieczenia na życie i zdrowie pod hasłem „Na życie, które dzieje się teraz”. Celem akcji jest podniesienie świadomości Polaków o korzyściach z posiadania tego typu zabezpieczenia oraz promowanie oferty PZU, która łączy ochronę życia i budowanie kapitału na przyszłość.- 02.04.2025, 15:38
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PZU
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ