Newsletter

Nauka i technologie

Nowa strategia EXATEL S.A.: spółka chce stać się głównym partnerem technologicznym polskich firm i instytucji publicznych

28.03.2025, 15:00aktualizacja: 28.03.2025, 15:09

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP - Kadr z filmu
PAP - Kadr z filmu
Cyberbezpieczeństwo i wzmacnianie odporności cyfrowej, technologiczne wsparcie biznesu oraz sektora publicznego, rozwój sieci 5G i infrastruktury telekomunikacyjnej, zrównoważony rozwój: to tylko niektóre z elementów nowej strategii spółki EXATEL na lata 2025-2027. Firma chce również wykorzystać swój globalny zasięg, autorskie systemy informatyczne i unikalne kompetencje, aby jeszcze skuteczniej angażować się m.in. w walkę z dezinformacją czy ochronę infrastruktury krytycznej.

Konferencja „EXATEL Telco Summit”, która odbyła się w środę, 26 marca br., w Warszawie, dotyczyła strategii spółki na lata 2025-2027. Obejmuje ona szereg działań i projektów inwestycyjnych, odpowiadających największym wyzwaniom rynkowym związanym m.in. ze stabilnością oraz bezpieczeństwem szeroko pojętych usług telekomunikacyjnych i cyfrowych.

Dr Tomasz Kruk, prezes EXATEL S.A., oraz Jacek Terpiłowski, wiceprezes ds. sprzedaży i techniki spółki, przedstawili nową strategię firmy na lata 2025-2027. Zgodnie z jej założeniami EXATEL planuje przejść swoistą transformację: od operatora telekomunikacyjnego do strategicznego partnera technologicznego polskich firm i instytucji publicznych.

„Jesteśmy w tej chwili mocno kojarzeni z obszarem publicznym, telekomunikacyjnym, finansowym i energetycznym, ale chcemy wejść z kompletnymi usługami do pozostałych sektorów naszego rynku, między innymi do handlu, przemysłu i samorządów, poszerzając znacząco nasze portfolio usługowe" - powiedział prezes Jacek Terpiłowski.

Prezes Tomasz Kruk zaznaczył, że EXATEL zamierza zostać zaufanym partnerem w transformacji cyfrowej, rozbudowując kompetencje m.in. w obszarze cyberbezpieczeństwa. Firma chce również nadal inwestować w niezależną infrastrukturę telekomunikacyjną: światłowodową i satelitarną oraz centra danych. Podkreślił, że sieć szkieletowa EXATEL stanowi krytyczną infrastrukturę telekomunikacyjną dla bezpieczeństwa państwa - to 4,7 tys. węzłów telekomunikacyjnych i 23 tys. km sieci światłowodowej.

„Dotarliśmy do momentu, w którym zakłócenie systemu informatycznego może skutkować wręcz paraliżem szeregu aspektów funkcjonowania państwa, społeczeństwa, biznesu. Co więcej, wraz z dynamicznym rozwojem AI i wzrostem liczby cyberataków, firmy i instytucje, jak nigdy wcześniej, potrzebują wiarygodnych kanałów komunikacji ze społeczeństwem. Ambicją naszej spółki jest dostarczanie niezawodnej infrastruktury cyfrowej i narzędzi do budowania odporności tych podmiotów” - podkreślił prezes Tomasz Kruk.

Konferencja EXATELA, poza zaprezentowaniem nowej strategii, składała się również z szeregu debat, w której uczestniczyli przedstawiciele: biznesu, nauki, instytucji publicznych, samorządów.

Iwona Wendel, wiceprezeska zarządu Krajowej Izby Gospodarki Cyfrowej, zaznaczyła, że według statystyk najsłabszym ogniwem w systemie cyberbezpieczeństwa w firmach jest człowiek.

„Musimy sobie zdawać sprawę z faktu, że cyberprzestępcy działają dziś w sposób bardzo profesjonalny. Prowadzą z nami >>cyfrowy wyścig zbrojeń<<, korzystając z AI, przetwarzania w chmurze, z zaawansowanego szyfrowania” - wskazała prezes Wendel i dodała, że najważniejszym sposobem na podniesienie świadomości cyberbezpieczeństwa jest edukacja i wdrażanie w firmach stałych szkoleń.

Ekspertka podkreśliła, że według szacunków globalne straty związane z incydentami w obszarze cyberbezpieczeństwa w roku 2027 sięgną 24 bilionów dolarów. Natomiast w roku 2024 było to 14 bilionów dolarów.

Małgorzata Olszewska, dyrektorka Centrum e-Zdrowia, jako przykład niedawnego ataku na jednostkę użyteczności publicznej w Polsce podała atak hakerów na szpital MSWiA w Krakowie w marcu br.

„Gromadzimy i przetwarzamy gigantyczne zbiory wrażliwych danych, dlatego wsparcie takich wyspecjalizowanych i sprawdzonych firm jak EXATEL jest dla naszego sektora, a więc i milionów Polaków, bezcenne” - powiedziała Olszewska.

EXATEL S.A. to polski operator telekomunikacyjny i dostawca usług cyberbezpieczeństwa. Jest spółką pod nadzorem Skarbu Państwa, która obsługuje m.in. MSWiA, MON, MSZ, KPRM, Sejm i Krajowe Biuro Wyborcze. Firma obsługuje też krajowych i zagranicznych klientów komercyjnych - m.in. z sektora finansów, energetyki oraz e-commerce, w tym PGE, PKO Bank Polski i BGK.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 28.03.2025, 15:00
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ