Newsletter

Komisja Etyki Public Relations rozpoczyna swoją działalność

13.05.2025, 15:40aktualizacja: 13.05.2025, 15:49

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/M. Kmiecinski (1)
Fot. PAP/M. Kmiecinski (1)
Powołana została Komisja Etyki Public Relations, na której czele stanęła prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska - ekspertka w zakresie etyki i komunikacji z Uniwersytetu Warszawskiego. Celem komisji jest umacnianie standardów etycznych w branży Public Relations.

Komisja Etyki Public Relations (KEPR), powstała z inicjatywy Związku Firm Public Relations, będzie nie tylko oceniać zgodności działań PR z obowiązującymi kodeksami etycznymi, lecz także zajmie się szeroko zakrojoną edukacją uczestników rynku. KEPR ma stanowić platformę do propagowania odpowiedzialnych praktyk komunikacyjnych, zgodnych z wartościami profesjonalnego public relations.

„Komisja będzie miała rzeczywisty wpływ na dyskurs wokół jakości i standardów komunikacji. Uchwały KEPR nie tylko oceniają zgodność z etyką PR, ale mogą też skutecznie sygnalizować rynkowi, które praktyki wymagają korekty lub stanowią praktykę naruszającą zasady profesjonalizmu PR. To krok w stronę bardziej odpowiedzialnej i przejrzystej branży” - podkreśla prof. Monika Kaczmarek-Śliwińska.

Komisja złożona z autorytetów

KEPR będzie działać w oparciu o multidyscyplinarny skład - wśród członków znajdą się przedstawiciele świata nauki, praktycy PR, reprezentanci mediów, biznesu oraz środowiska prawniczego. Wszyscy członkowie Komisji to osoby o nieposzlakowanej opinii, spełniające najwyższe standardy zawodowe. Kadencja Komisji potrwa dwa lata.

Przewodniczącą prezydium Komisji Etyki Public Relations jest prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska. W składzie prezydium są: dr hab. Anna Adamus-Matuszyńska, Agnieszka Kępińska-Sadowska, Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, prof. dr hab. Ryszard Ławniczak, Karolina Łuczak, Małgorzata Mejer, dr Eliza Misiecka, Marta Pokutycka-Mądrala, dr Łukasz Przybysz, Ewelina Puławska, Maciej Ślusarek, Hanna Waśko.

Komisja będzie analizować praktyki PR oraz zgłoszone przypadki etyczne w odniesieniu do najważniejszych dokumentów normatywnych, w tym międzynarodowych i krajowych regulacji branżowych.

„Branża public relations ponosi coraz większą odpowiedzialność za jakość komunikacji w przestrzeni publicznej. Dlatego jako Związek chcemy nie tylko kreować dobre praktyki, lecz także realnie wspierać ich wdrażanie. Powołanie Komisji Etyki Public Relations to kolejny krok w stronę budowania świadomego, odpowiedzialnego rynku PR - opartego na wartościach, profesjonalizmie i transparentności” - mówi Katarzyna Życińska, prezeska Związku Firm Public Relations.

Edukacja i budowanie etosu zawodu

Komisja nie ograniczy się wyłącznie do opiniowania - istotnym aspektem jej działalności będzie także edukacja środowiska oraz wspieranie rozwoju świadomości etycznej wśród podmiotów realizujących działania PR. Działania te są szczególnie ważne dziś, kiedy odczuwane są skutki dezinformacji, a także w coraz większym zakresie w praktyce PR stosowane są narzędzia i wytwory sztucznej inteligencji (AI).

Realny wpływ na standardy rynkowe i dyskurs branżowy

Komisja Etyki Public Relations nie będzie jedynie ciałem opiniotwórczym - jej działania mogą mieć konkretne skutki rynkowe. Po uprawomocnieniu uchwały, prezydium KEPR może zdecydować o jej przekazaniu odpowiednim instytucjom, takim jak terytorialnie właściwy rzecznik konsumentów czy prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dodatkowo komisja może rekomendować podmiotom dobrowolne zastosowanie się do stanowiska zawartego w uchwale, a także - w uzasadnionych przypadkach - upublicznić ją poprzez wybrane środki masowego przekazu.

Nowy standard w odpowiedzialnej komunikacji

Komisja Etyki Public Relations stanie się ważnym głosem w dyskusji o jakości komunikacji, profesjonalizacji rynku oraz odpowiedzialności społecznej podmiotów PR. Organami KEPR będą: przewodnicząca, prezydium KEPR, kolegium arbitrów oraz arbiter-referent, działające w Zespołach Orzekających i Odwoławczych.

Źródło informacji: Związek Firm Public Relations

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 13.05.2025, 15:40
Źródło informacji Związek Firm Public Relations
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ