Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Tematem rozmowy była przyszłość sektora finansowego w kolejnym 25-leciu XXI wieku w kontekście jego użyteczności, wartości i konkurencyjności, a także nowych trendów w bankowości.
W opinii biorącego udział w dyskusji Jana Krzysztofa Bieleckiego „znikły różowe okulary i przed bankami pojawiło się pytanie, jak przetrwać”. Według niego jedną ze ścieżek mogłaby być konsolidacja sektora bankowego z ubezpieczeniowym.
„Po tej dyskusji robimy eksperyment na EKF, który chciałem już zapowiedzieć: mianowicie, żeby połączyć banki z firmami ubezpieczeniowymi i z funduszami inwestycyjnymi i zrobić taki panel o rynku kapitałowym i współdziałaniu tych instytucji” - poinformował Jan Krzysztof Bielecki.
Dodał, że może należałoby patrzeć na sektor bankowy trochę z perspektywy sektora telekomunikacyjnego: 20-30 lat temu było więcej niż mrówek firm telekomunikacyjnych, a teraz zostało właściwie dwie czy trzy.
„Do końca nie wiemy, jak to będzie, nie wiemy jeszcze, którą ścieżką iść, ale jedno jest pewne, że nie będzie już po staremu. I też mam takie przekonanie, że w tej chwili, może pójdziemy bardziej w tę stronę, a może w tamtą, ale ten dotychczasowy model nie jest wystarczający, ani na poziomie Polski, ani na poziomie Europy, a nawet na poziomie gospodarki światowej” - stwierdził były premier.
Według Tomasza Marciniaka, Partnera Zarządzającego McKinsey & Company sektor bankowy w Polsce jest relatywnie mały i należałoby już budować skalę i wartość. Dodał, że konsolidacja już się w zasadzie dzieje w większości krajów europejskich. I jeśli popatrzymy na nasz sektor bankowy, to jest on relatywnie mały. „Jeśli potrafimy znaleźć te banki, które są komplementarne względem siebie, to może to mieć sens. Oczywiście na warunkach rynkowych i możliwe, że stoimy teraz przed czasem, kiedy taka konsolidacja to będzie nowy etap rynkowy” - powiedział Marciniak.
Zdaniem Szymona Midery, prezesa zarządu PKO Banku Polskiego, szybsze niż na rynku wzrosty w głównych liniach biznesowych, jakimi może pochwalić się PKO Bank Polski, nie wystarczą, żeby osiągnąć sukces. Jak podkreślił, liczy się też to, jak bank jest postrzegany z perspektywy klientów.
„Klienci dzisiaj oczekują od nas maksymalnej wygody, prostoty i super oferty cenowej, którą z dużym sukcesem dostarczają im inni gracze, np. jeden z fintechów na R, który zabiera bankom klientów, również PKO Bankowi Polskiemu (…) To już nie ma nic wspólnego z wąsko rozumianą wymianą walut. To jest cała wartość, która pozycjonuje tych graczy jako pełnoprawny bank. Więc ja pokazuję tę perspektywę po to, żebyśmy zaczęli tego klienta łapać” - stwierdził prezes PKO Banku Polskiego.
Dodał, że jest już najwyższy czas, by zacząć za nim nadążać. „Nie wystarczy, że mamy super infrastrukturę, nowoczesne oddziały czy hipernowoczesne aplikacje” - zaznaczył Szymon Midera.
W jego opinii choć PKO Bank Polski jest największą polską firmą, która obsługuje 12 milionów klientów, należałoby już „grubą kreską odciąć ten okres, w którym mówimy, że złapaliśmy grubą rybę”.
„Nie da się dalej budować wartości, bazując tylko na tym, co się wydarzyło 10, 15 czy 20 lat temu. To już jest historia. Świat idzie w inną stronę, przyspiesza, więc ta inicjatywa dyskusji o nowym banku jest inspiracją, pretekstem do tego, żebyśmy przesunęli sposób myślenia, szukali modeli biznesowych, które będą najbardziej skuteczne” - zaznaczył prezes Midera.
W Sopocie trwa XV Europejski Kongres Finansowy: jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń gospodarczych w UE i platforma debaty na temat stabilności europejskiego oraz polskiego systemu finansowego, a także miejsce wypracowania rekomendacji działań w kierunku osiągnięcia stabilnego, zrównoważonego rozwoju. Uczestnikami EKF są prezesi wiodących instytucji finansowych, polscy i zagraniczni politycy kształtujący politykę gospodarczą, uznani makroekonomiści i menedżerowie najwyższych szczebli z sektorów bankowości i rynku kapitałowego, ubezpieczeń, konsultingowego i prawnego, innowacji i IT, a także eksperci ze środowisk naukowych.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 03.06.2025, 10:43 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Firma Kolmar Korea wybrana do rządowej inicjatywy budowy „AI Factory”, której zadaniem jest stymulowanie rozwoju innowacji w obszarze produkcji kosmetyków K-Beauty
• Jedyna firma kosmetyczna wybrana przez Ministerstwo Handlu, Przemysłu i Zasobów do udziału w projekcie „AI Factory”.
• Umożliwia elastyczną produkcję niewielkich partii wielu produktów, aby w czasie rzeczywistym zaspokajać różnorodne potrzeby klientów.- 27.10.2025, 17:09
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Aż 94 proc. Polek i Polaków deklaruje, że marzy – najczęściej o zdrowiu, bezpieczeństwie i bliskości
Jak wynika z raportu Fundacji PZU, aż 93,5 proc. Polek i Polaków deklaruje, że marzy – niezależnie od wieku, płci czy miejsca zamieszkania. Ponad połowa badanych uważa, że marzenia pomagają radzić sobie z codziennością, dają energię do działania i oswajają zmiany. „Te wyniki inspirują nas do dalszej pracy na rzecz budowania odporności społecznej i poczucia wspólnoty” – deklarowała Maia Mazurkiewicz prezeska zarządu Fundacji PZU, podczas 12. edycji kongresu Igrzyska Wolności w Łodzi.- 27.10.2025, 15:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
mBank prezentuje plan transformacji
Po wrześniowym ogłoszeniu nowej, ambitnej, 5-letniej strategii „Cała naprzód”, mBank nie zwalnia tempa i prezentuje swój Plan Transformacji. Lider finansowania transformacji energetycznej obiera w ten sposób konkretny kurs do neutralności klimatycznej, wsparcia polskiej gospodarki i zwiększenia konkurencyjności rodzimych firm.- 27.10.2025, 14:08
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: mBank
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ