Newsletter

Premiera Raportu OTOMOTO PAY & OTOMOTO LEASE: finansowanie samochodów nowych i używanych w Polsce

20.12.2024, 09:00aktualizacja: 20.12.2024, 09:37

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Shutterstock
Shutterstock
Kompleksowy raport OTOMOTO PAY & OTOMOTO LEASE to zbiór informacji szczególnie istotnych z punktu widzenia profesjonalnych uczestników rynku. W opracowaniu można znaleźć preferencje Polaków związane z zakupem i finansowaniem pojazdów, a także kluczowe trendy, które kształtują rynek motoryzacyjny. Raport powstał na podstawie danych własnych OTOMOTO oraz badania przeprowadzonego przez dom badawczy Minds&Roses.
  • Wybór samochodu to mieszanka emocji i racjonalnych kalkulacji. Choć 47% respondentów marzy o nowym aucie, tylko 39% planuje jego zakup. Większość rejestracji w 2024 r., podobnie jak w poprzednich latach, dotyczyła aut używanych.
  • Tradycyjna forma finansowania, czyli gotówka, pozostaje dominującą formą płatności przy zakupie samochodów używanych do 50 tys. zł. Przy droższych pojazdach popularność zyskują leasing, kredyt i inne nowoczesne formy finansowania.
  • Kupujący deklaratywnie interesują się droższymi autami, ale w praktyce przeglądają tańsze oferty. Największe różnice widoczne są w najniższych przedziałach cenowych.
  • SUV-y nadal królują wśród poszukiwanych modeli, a Toyota pozostaje najczęściej wybieraną marką nowych aut. Audi dominuje wśród importowanych pojazdów używanych.
  • Chociaż samochody elektryczne to wciąż nisza, ich sprzedaż w Polsce w przyszłości napędzać będą regulacje unijne i wzrost dostępności pojazdów w wyniku pojawienia się tańszych alternatyw chińskich marek.

Analiza raportu pozwala dostrzec zmiany w podejściu Polaków do zakupu i finansowania samochodów, w tym rosnącą świadomość zalet alternatywnych form płatności, takich jak kredyt, leasing czy wynajem długoterminowy.

„Nowoczesne formy finansowania zakupu pojazdów zwiększają dostępność nowszych samochodów dla szerokiego grona kierowców, a więc stwarzają realną szansę na obniżenie średniej wieku pojazdów w Polsce. To proces, bo Polacy są unijnymi liderami w liczbie posiadanych samochodów na mieszkańca, a średnia wieku aut to blisko 15 lat. Obniżenie tej średniej przyniosłoby większy komfort i bezpieczeństwo jazdy, a także pomogłoby skuteczniej odpowiadać na wyzwania związane z ochroną klimatu” – Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO/OLX Group.

Wybór samochodu: emocje, kalkulacje i bariery

Zakup samochodu to decyzja, podczas podejmowania której Polacy balansują pomiędzy marzeniami a możliwościami ekonomicznymi. Aż 47% respondentów badania zrealizowanego przez Minds & Roses (na próbie kierowców w wieku 25+ deklarujących chęć zmiany auta w ciągu 12 miesięcy) chciałoby posiadać nowe auto, jednak tylko 39% planuje jego zakup w najbliższym czasie. Jednocześnie zdecydowana większość rejestrowanych pojazdów w Polsce to samochody używane, co świadczy o ograniczeniach budżetowych wielu kupujących. Proces poszukiwań pojazdu jest dynamiczny – na początku kupujący rozważają kilka marek i modeli, ale w miarę analizowania dostępnych ofert zawężają wybór do jednego, najbardziej wykalkulowanego rozwiązania.

Internet pierwszym krokiem na ścieżce zakupowej 

Dane jasno wskazują, że ponad 50% więcej osób zaczyna poszukiwania auta w serwisach ogłoszeniowych niż na stronach dealerskich. OTOMOTO pozostaje wiodącą platformą w Polsce, szczególnie wśród osób w wieku od 35 do 54 lat, z przewagą użytkowników płci męskiej.

Finansowanie samochodów: gotówka czy kredyt?

Preferencje dotyczące formy finansowania różnią się w zależności od ceny i wieku pojazdu. W przypadku samochodów używanych do 50 tys. zł gotówka wciąż jest najpopularniejszą formą płatności. Jednak w przypadku droższych aut coraz większym zainteresowaniem cieszą się kredyt, leasing oraz wynajem długoterminowy. Analiza realnych wyszukiwań na OTOMOTO pokazuje, że kupujący często deklarują zainteresowanie droższymi autami, ale w praktyce najczęściej przeglądają tańsze oferty, zwłaszcza w najniższym przedziale cenowym.

6 na 10 wniosków o finansowanie kończy się sukcesem

Blisko połowa wniosków o finansowanie dotyczy samochodów powyżej 10-letnich, mimo że takie pojazdy stanowią zaledwie 11% wyszukiwań na platformie. Całkowity koszt kredytu oraz wysokość raty są najważniejszymi czynnikami dla osób wnioskujących o finansowanie. Najwięcej pozytywnych decyzji kredytowych uzyskują osoby w wieku od 35 do 44 lat. Warto także podkreślić, że aż 6 na 10 wniosków o finansowanie kończy się pozytywną decyzją, a odsetek ten rośnie wraz z wiekiem wnioskujących. W przypadku samochodów z wyższych przedziałów cenowych (powyżej 200 tys. zł), przyznawane kwoty finansowania są bardzo zbliżone do wnioskowanych, z wyjątkiem aut klasy premium.

Nadal stawiamy na SUV-y

Preferencje motoryzacyjne Polaków są dość stabilne. SUV-y pozostają najczęściej wybieraną kategorią aut, niezależnie od formy zakupu. Wśród nowych samochodów największą popularnością cieszy się Toyota, natomiast w kategorii aut używanych z importu prym wiedzie Audi. Co ciekawe, w przypadku samochodów używanych modele najczęściej oglądane na OTOMOTO pokrywają się z modelami, na które najczęściej wnioskuje się o finansowanie - widać spójność między preferencjami a faktycznymi decyzjami zakupowymi.

Elektromobilność 

Samochody EV są najczęściej kupowane przez firmy, podczas gdy ich zakup na potrzeby prywatne pozostaje sporadyczny. Największy popyt na pojazdy elektryczne odnotowano wśród osób w średnim wieku o dochodach w przedziale od 8 do 18 tys. zł miesięcznie. Zmniejszenie się liczby wniosków o finansowanie zakupu pojazdów elektrycznych to wynik zawieszenia wypłat środków z programu „Mój Elektryk” na leasing samochodów. Firmy, będące głównymi nabywcami takich pojazdów, postrzegały dopłaty jako istotny czynnik zachęcający do wyboru aut elektrycznych.

Cały raport tutaj

Źródło informacji: OTOMOTO

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 20.12.2024, 09:00
Źródło informacji OTOMOTO
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ