Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak przypomniał Wiśniewski, miasto przed trzema laty przyjęło strategię „Mobilny Poznań”, która definiuje wszystkie działania miasta związane z zachęcaniem mieszkańców do korzystania z różnych środków transportu, z preferencją oczywiście dla transportu publicznego. „W tej strategii jest też program rowerowy, o czym opowiadałem podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności” - zaznaczył.
Dodał, że w ostatnich latach w porozumieniu z partnerami społecznymi udało się miastu zrealizować pokaźną sieć infrastruktury rowerowej. „Efektem tego jest imponujący dla nas wynik wskazujący, że aż 10 proc. Poznaniaków w codziennych podróżach do pracy i szkoły wybiera rower jako główny środek lokomocji” - podał Mariusz Wiśniewski.
„To najlepszy wynik w Polsce i dobra lokata w Europie. I nie zamierzamy na nim poprzestać” - podkreślił wiceprezydent Poznania.
Według Wiśniewskiego nie byłoby tak dobrego wyniku, gdyby nie inwestycje w infrastrukturę rowerową w mieście. „W 2017 roku przyjęliśmy program rowerowy, który określił spójną sieć dróg rowerowych w Poznaniu dla codziennych podroży. Po drugie, przyjęliśmy standardy rowerowe, czyli techniczne rozwiązania, jak budować nowoczesne i bezpieczne ścieżki rowerowe, żeby były przyjazne dla użytkowników. I po trzecie, determinacja w budowie. Dokładnie rzecz biorąc, zabezpieczenie w budżecie miasta środków na realizacje tych inwestycji” - wymienił.
Zwrócił uwagę, że w sytuacji, gdy sieci dróg rowerowych są przemyślane, spójnie połączone, a do tego dobrze wykonane, automatycznie zachęca to mieszkańców do podróżowania rowerem.
„Na tym się koncentrujemy, choć mamy jeszcze w Poznaniu takie miejsca, gdzie nie ma jeszcze połączonych ze sobą wszystkich fragmentów, ale chcemy to zrobić i mieszkańcy o tym wiedzą” - wyjaśnił Wiśniewski.
Dodał, że ratusz ma już dowody na to, że dzięki takiemu przemyślanemu programowi budowy ścieżek rowerowych, tak szybko przybywa w mieście prywatnych rowerów. „Widzimy, że to działa i warto iść konsekwentnie dalej” - wskazał Wiśniewski.
Jego zdaniem, feedback od mieszkańców również się zmienił. „Urzędniczy już nie słyszą pretensji, że za dużo miasto inwestuje w ścieżki rowerowe. Wręcz przeciwnie, częściej się zdarza, że ludzi ponaglają, żeby je budować tam, gdzie ich wciąż brakuje” - powiedział.
Wiśniewski zwrócił uwagę, że w tworzeniu nowej mobilności w Poznaniu główną osią jest transport publiczny. „Zachęcamy mieszkańców do zamiany własnych aut na transport publiczny. Działamy na różnych polach, intensywnie rozwijamy sieć linii tramwajowych. Już 2 mld zł miasto zainwestowało w budową nowych linii oraz modernizację starych połączeń i zakup nowoczesnego taboru” - poinformował.
Dodał, że miasto wspólnie z marszałkiem województwa i okolicznymi samorządowcami rozwija kolej metropolitalną. Kilka milionów ludzi w aglomeracji porusza się pociągiem.
„Z roku na rok rozwijamy wokół tych stacji kolejowych parkingi P+R w samym Poznaniu i w okolicy. W kontekście kolei, jednym z naszych celów realizowanych wspólnie z PKP Intercity i marszałkiem województwa jest budowa kolei obwodowej. Temu posłuży rozpoczęta przez PKP TLK modernizacja obwodnicy towarowej Poznania, która ma się zakończyć w 2028 roku. I pozwoli nam uruchomić pasażerską kolej obwodową, dzięki której kilka osiedli niemających w najbliższych latach szans na budową linii tramwajowej, zyska połączenie szynowe” - wskazał wiceprezydent Poznania.
Według niego miasto stawia też bardzo mocno na elektromobilność. „Kupujemy autobusy elektryczne, mamy też autobusy wodorowe. Mamy też system hulajnóg i rowery miejskie oraz budujemy miejsca do ich parkowania z możliwością przesiadki na pociąg lub tramwaj” - wyliczył Wiśniewski.
Jak zauważył, w Poznaniu jest też sporo, bo ponad 200, punktów do ładowania samochodów elektrycznych. Podkreślił, że to jednak nie koniec, będzie ich więcej i powstaną zgodnie z strategią „Mobilny Poznań”.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 30.09.2024, 15:55 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |