Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Makroekonomia: wzrost w sektorze motoryzacyjnym o 18,4% r/r według danych GUS, mimo spadku nastrojów konsumenckich.
- Stabilizacja rynku aut używanych: liczba aktywnych ogłoszeń wzrosła o 4,5% m/m, wskaźnik MDS skrócił się o 3 dni.
- Zainteresowanie nowymi autami rośnie: wskaźnik liczby kupujących +21 p.p. r/r; wzrost liczby ogłoszeń w przedziale 100-150 tys. zł.
- Sezonowy boom na motocykle: wzrost liczby ogłoszeń o 14% r/r, wskaźnik kupujących osiągnął 227% wartości styczniowej roku 2024.
- Deklaracje zakupowe: 9,42% Polaków planuje zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy (dane GUS).
Popyt mimo pesymizmu
Wbrew trendom konsumenckim, które wg danych GUS wykazują dalszy spadek nastrojów (-16,5 w kwietniu, -1,3 p.p. m/m), sektor motoryzacyjny notuje wyraźne ożywienie. Wzrost o 18,4% r/r wobec marca 2024 dla całej kategorii (samochody osobowe, motocykle i części) jest najwyższy od początku roku. Wpływ na to może mieć zarówno efekt niższej bazy z 2024 roku, jak i oczekiwania na planowaną obniżkę stóp procentowych, która finalnie została przez NBP ogłoszona 7 maja.
Auta używane: szybciej i drożej
W kwietniu średnia dzienna liczba ogłoszeń samochodów używanych wzrosła o 4,5% m/m, a wskaźnik MDS (Market Days Supply) skrócił się z 66 do 63 dni. To oznacza większy popyt i szybszą rotację. Szczególnie interesujący jest wzrost udziału najtańszych pojazdów do 20 tys. zł - o 0,7 p.p. m/m, co pokazuje większą aktywność nabywców budżetowych. Mediana cen ogłoszeń w skali kraju wzrosła o 100 zł m/m, ze szczególnie dużymi zwyżkami w woj. dolnośląskim (+2300 zł). Analizując dynamikę średnich cen, kwiecień był pierwszym miesiącem od lipca 2024 roku, kiedy średnie ceny pojazdów sprzedających biznesowych rosły szybciej niż użytkowników indywidualnych.
Nowe auta: zmiana w strukturze cenowej
Choć liczba rejestracji samochodów nowych spadła o 12% m/m, w ujęciu rocznym rynek pozostaje w trendzie wzrostowym (+3% r/r, styczeń-kwiecień). Dane z OTOMOTO pokazują +21 p.p. r/r we wskaźniku liczby kupujących. Szczególnie wyraźny jest wzrost ofert w segmencie 100-150 tys. zł, który zyskał +4,5 p.p. r/r, stanowiąc dziś 28% całej oferty. Wyraźnie rośnie również udział hybryd i plug-inów, przy jednoczesnym spadku udziału benzyny (-7,4 p.p. r/r).
Motocykle: sezon w pełni
Sezonowy wzrost aktywności w kategorii jednośladów widoczny jest nie tylko w liczbie ogłoszeń (+5% m/m, +14% r/r), ale też w intensywnym wzroście wskaźnika kupujących, który osiągnął 227% względem stycznia. To o 25 p.p. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
OTOMOTO: wiedza, dane, decyzje
W kwietniu OTOMOTO odwiedziło 13,3 mln użytkowników. Dane, takie jak MDS, struktura cenowa czy typ paliwa, stają się kluczowe w zarządzaniu stockiem i podejmowaniu decyzji zakupowych. Kwiecień pokazał, że mimo sezonowości, nastrojów i zmienności makro, rynek motoryzacyjny w Polsce rośnie, a platformy takie jak OTOMOTO stają się dla uczestników rynku realnym źródłem przewagi konkurencyjnej.
Aktualizowany co miesiąc raport OTOMOTO Insights podsumowuje bieżącą kondycję rynku motoryzacyjnego w Polsce, w oparciu o dane własne platformy, a także informacje z CEPiK, GUS i NBP. Cały raport można przeglądać online na stronie: otomotoinsights.pl.
Źródło informacji: OTOMOTO
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 14.05.2025, 09:00 |
Źródło informacji | OTOMOTO |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Zmiany w instytucjach publicznych powinny poprawiać jakość ich pracy na rzecz obywateli PAP
Przygotowanie do zmiany jest bardziej kluczowe od samej zmiany. W każdym procesie zmian ważną rolę odgrywają liderzy, którzy potrafią zachować równowagę między tym co musi się zmienić a tym co powinno zapewnić stabilność organizacji i bezpieczeństwo psychologiczne pracowników. Wszyscy interesariusze powinni mieć także świadomość, że każdy zespół ma określoną wydolność a pozytywne rezultaty zmian już w prowadzonych ułatwią wprowadzenie kolejnych. To tylko część wniosków z seminarium ZUSLab „Zarządzanie zmianą przez instytucje publiczne” które obyło się w Centrali ZUS w Warszawie.- 14.05.2025, 10:27
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
W stronę przyszłości: HIGER świętuje 20 lat sukcesów w Algierii i prezentuje nową serię V
- 14.05.2025, 09:40
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ