Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Przebicie się na rynkach zagranicznych i budowanie skali to niełatwa oraz często długotrwała droga dla biznesu, dlatego polskie firmy potrzebują wsparcia państwa w tym zakresie.
Biorący udział w dyskusji Michał Baranowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii przypomniał, że polski rząd dwa miesiące temu przyjął strategię promocji polskiej gospodarki. „Jesteśmy w momencie, kiedy cały układ handlu międzynarodowego się dramatycznie zmienia, więc z jednej strony są działania związane z promocją eksportową, wyjazdami, misjami gospodarczymi, a równocześnie staramy się stwarzać warunki zdrowej konkurencji w kraju” - powiedział minister Baranowski.
Dodał, że wojna handlowa w wymiarze transatlantyckim również tworzy sytuację, kiedy Polska i Europa muszą znaleźć nowe rynki. „I to jest moment, kiedy te rynki będziemy otwierać. Skupiamy się na Bliskim Wschodzie, na Indiach, Meksyku. Trzeba też dokończyć otwarcie rynku wewnętrznego w Unii Europejskiej. Rynku, który ma dużo większy potencjał, niż jest w tym momencie wykorzystany” - wskazał wiceminister rozwoju.
Paweł Dziekoński, wiceprezes zarządu FACRO podkreślił, że docenia działalność KUKE, jeżeli chodzi o gwarancje eksportowe czy rozszerzenie gamy finansowania. Zwrócił uwagę, że rozwój biznesu coraz bardziej oznacza, że „albo maszeruj, albo giń”.
„To, co daje marżę, to jest projekt, który masz i półka, na której jesteś. Musisz być na dobrej półce w dobrym miejscu. To się buduje znacznie dłużej i trzeba zacisnąć zęby, bo oddanie tej półki komuś, oznacza potem walczenie o nią z powrotem przez 10 albo 15 lat” - stwierdził wiceprezes FACRO.
Jakub Nowak, prezes zarządu JNT Group powiedział, że wielu czołowych polskich menadżerów jest gotowych do ekspansji międzynarodowej, bo często wygrali konkurencję na rynku polskim z markami światowymi, ale nie ma do tego narzędzi.
„Jest dużo programów KUKE, PAIH, BGK, tylko te programy są długie, kosztowne i my jako przedsiębiorcy musimy w zasadzie od początku udowadniać, że jesteśmy tymi przedsiębiorcami, którzy mogą coś zrobić. Poznajemy się na nowo. Nie, my na rynku polskim już wygraliśmy, tak że jesteśmy gotowi, żeby rozwijać się dalej” - podkreślił.
W opinii Jakuba Sławka, Government Relations Executive, Sunreef Yachts Dubai, byłego ambasadora w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, dyplomacja ekonomiczna, która mogłaby sprzyjać polskim eksporterom, powinna działać w zależności od potrzeb danego zakątka świata.
„Inna jest potrzeba wsparcia i działania w regionie Unii Europejskiej, który jest de facto ringiem wewnętrznym dla polskiego biznesu, zupełnie inne instrumenty są na Bliskim Wschodzie, jeszcze inaczej jest w Afryce. Nasze placówki dyplomatyczne, biura handlowe, Ministerstwo Gospodarki, MSZ, PAIH, KUKE powinny wsłuchiwać się w ten głos, który ma płynąć z naszych instrumentariów za granicą na temat tego, jakie tak naprawdę są tam potrzeby, ponieważ każdy kraj i każdy region jest całkowicie inny i ma inny apetyt, i inną wizję współpracy z Polską i z polskim biznesem” - wskazał Jakub Sławek.
Jak mówił Maciej Srebro, dyrektor departamentu wsparcia eksportu PAIH, ta instytucja organizuje ponad 320 imprez wystawienniczo-biznesowych rocznie, ma 56 biur zagranicznych, oprócz tego odbywają się różnego rodzaju misje.
„Jesteśmy instrumentem przedsiębiorców, jesteśmy po to, żeby pomagać, nie wymyślać strategię. Będziemy się wsłuchiwać w ich głos, dowiadywać się, na jakich oni rynkach chcą być i tam udzielimy im pomocy poprzez wsparcie wystawiennicze, wsparcie misji” - zadeklarował dyrektor Srebro.
„Polscy przedsiębiorcy są nadal w fazie takiego rozwoju, w którym nie mają kapitału do tego, aby >>rozpychać się<< na rynkach zagranicznych, w szczególności poza Unią Europejską. Mamy bardzo duży potencjał, zarówno w kraju, jak i w ramach samej Unii. I ta Unia z pewnością pozostanie dla nas, dla polskich firm, najważniejszym rynkiem na całym świecie” - zwrócił uwagę Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE.
Temat finansowania polskich firm działających za granicą poruszyła Agnieszka Wolska, wiceprezes zarządu Bank BNP Paribas. „Jesteśmy puzzlem w tym ekosystemie wsparcia firm, które mają działalność międzynarodową. Maja one trzy różne odsłony: jedne inwestują bezpośrednio za granicą. Jest ich w Polsce mniej niż dwa tysiące. Drugie to firmy międzynarodowe inwestujące w Polsce. To jest 25 tysięcy, natomiast to jest bardzo duży kawałek naszego polskiego PKB. I mamy też trzecią grupę. To są po prostu polscy eksporterzy, którzy działają na rynku eksporterskim” - wskazała wiceprezes Wolska.
Dodała, że bank pomaga przedsiębiorcom w kwestii faktoringu i zarządzania dostawcami. „Jesteśmy w stanie sprawdzić ich wiarygodność oraz zarządzić tymi dostawcami na rzecz polskiego podmiotu” - podkreśliła.
Europejski Kongres Gospodarczy konsekwentnie od ponad 17 lat realizuje swoją misję: pozostaje szerokim, otwartym forum debaty o przyszłości europejskiej i polskiej gospodarki.1200 wyjątkowych prelegentów, 180 inspirujących sesji tematycznych i około 17 tys. gości: organizowany tradycyjnie w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach EKG na stałe zaistniał wśród najważniejszych wydarzeń nie tylko w polskim, ale również europejskim kalendarzu biznesowym.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 25.04.2025, 14:09 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Podróż kulinarna w rytmie staropolskich tradycji - gęsina w menu LOT Business Class
- PLL LOT wprowadzają wyjątkowe danie - gęsinę, która jest dostępna w listopadzie na wszystkich rejsach dalekodystansowych z Warszawy i Krakowa w LOT Business Class.
- Nowa propozycja przewoźnika to danie w duchu staropolskiej tradycji, które od wieków symbolizuje obfitość i ciepło domowego ogniska.
- PLL LOT konsekwentnie promują polskie dziedzictwo kulinarne i wspierają lokalnych producentów, zapraszając pasażerów do odkrywania rodzimych smaków na pokładzie.- 03.11.2025, 16:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT
-
Image
Urząd Zamówień Publicznych: jesteśmy prawdziwą skarbnicą danych, z których może skorzystać cała polska gospodarka PAP
Tylko w poprzednim roku, na podstawie Prawa Zamówień Publicznych, udzielonych zostało ok. 153 tys. zamówień na kwotę ponad 330 mld złotych. Z każdym z nich był związany olbrzymi wolumen cennych danych, których integracja mogłaby pozwolić na optymalizację polityk publicznych, przekrojową analizę rynku, przewidywanie makroekonomicznych trendów czy lepsze zarządzanie procesem zakupowym. Stworzenie tej nowej architektury danych o zamówieniach publicznych w Polsce, realizowane przez Urząd Zamówień Publicznych, uzyskało właśnie wsparcie Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).- 03.11.2025, 15:41
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PAP MediaRoom
-
IV Kongres „Dialog o Gospodarce” - razem kształtujemy bezpieczną przyszłość
27 października w Warszawie odbyła się czwarta edycja Kongresu „Dialog o Gospodarce”, organizowanego przez Federację Przedsiębiorców Polskich.- 03.11.2025, 13:55
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Federacja Polskich Przedsiębiorców
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ