Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fundusze ETF zdobywają coraz większą popularność na świecie, a ich znaczenie rośnie także w Polsce. Badanie „ETF w portfelu”, przeprowadzone przez stockbroker.pl pod merytorycznym nadzorem dr hab. Katarzyny Sekścińskiej, dostarcza szczegółowych danych na temat postaw i zachowań polskich inwestorów wobec ETF-ów. Prezentacja z wynikami badania jest dostępna bezpłatnie na stronie stockbroker.pl, a poniżej kluczowe spostrzeżenia.
Inwestujący w ETF to przede wszystkim mężczyźni w średnim wieku, z wyższym wykształceniem, mieszkający w dużych miastach. Większość z nich ocenia swoją wiedzę o ETF-ach jako umiarkowaną i aktywnie ją poszerza. Najczęstszymi źródłami informacji są blogi finansowe, YouTube i wyszukiwarki ETF.
Sięgający po ETF-y postrzegają je przede wszystkim jako narzędzie dywersyfikacji - zyskowne, tanie i proste. Problematyczne bywa dla nich rozliczanie podatków i wybór odpowiedniego funduszu. ETF najczęściej jest niejedynym nabywanym instrumentem. Przeważnie są one częścią zróżnicowanego portfela, w skład którego wchodzą obligacje skarbowe, akcje spółek z GPW lub rynków zagranicznych, metale szlachetne, kryptowaluty czy nieruchomości.
Dla porównania, osoby nieinwestujące w ETF mają podobny profil demograficzny jak ci, którzy w nie inwestują. Najczęściej lokują swoje pieniądze w detaliczne obligacje skarbowe, akcje na GPW i nieruchomości. Posiadają jedynie podstawową wiedzę o ETF-ach i aktywnie jej nie poszerzają. Mają do nich pozytywny stosunek, ale czują że brakuje im wiedzy.
„Inwestowanie pasywne w ETF stało się obecnie jednym z kluczowych trendów kształtujących nasz rynek kapitałowy. Jestem głęboko przekonany, że stanowi to wielką szansę na powszechne zaangażowanie Polaków na rynku kapitałowym” - wskazuje Sebastian Zadora, dyrektor Wydziału Sprzedaży Instrumentów Finansowych w DM BOŚ.
Większość inwestujących w ETF lokuje nowe środki regularnie, najczęściej raz w miesiącu lub kwartalnie. ETF-y są często pierwszym instrumentem na „inwestorskiej drodze”, ale wiele osób wcześniej inwestowało w akcje na GPW, jednostki funduszy inwestycyjnych lub obligacje skarbowe. Głównymi celami inwestycyjnymi są emerytura, dywersyfikacja i ochrona przed inflacją, a deklarowany horyzont czasowy przeciętnie wynosi 20 lat.
„Badanie wskazuje na bardzo pozytywne trendy wśród polskich inwestorów. Fundusze najczęściej wykorzystywane są do dywersyfikacji portfela, co w połączeniu z chęcią inwestorów do łączenia inwestowania pasywnego i aktywnego stanowi bardzo pozytywny sygnał” - mówi Tymoteusz Turski, analityk rynku akcji w XTB.
Aż 43% osób inwestuje w ETF pasywnie. Jednak jeszcze więcej łączy podejście pasywne z aktywnym. Przeciętna wartość portfela ETF wynosi 50 000 zł i przeciętnie składa się on z 3 pozycji. Dominują fundusze akcyjne, a następnie obligacyjne i surowcowe. Inwestorzy najczęściej wybierają konta IKE i IKZE, w drugiej kolejności sięgają po rachunek „zwykły” u brokera polskiego, a w trzeciej u zagranicznego.
„Rezultat badania jest zgodny z tendencjami, które obserwujemy wśród naszych klientów z Polski. Lekko zaskoczył mnie fakt, że pomimo inwestowania głównie w ETF-y zagraniczne, znacząco częściej wybieramy >>zwykły<< rachunek w polskim domu maklerskim, a nie zagranicznym, pomimo że druga opcja jest zazwyczaj tańsza oraz umożliwia geograficzną dywersyfikację kapitału” - zauważa Marcin Ciechoński, dyrektor marketingu CEE w Saxo Banku.
Źródło informacji: stockbroker.pl
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 17.03.2025, 11:05 |
Źródło informacji | stockbroker.pl |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Team Poland dla Ukrainy - wspólna marka instytucji rozwoju dla wspierania konkurencyjności polskich firm
Sześć instytucji polskiego systemu rozwoju tworzy markę Team Poland. Będą pod nią oferowane produkty i usługi wspierające ekspansję międzynarodową przedsiębiorstw. Synergiczne podejście - połączenie ofert, kompetencji i doświadczenia - ma sprawić, że instytucje rozwoju z Grupy PFR będą skuteczniej zwiększać konkurencyjność polskich firm.- 07.07.2025, 14:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Agencja Rozwoju Przemysłu
-
Image
WeNet ogłasza powołanie Joanny Plona na stanowisko prezeski Grupy oraz przedstawia nową strategię rozwoju
Od 1 lipca 2025 roku stanowisko prezeski zarządu Grupy WeNet objęła Joanna Plona, zastępując Michała Wrzesińskiego, co-foundera WeNet, który przechodzi do Rady Nadzorczej. Jednocześnie firma ogłasza nową strategię rozwoju, której celem jest wzmocnienie pozycji WeNet jako partnera technologicznego dla przedsiębiorców z sektora MŚP, oferującego szeroki wachlarz rozwiązań opartych na AI, wspierających ich w budowaniu obecności online, zarządzaniu relacjami z klientami oraz operacjach biznesowych. W ten sposób WeNet chce dać przedsiębiorcom narzędzia, które do tej pory były zarezerwowane głównie dla największych organizacji.- 07.07.2025, 09:12
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: WeNet
-
Image
PZU z pomocą dla poszkodowanych w pożarze w Ząbkach
Od wczesnego poranka 4 lipca br. mobilni eksperci PZU są na miejscu poważnego pożaru na osiedlu w podwarszawskich Ząbkach. Kontaktujemy się ze wszystkimi ubezpieczonymi w PZU mieszkańcami bloku objętego pożarem. Uruchomiliśmy uproszczone procedury obsługi, a dziś na miejsce przyjedzie też Mobilne Biuro PZU, w którym poszkodowani będą mogli zgłaszać szkody bezpośrednio, uzyskać informacje o przygotowanych dla nich lokalach zastępczych i inną pomoc.- 04.07.2025, 16:15
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PZU
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ