Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Wybór samochodu to mieszanka emocji i racjonalnych kalkulacji. Choć 47% respondentów marzy o nowym aucie, tylko 39% planuje jego zakup. Większość rejestracji w 2024 r., podobnie jak w poprzednich latach, dotyczyła aut używanych.
- Tradycyjna forma finansowania, czyli gotówka, pozostaje dominującą formą płatności przy zakupie samochodów używanych do 50 tys. zł. Przy droższych pojazdach popularność zyskują leasing, kredyt i inne nowoczesne formy finansowania.
- Kupujący deklaratywnie interesują się droższymi autami, ale w praktyce przeglądają tańsze oferty. Największe różnice widoczne są w najniższych przedziałach cenowych.
- SUV-y nadal królują wśród poszukiwanych modeli, a Toyota pozostaje najczęściej wybieraną marką nowych aut. Audi dominuje wśród importowanych pojazdów używanych.
- Chociaż samochody elektryczne to wciąż nisza, ich sprzedaż w Polsce w przyszłości napędzać będą regulacje unijne i wzrost dostępności pojazdów w wyniku pojawienia się tańszych alternatyw chińskich marek.
Analiza raportu pozwala dostrzec zmiany w podejściu Polaków do zakupu i finansowania samochodów, w tym rosnącą świadomość zalet alternatywnych form płatności, takich jak kredyt, leasing czy wynajem długoterminowy.
„Nowoczesne formy finansowania zakupu pojazdów zwiększają dostępność nowszych samochodów dla szerokiego grona kierowców, a więc stwarzają realną szansę na obniżenie średniej wieku pojazdów w Polsce. To proces, bo Polacy są unijnymi liderami w liczbie posiadanych samochodów na mieszkańca, a średnia wieku aut to blisko 15 lat. Obniżenie tej średniej przyniosłoby większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także pomogłoby skuteczniej odpowiadać na wyzwania związane z ochroną klimatu” – Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group.
Wybór samochodu: emocje, kalkulacje i bariery
Zakup samochodu to decyzja, podczas podejmowania której Polacy balansują pomiędzy marzeniami a możliwościami ekonomicznymi. Aż 47% respondentów badania zrealizowanego przez Minds & Roses (na próbie kierowców w wieku 25+ deklarujących chęć zmiany auta w ciągu 12 miesięcy) chciałoby posiadać nowe auto, jednak tylko 39% planuje jego zakup w najbliższym czasie. Jednocześnie zdecydowana większość rejestrowanych pojazdów w Polsce to samochody używane, co świadczy o ograniczeniach budżetowych wielu kupujących. Proces poszukiwań pojazdu jest dynamiczny – na początku kupujący rozważają kilka marek i modeli, ale w miarę analizowania dostępnych ofert zawężają wybór do jednego, najbardziej wykalkulowanego rozwiązania.
Internet pierwszym krokiem na ścieżce zakupowej
Dane jasno wskazują, że ponad 50% więcej osób zaczyna poszukiwania auta w serwisach ogłoszeniowych niż na stronach dealerskich. OTOMOTO pozostaje wiodącą platformą w Polsce, szczególnie wśród osób w wieku od 35 do 54 lat, z przewagą użytkowników płci męskiej.
Finansowanie samochodów: gotówka czy kredyt?
Preferencje dotyczące formy finansowania różnią się w zależności od ceny i wieku pojazdu. W przypadku samochodów używanych do 50 tys. zł gotówka wciąż jest najpopularniejszą formą płatności. Jednak w przypadku droższych aut coraz większym zainteresowaniem cieszą się kredyt, leasing oraz wynajem długoterminowy. Analiza realnych wyszukiwań na OTOMOTO pokazuje, że kupujący często deklarują zainteresowanie droższymi autami, ale w praktyce najczęściej przeglądają tańsze oferty, zwłaszcza w najniższym przedziale cenowym.
6 na 10 wniosków o finansowanie kończy się sukcesem
Blisko połowa wniosków o finansowanie dotyczy samochodów powyżej 10-letnich, mimo że takie pojazdy stanowią zaledwie 11% wyszukiwań na platformie. Całkowity koszt kredytu oraz wysokość raty są najważniejszymi czynnikami dla osób wnioskujących o finansowanie. Najwięcej pozytywnych decyzji kredytowych uzyskują osoby w wieku od 35 do 44 lat. Warto także podkreślić, że aż 6 na 10 wniosków o finansowanie kończy się pozytywną decyzją, a odsetek ten rośnie wraz z wiekiem wnioskujących. W przypadku samochodów z wyższych przedziałów cenowych (powyżej 200 tys. zł), przyznawane kwoty finansowania są bardzo zbliżone do wnioskowanych, z wyjątkiem aut klasy premium.
Nadal stawiamy na SUV-y
Preferencje motoryzacyjne Polaków są dość stabilne. SUV-y pozostają najczęściej wybieraną kategorią aut, niezależnie od formy zakupu. Wśród nowych samochodów największą popularnością cieszy się Toyota, natomiast w kategorii aut używanych z importu prym wiedzie Audi. Co ciekawe, w przypadku samochodów używanych modele najczęściej oglądane na OTOMOTO pokrywają się z modelami, na które najczęściej wnioskuje się o finansowanie - widać spójność między preferencjami a faktycznymi decyzjami zakupowymi.
Elektromobilność
Samochody EV są najczęściej kupowane przez firmy, podczas gdy ich zakup na potrzeby prywatne pozostaje sporadyczny. Największy popyt na pojazdy elektryczne odnotowano wśród osób w średnim wieku o dochodach w przedziale od 8 do 18 tys. zł miesięcznie. Zmniejszenie się liczby wniosków o finansowanie zakupu pojazdów elektrycznych to wynik zawieszenia wypłat środków z programu „Mój Elektryk” na leasing samochodów. Firmy, będące głównymi nabywcami takich pojazdów, postrzegały dopłaty jako istotny czynnik zachęcający do wyboru aut elektrycznych.
Cały raport tutaj.
Źródło informacji: OTOMOTO
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 20.12.2024, 09:00 |
Źródło informacji | OTOMOTO |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT