Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Makroekonomia: osłabienie konsumpcji, sektor motoryzacyjny rośnie o 5,1% r/r zgodnie z oczekiwaniami.
Liczba zarejestrowanych samochodów wyniosła 365 638 szt.
Stabilizacja rynku aut używanych: liczba aktywnych ogłoszeń wzrosła o 4% m/m, przy nieznacznym wydłużeniu wskaźnika MDS - popyt pozostaje stabilny.
Wzrost zainteresowania autami nowymi: liczba kupujących o 32 p.p. wyższa niż rok wcześniej; liczba ogłoszeń +15% r/r.
Sezonowy boom na motocykle: wzrost liczby ogłoszeń o 26% m/m i 10% r/r, wskaźnik liczby kupujących wzrósł aż do 225%.
Aktywność użytkowników rośnie: OTOMOTO odwiedziło 14,7 mln osób, średni czas wizyty wydłużył się o 6%.
W marcu 2025 roku sektor motoryzacyjny w Polsce stabilnie wzrósł o 5,1% r/r, co potwierdza powrót rynku do równowagi po okresie dynamicznych zmian wywołanych pandemią i kryzysem komponentowym. Marzec w porównaniu do lutego zakończył się 10-procentowym wzrostem rejestracji samochodów, a największy wzrost (o 18%) odnotowany został w przypadku samochodów nowych. Również na OTOMOTO widać było wyraźny wzrost zainteresowania nowymi samochodami - liczba kupujących była aż o 32 p.p. wyższa niż przed rokiem. W ujęciu rocznym w segmencie aut nowych widać przesunięcie preferencji kupujących w kierunku aut hybrydowych (+8,3 p.p.) i plug-in (+1,9 p.p.), przy jednoczesnym spadku udziału aut benzynowych (-7,5 p.p.) i elektrycznych (-3,5 p.p). Sezonowe ożywienie widoczne jest również w kategorii motocykli (wzrost liczby ogłoszeń o 26% m/m) i maszyn ciężkich, gdzie liczba użytkowników wzrosła o 12 p.p. m/m.
Polski konsument nadal oszczędza
W lutym 2025 roku odnotowano spadek sprzedaży detalicznej o 0,5% w ujęciu rocznym. Pomimo rosnących wynagrodzeń i odbudowanych w ubiegłym roku oszczędności, konsumenci wykazali ostrożność w wydatkach, koncentrując się na gromadzeniu środków - wartość depozytów gospodarstw domowych wzrosła o 28 mld zł, czyli o 1,45% m/m.
Wskaźnik ufności konsumenckiej w marcu 2025 wyniósł -15,2, notując spadek o 0,4 p.p. w porównaniu do lutego. Z kolei wyprzedzający wskaźnik koniunktury konsumenckiej wzrósł o 1 p.p. do poziomu -9,8.
Samochody używane: więcej ofert, popyt stabilny
W marcu br. średnia dzienna liczba aktywnych ogłoszeń aut używanych wzrosła o 4% w porównaniu z lutym, a wskaźnik MDS nieznacznie wydłużył się do 66 dni (z 63 dni na dzień 28 lutego). Pomimo większej podaży, stabilność średniego czasu aktywności ogłoszeń potwierdza utrzymujący się popyt, zwłaszcza w segmencie klientów indywidualnych.
Samochody nowe: kupujący wybierają hybrydy
Choć liczba ogłoszeń aut nowych spadła nieznacznie w porównaniu do lutego 2025 (-0,5%), to w ujęciu rocznym wzrosła o 15%. Jeszcze wyraźniej widać poprawę w liczbie kupujących - zanotowano wzrost o 32 p.p. r/r. Kupujący coraz częściej wybierają auta hybrydowe i plug-in, co przekłada się na znaczące zmiany w strukturze ofert. Spada natomiast udział samochodów benzynowych i elektrycznych.
Motocykle: wiosna rozpoczęty z impetem
Sezonowy wzrost zainteresowania motocyklami rozpoczął się dynamicznie - liczba ogłoszeń wzrosła o 26% m/m. Wskaźnik liczby kupujących osiągnął poziom 225% względem stycznia 2025, przewyższając wynik sprzed roku o 35 p.p. Dane te potwierdzają silną korelację sezonową i duży potencjał kategorii w najbliższych miesiącach. Wysoki sezon motocyklowy trwa aż do końca września.
Maszyny ciężkie: sezonowe odbicie
W marcu odnotowano 2,2% wzrost liczby ogłoszeń maszyn ciężkich m/m, przy jednoczesnym spadku r/r. Ruch w tej kategorii wzrósł o 12 p.p., potwierdzając rozpoczęcie sezonu. Wyraźny wzrost średniej ceny ogłoszeń dotyczy przede wszystkim maszyn rolniczych.
Rosnąca aktywność na OTOMOTO
Platforma OTOMOTO odnotowała w marcu 14,7 mln unikalnych użytkowników - wzrost o 9% m/m. Wskaźnik liczby wizyt był o 13 p.p. wyższy niż w marcu 2024, a średni czas wizyty wzrósł o 6%. Ponad 74% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, co podkreśla rosnące znaczenie wygodnego dostępu do ogłoszeń. Największą grupę użytkowników pod względem płci stanowili mężczyźni (66%). Z kolei najistotniejsza grupa wiekowa to 35-44 lata - użytkownicy ci stanowili 26% całego ruchu na Otomoto.
Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.
Źródło informacji: OTOMOTO
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 10.04.2025, 09:00 |
Źródło informacji | OTOMOTO |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
DDPAI prezentuje Z50 Pro w Polsce: pełna łączność 4G, rozdzielczość 4K i funkcja Wi-Fi 6
- 14.04.2025, 10:06
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GlobeNewswire
-
Image
DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią
Nowa, piąta już w Polsce sortownia DPD Polska to strategiczna inwestycja firmy, której celem jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych oraz zwiększenie efektywności obsługi małych przesyłek. Obiekt jest odpowiedzią na dynamiczny rozwój rynku e-commerce i rosnące oczekiwania klientów względem szybkości oraz jakości dostaw do punktów i automatów paczkowych (OOH). Infrastruktura obiektu wyznacza nowe standardy w sortowaniu i przeładunku przesyłek drobnicowych.- 14.04.2025, 09:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: DPD Polska
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ