Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:
Wskazywanie najmłodszym nowych kierunków w edukacji i rozwoju zawodowym poprzez naukę programowania, robotyki i wykorzystywania sztucznej inteligencji – tak w skrócie można opisać "Klub Cyfrowych Możliwości", który wystartuje już w 2025 roku. W ramach projektu realizowanego przez Instytut NASK oraz Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog odbywać się będą bezpłatne zajęcia edukacyjne, w których weźmie udział łącznie kilkanaście tysięcy dzieci. Projekt zostanie sfinansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), a jego budżet to niemal 25 mln zł. Dziś odbyła się uroczysta inauguracja programu.
W poniedziałek 14 października 2024 r. w gmachu Politechniki Warszawskiej nastąpiła oficjalna i uroczysta inauguracja projektu „Klub Cyfrowych Możliwości”, którego głównym celem jest obalanie stereotypowego postrzegania ról zawodowych w sektorze ICT oraz pokazanie dziewczynkom nowych ścieżek edukacji w obszarze technologii. Start programu, koordynowanego przez Państwowy Instytut Badawczy NASK i Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, zaplanowano symbolicznie w Dniu Edukacji Narodowej. W wydarzeniu inaugurującym udział wzięli m.in. Krzysztof Gawkowski – wicepremier i minister cyfryzacji, Radosław Nielek – dyrektor NASK oraz dr hab. inż. Agata Pilitowska – prodziekan ds. studenckich Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.
"Dzisiejsze wydarzenie stanowi istotny krok w budowaniu kompetencji cyfrowych wśród dzieci i młodzieży. Koncentrujemy się na przygotowaniu przyszłych specjalistów ICT, ponieważ w Polsce istnieje ogromny niedobór pracowników w tej dziedzinie. Program „Kluby Cyfrowych Możliwości” ma za zadanie aktywizować młode osoby, zwłaszcza dziewczęta, już od szkoły podstawowej, aby mogły rozwijać swoje umiejętności cyfrowe i matematyczne. Chcemy, aby w ciągu najbliższych pięciu lat minimum 60 proc. uczestników stanowiły młode kobiety. To przemyślany projekt, który przyczyni się do wzmocnienia polskiej gospodarki i budowy nowoczesnego społeczeństwa cyfrowego" – podkreślił wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas dzisiejszej konferencji.
Kobiety w technologiach jako wzór do naśladowania
„Klub Cyfrowych Możliwości” to rozbudowany projekt, którego głównym elementem są bezpłatne zajęcia edukacyjne. Podczas tych warsztatów dzieci będą uczyć się programowania, robotyki i wykorzystania sztucznej inteligencji, a także poznają najważniejsze zasady bezpieczeństwa w sieci. Innowacyjność programu polega na połączeniu rozwoju kompetencji cyfrowych najmłodszych z promowaniem roli kobiet w sektorze nowych technologii. Koordynatorom projektu zależy na pokazaniu młodych studentek i absolwentek kierunków technicznych jako wzorów do naśladowania oraz przybliżeniu dziewczynkom potencjalnych dróg przyszłego rozwoju edukacyjnego i zawodowego.
"Dane z raportu „Aspiracje edukacyjne i zawodowe uczniów szkół średnich” opublikowanego przez NASK w 2024 r. jasno pokazują, że dziewczęta nie widzą się w profesjach związanych z nowymi technologiami. Blisko 22 proc. przepytanych młodych mężczyzn chciałoby zostać programistami, a ponad 15 proc. – informatykami. Dla porównania takie specjalizacje jako wymarzoną ścieżkę zawodową wskazało tylko 3,3 proc. (programistka) oraz 1,8 proc. (informatyczka) dziewcząt. Właśnie dlatego NASK jako instytut działający w obszarze ICT, którego zespół w aż 40 proc. stanowią kobiety, podejmuje się realizowania projektów takich jak „Klub Cyfrowych Możliwości” – wyjaśnia Radosław Nielek, dyrektor NASK.
Zajęcia „Klubu Cyfrowych Możliwości” organizowane będą wśród dzieci ze szkół podstawowych w wieku, w którym wybory edukacyjne dopiero się kształtują. Warsztaty poprowadzą specjalnie przeszkolone studentki i absolwentki, a w mniejszej proporcji również studenci i absolwenci, kierunków z zakresu ICT z politechnik oraz innych publicznych i niepublicznych uczelni wyższych w Polsce. W ten sposób spotkania będą okazją do przełamywania stereotypowego postrzegania określonych zawodów jako męskie lub kobiece, zarówno wśród najmłodszych, jak i rodziców oraz nauczycieli.
"Mamy wielu studentów, którzy chętnie biorą udział w różnych akcjach i projektach. Na naszym Wydziale jest około 30% studiujących studentek, co jest dobrym wynikiem. Zarówno kobiety jak i mężczyźni angażują się w różne takie inicjatywy Wydziału, więc myślę, że w tej nowej akcji też chętnie wezmą udział" – dodała dr hab. inż. Agata Pilitowska – prodziekan ds. studenckich Wydziału Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.
Dla kogo jest „Klub Cyfrowych Możliwości”?
Program „Klubu Cyfrowych Możliwości” skierowany jest do uczniów i uczennic szkół podstawowych z klas IV–VIII mieszkających w miejscowościach do 20 tys. mieszkańców, a w szczególności w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich. Pod uwagę (w proporcji poniżej 50 proc.) brane są też miasta do 100 000 mieszkańców, w których dostęp do zajęć dodatkowych jest utrudniony. W ten sposób organizatorzy chcą zadbać o dzieci mające ograniczone możliwości uczestniczenia w aktywnościach nakierowanych na rozwój kompetencji cyfrowych.
Projekt będzie realizowany w latach 2025–2029. W tym czasie organizatorzy planują dotrzeć z ofertą do co najmniej 17 tys. dzieci. Kilkudniowe cykle zajęć będą prowadzone w ferie zimowe oraz podczas letnich wakacji. Pierwsza tura spotkań ruszy już w 2025 roku. Przewidziano także organizację jednodniowych zajęć odbywających się w październikowe weekendy podczas Europejskiego Tygodnia Kodowania.
Rekrutacja na zajęcia będzie prowadzona na stronie projektu. Tam też na bieżąco organizatorzy projektu będą publikować informacje o miejscach i terminach spotkań. Osobą uprawnioną do zgłoszenia dziecka na warsztaty będzie rodzic lub opiekun prawny.
Budżet „Klubu Cyfrowych Możliwości” wynosi niemal 25 mln zł. Projekt będzie finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (program FERS). Instytucją zarządzającą projektem jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mbed/ js/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 14.10.2024, 11:47 |
Źródło informacji | MC |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |