Newsletter

Zdrowie i styl życia

Podczas ferii zimowych #IJHARSnaFerie przypomina: nie dajmy się oszukać

30.01.2025, 08:56aktualizacja: 30.01.2025, 09:02

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

IJHARS
IJHARS
Trwają ferie zimowe - od 3. do 16 lutego wypoczywać będą dzieci i młodzież z kolejnych województw: dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego i zachodniopomorskiego. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) podpowiada, co robić, aby nie kupować produktów złej jakości.

IJHARS przypomina o tym, że sprzedawca i właściciel lokalu gastronomicznego ma obowiązek udostępnić informacje na temat składu oferowanych produktów i potraw. Aby uniknąć potencjalnych kłopotów zdrowotnych i nie dać się oszukać, warto zwracać uwagę na informacje na etykietach, takie jak: nazwa, skład (w tym alergeny) i okres przydatności do spożycia (Uwaga! Określenia: „należy spożyć do” oraz „najlepiej spożyć przed” / „najlepiej spożyć przed końcem” nie oznaczają tego samego!).

Podczas spożywania posiłków w lokalach gastronomicznych nie należy sugerować się intrygującą nazwą dania, ale warto zwracać uwagę na skład potraw. Rzetelna informacja o składzie dania powinna być dostępna dla każdego klienta w menu, cenniku lub na ścianie lokalu, bez konieczności dopytywania obsługi. Dobrze zapoznać się z nią przed złożeniem zamówienia. Tak samo dostępna musi być informacja o cenie, wielkości porcji lub dania, które oferuje lokal.

Szczególną czujność konsumenci powinni zachować przy zamawianiu dań z serem, śmietaną itp., bowiem przetwory mleczne muszą być uzyskiwane wyłącznie z mleka. Dlatego też zwracajmy uwagę na to, że sosy śmietanowe muszą być przygotowane właśnie ze śmietany, a nie np. z proszku rozmieszanego z wodą. Produkty z opisem „z mleka owczego” lub „koziego” nie mogą zawierać mleka pochodzącego od innego gatunku zwierząt niż tego wskazanego w nazwie. Komunikaty typu „100 proc. mleka koziego” na takich produktach są błędne i nie powinny być stosowane.

Jeśli zamówiona zupa była zimna, ryba czy kotlet przypalone, a ziemniaki niedogotowane, to mamy prawo złożyć reklamację. Możemy poprosić o podgrzanie dania, jego wymianę lub zwrot pieniędzy. W ramach reklamacji można domagać się np. obniżenia ceny. Jest jednak jedno „ale” - nie można złożyć reklamacji na podstawie subiektywnych wrażeń, kiedy np. nie smakowało zamówione danie.

IJHARS przypomina, że w wypadku wątpliwości co do jakości lub braku satysfakcji z kupionego towaru, można to zgłosić do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Kontakt poniżej:

https://www.gov.pl/web/ijhars/wijhars

Pełna informacja na temat dobrych zasad postępowania przy kupowaniu produktów spożywczych znajduje się na stronie IJHARS:

https://www.gov.pl/web/ijhars/ijharsnaferie-czyli-swiadomie-wybieram-jakosc2

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 30.01.2025, 08:56
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ