Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W ramach GK ORLEN Petrobaltic wydobycie ropy naftowej na Morzu Bałtyckim odbywa się ze złóż B3 oraz B8. Wydobywany surowiec rurociągami transportowany jest na tankowce, które na stałe znajdują się na złożach i pełnią funkcję „magazynów”, w których gromadzona jest ropa. Po przepompowaniu na tankowiec zewnętrzny, ropa jest transportowana do gdańskiego Naftoportu.
„Operacje STS wykonuje się w ORLEN Petrobaltic od 2014 roku. Wcześniej każde odpięcie tankowca po jego napełnieniu, a następnie transport ropy do portu, wiązało się ze wstrzymaniem produkcji - nawet na dwie doby. Obecnie taki sposób rozładunków wykorzystywany jest jedynie podczas przerw serwisowych na platformach. Dzięki przeładunkowi STS nie musimy wstrzymywać wydobycia, ale także unikamy spadku wydajności i trudnego procesu ponownego rozruchu złoża” - mówi Piotr Wierzbicki, szef biura logistyki i dyspozytorów ORLEN Petrobaltic.
Od około 10 lat nie ma konieczności każdorazowego wstrzymywania wydobycia na platformach. Ropa gromadzona na tankowcach jest transportowana do rafinerii przy pomocy operacji STS. Warunkiem jej przeprowadzenia jest fala do 2 metrów, wiatr wiejący maksymalnie do 10m/s, ale także dyscyplina czasowa, dobra organizacja i koordynacja działań platform, statków i Naftoportu.
„Dostawy ropy po przeładunku na otwartym morzu należą do bardziej skomplikowanych od dostaw ropy ładowanej w portach. W grę wchodzi bowiem więcej aspektów, które muszą zostać ze sobą skoordynowane. Oprócz zakontraktowania tankowca spełniającego wymagania techniczne, do przeprowadzenia operacji STS muszą wystąpić także korzystne warunki pogodowe” - wyjaśnia Marta Kudła, starszy trader w dziale handlu ropą ORLEN.
„Taka operacja pomimo faktu, iż może rodzić ryzyko postoju statku w oczekiwaniu na odpowiednie warunki pogodowe, co może skutkować dodatkową opłatą dla armatora tzw. demmurage fee, i tak niesie redukcję kosztu na łączonej operacji STS wobec podwójnego kosztu mobilizacji, którą armator naliczałby za zafrachtowanie każdego tankowca osobno” - przekonuje Andrzej Nowotnik, kierownik działu eksploatacyjno-ekonomicznego Technical Ship Management sp. z o.o.
Dzięki działaniom podjętym przez biuro logistyki i dyspozytorów ORLEN Petrobaltic we współpracy ze spółką Technical Ship Management oraz działem handlu ropą ORLEN, możliwa jest optymalizacja procesu STS, która polega na połączeniu odbioru ropy z obu tankowców „magazynów”. Aby to osiągnąć, trzeba wykonać dwie pełne operacje STS (z rozładunkiem ropy w porcie) za jednym zakontraktowaniem jednostki zewnętrznej. W takiej sytuacji armatorzy, od których czarterowane są statki zewnętrzne, uwzględniają w cenie usługi tylko jedną mobilizację statku, który najczęściej przypływa z Morza Północnego. Przekłada się to na obniżenie finalnej ceny.
Organizacja operacji STS możliwa jest dzięki odpowiedniemu planowaniu i harmonogramowaniu, przy uwzględnieniu aktualnego stanu wydobycia na obydwu złożach. Istotnym elementem jest także współpraca między spółkami i komórkami w ramach GK ORLEN.
Źródło informacji: ORLEN
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 15.01.2025, 13:30 |
Źródło informacji | ORLEN |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
PLL LOT rozszerzają swoją obecność na lotniskach regionalnych, łącząc Kraków z Paryżem-Orly
• Polskie Linie Lotnicze LOT połączą bezpośrednimi rejsami Kraków i Paryż-Orly (ORY).
• Inauguracyjny rejs został zaplanowany na 31 marca 2025 roku.
• Połączenie z Kraków Airport będzie realizowane każdego dnia tygodnia, przez cały rok.
• Otwarcie nowej trasy jest potwierdzeniem planów narodowego przewoźnika na rozwój siatki połączeń również na lotniskach regionalnych.- 21.01.2025, 16:30
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT
-
Image
Rok 2024 był pomyślny dla międzynarodowej działalności Yutong Bus, przynosząc dalszy rozwój innowacji
Firma odnotowała przełom, a całkowita roczna wielkość sprzedaży osiągnęła 46 918 sztuk, co oznacza wzrost o 28,48% rok do roku.- 21.01.2025, 12:58
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Razem dla życia - Unum i Karol Bączkowski łączą siły
Unum ogłasza współpracę z Karolem Bączkowskim, doświadczonym ratownikiem medycznym. W ramach partnerstwa firma przeszkoli swoich pracowników i agentów z kwalifikowanej pierwszej pomocy. Spółka została partnerem wydania „Książki o pierwszej pomocy napisanej przez życie” autorstwa Karola Bączkowskiego.- 21.01.2025, 11:56
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Unum Życie TUiR S.A.