Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MC: Obalamy mity na temat e-Doręczeń dla firm (komunikat)

24.03.2025, 13:50aktualizacja: 24.03.2025, 14:38

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Cyfryzacji informuje:

e-Doręczenia to duża zmiana w korespondencji. Usługa pozwala na nadanie i odbiór „cyfrowego poleconego” – bez kolejek na poczcie, z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Etapami do systemu dołączają kolejni użytkownicy. Od 1 kwietnia obowiązek założenia adresu do e-Doręczeń obejmie właścicieli firm wpisanych do rejestru KRS.

Które firmy powinny założyć skrzynkę e-Doręczeń? Ile to trwa, czy system jest skomplikowany, czy dużo kosztuje i czy można mieć więcej niż jeden adres? Rozwiewamy wątpliwości i obalamy mity, dotyczące „cyfrowego poleconego”.

MIT: Wszystkie firmy muszą założyć skrzynkę przed 1 kwietnia 2025 r.

Terminy wejścia w życie obowiązku założenia adresu do e-Doręczeń różnią się dla poszczególnych grup przedsiębiorców. Od 1 kwietnia 2025 r. adres do e-Doręczeń będą musiały posiadać firmy wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025 r.

Firmy korzystają już z e-Doręczeń. Adres do e-Doręczeń można założyć w dowolnym momencie, nie trzeba czekać na wejście w życie obowiązku. Część firm już teraz korzysta z usługi. Swój adres w systemie mają już m.in. nowopowstające podmioty niepubliczne (firmy rejestrujące się w KRS po 1 stycznia 2025 roku oraz przedsiębiorcy składający wniosek o wpis do CEiDG).

MIT: e-Doręczenia służą wyłącznie do korespondencji z podmiotami publicznymi

e-Doręczenia umożliwiają bezpłatną i wygodną korespondencję z urzędami, ale zastosowanie usługi może być dużo szersze. „Cyfrowe polecone” mogą odpłatnie wymieniać ze sobą firmy, instytucje pozarządowe, ale także obywatele, którzy założyli adresy do e-Doręczeń.

Przedsiębiorca, który chciałby wysyłać listy polecone online nie tylko do urzędów może skorzystać z oferty kwalifikowanych dostawców usług (KDU). Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/kwalifikowani-dostawcy-uslug-kdu3

MIT: e-Doręczenia są skomplikowane

e-Doręczenia to nic innego, jak cyfrowy list polecony za potwierdzeniem odbioru. System działa podobnie jak poczta elektroniczna, z tą różnicą, że użytkownik wie na pewno, kto wysłał do niego wiadomość (jednoznaczna identyfikacja nadawcy i adresata), ma pewność, że jego korespondencja jest całkowicie bezpieczna, a na każdym etapie realizacji przesyłki wystawiane są prawnie ważne dowody.

MIT: Założenie adresu do e-Doręczeń to długi proces

Proces jest w pełni zdalny i nie zajmuje dużo czasu. Wniosek o adres do e-Doręczeń dla firmy można założyć online na stronie Biznes.gov.pl. Wymagane jest zalogowanie do Konta Przedsiębiorcy oraz przygotowanie wcześniej kilku dokumentów.

Wszystkie informacje oraz wniosek znajdują się na stronie: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou709

MIT: Najważniejsze pisma lepiej wysłać tradycyjną pocztą

List wysłany przez system e-Doręczeń ma taki sam skutek prawny jak tradycyjny polecony za potwierdzeniem odbioru. e-Doręczenia to usługa zaufania, co oznacza, że nadawca i odbiorca są identyfikowani i nikt nie może przejąć ich adresów. Zaufany dostawca usługi umożliwia pobranie dowodu wysyłania i doręczenia korespondencji, a sama usługa jest zabezpieczona tak, aby nikt nie mógł zmienić treści listu/dokumentu.

MIT: Można mieć kilka adresów do e-Doręczeń

Firma może dysponować jednym adresem do e-Doręczeń. We wniosku o jego założenie można jednak wskazać kilku użytkowników.

Należy jednak pamiętać, że obywatel może mieć swój (prywatny) adres do e-Doręczeń.

MIT: Trudno znaleźć informację kto ma adres do e-Doręczeń.

Adresy firm są opublikowane w rejestrach – odpowiednio CEIDG lub KRS. Adres urzędu można również wyszukać w prosty sposób. Wszelkie informacje znajdują się na stronie: https://biznes.gov.pl/pl/portal/004495#4

MIT: Korzystanie z e-Doręczeń jest drogie

Korespondencja z urzędami i instytucjami publicznymi w ramach e-Doręczeń jest bezpłatna. Daje możliwość wysyłania i odbierania korespondencji w dowolnym miejscu i czasie – bez konieczności wizyty na poczcie. Firmy mogą wykorzystywać „cyfrowy polecony” do odbierania wezwań, zawiadomień, decyzji z urzędów oraz składania wniosków i dokumentów do m.in. ZUS czy Urzędu Skarbowego.

Przedsiębiorca, który chciałby wysyłać cyfrowe listy polecone nie tylko do podmiotów publicznych, ale również do innych osób i podmiotów posiadających adres do e-Doręczeń, może skorzystać z oferty kwalifikowanych dostawców usług (KDU). Więcej na temat: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/kwalifikowani-dostawcy-uslug-kdu3.

Ceny usługi ustalane są indywidualnie przez KDU.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ bch/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.03.2025, 13:50
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ