Newsletter

MI: Komplet decyzji ZRID dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina (komunikat)

14.03.2025, 12:51aktualizacja: 14.03.2025, 12:53

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Na podstawie tych decyzji przyszli wykonawcy, którzy zostaną wybrani w prowadzonych obecnie przetargach, będą mogli rozpocząć roboty budowlane. Mogą też ruszyć procedury odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod drogę.

"W grudniu ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wybór wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6, a dziś mamy już kluczową dla realizacji tej trasy decyzję, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina czekało wielu mieszkańców województwa zachodniopomorskiego i nie tylko. Czekali na to zwykli obywatele, ale także czekała gospodarka i przedsiębiorcy" — powiedział minister Dariusz Klimczak

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo – Dołuje, Dołuje – Police oraz Police – Goleniów. Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).

Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości, a w ramach inwestycji powstanie też 5 km tunel pod Odrą w rejonie Polic – najdłuższy tunel drogowy w Polsce.

"Jesteśmy coraz bliżej rozpoczęcia realizacji niezwykle ważnej dla rozwoju Pomorza Zachodniego inwestycji. Mam nadzieję, że w II kwartale tego roku poznamy oferty wykonawców trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina i podpiszemy umowy ze zwycięzcami kontraktów" — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Przetargi na wybór wykonawców ruszyły w grudniu ubiegłego roku. Postępowania budzą duże zainteresowanie firm wykonawczych. Dotychczas, w ramach procedury przetargowej, na wszystkie trzy zadania wpłynęło ponad 1 600 pytań wykonawców. Wszelkie wątpliwości wymagają na tym etapie szczegółowego wyjaśnienia, aby uniknąć problemów podczas trwania budowy. Kolejnym etapem będzie badanie i weryfikacja ofert. Termin zakończenia procedur będzie zależał również od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Postępowania przetargowe będą również podlegały kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Finałem będzie podpisanie umów, które jest planowane w IV kwartale tego roku.

Wyłonieni w przetargu wykonawcy inwestycji będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police zakończenie prac jest planowane w 2028 roku. Natomiast z odcinka Police – Goleniów, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą, kierowcy skorzystają w 2032 roku.

Ring wokół Szczecina

Nowa trasa odciąży drogi A6, S3 i S6 omijające Szczecin od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenia ruchu, na istniejącej trasie tworzą się spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach.

Tunel pod Odrą

Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem o długości 5 km. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.

Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)

Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji powstanie również obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne.

Dołuje – Police (11,9 km)

W ramach tego odcinka powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych. Zaplanowano ponadto budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Sławoszewo. Węzeł drogowy Dobra, który połączy S6 z obwodnicą Wołczkowa, będzie zrealizowany w nowej lokalizacji. Na połączeniu z DW114 powstanie węzeł drogowy Tanowo.

Police – Goleniów (23,4 km)

Inwestycja obejmie budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Ich przyczółki będą rozstawione szerzej, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń wzdłuż cieku na przejście dla zwierząt. Powstaną również dwa duże górne przejścia dla zwierząt.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

wbr/ lm/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 14.03.2025, 12:51
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ