Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Projekt badawczy dotyczy kompleksowego systemu pozyskiwania, magazynowania i dystrybucji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym. Opracowany w ramach programu RID system ma zmienić sposób, w jaki myśli się o infrastrukturze drogowej. Pas drogowy zamiast być jedynie pasywnym elementem transportu, ma stać się aktywnym uczestnikiem transformacji energetycznej. W efekcie energia elektryczna pozyskiwana z OZE ma obniżyć koszty eksploatacyjne infrastruktury drogowej, zwiększając niezależność energetyczną zarządcy drogi. Nadwyżki energii mogą być sprzedawane do sieci lub wykorzystywane do zasilania punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Projekt badawczy ma też przynieść odpowiedź na pytania dotyczące najbardziej efektywnego sposobu pozyskiwania energii, magazynowania jej, a także opłacalności finansowej poszczególnych rozwiązań.
Badane rozwiązania
Na potrzeby projektu opracowano unikalne rozwiązania umożliwiające montaż paneli fotowoltaicznych i turbin wiatrowych w pasie drogowym bez ingerencji w bezpieczeństwo ruchu. Na pilotażowych instalacjach zamontowano różnego rodzaju rozwiązania do pozyskiwania energii elektrycznej: turbiny wiatrowe o poziomej i pionowej osi obrotu, mikroinstalację fotowoltaiczną (w układzie pionowym wschód-zachód, z wykorzystaniem paneli bifacjalnych oraz optymalizatorów mocy), fotowoltaiczne panele wraz z mikroinwerterami (jednostronne, dwustronne, dwustronne o zmodyfikowanej budowie) zamontowane w różnych układach i lokalizacjach. Do tego magazyn energii elektrycznej o pojemności 10 kWh, ładowarkę do samochodów elektrycznych oraz pompę ciepła do wody użytkowej.
Dane do analizy
Od uruchomienia instalacji naukowcy z Politechniki Poznańskiej zbierają dane dotyczące bieżącej produkcji mocy generowanych przez źródła solarne i wiatrowe oraz parametry magazynu energii. Archiwizowane są również parametry środowiskowe (irradiancji, prędkości i kierunku wiatru, temperatury, ciśnienia) oraz występujących obciążeń obiektów przyłączonych do instalacji (m.in. urządzeń drogowych, ładowarki pojazdu elektrycznego, pompy ciepła, oświetlenia).
Analiza pozyskanych danych pozwoli na określenie struktury hybrydowego systemu generacji energii (wykorzystującego różne odnawialne źródła) dopasowanego do bieżącego profilu obciążenia obiektów GDDKiA. Ponadto, testowe instalacje pozwalają na przeprowadzenie pomiarów i badań rzeczywistych uzysków energetycznych dla różnych konfiguracji systemu, odporności na uszkodzenia, ocenę ryzyka wystąpienia olśnień oraz poprzez badania konstrukcji nośnych określenie możliwości integracji systemów PV z ekranami akustycznymi.
Uzyskane wyniki będą stanowiły podstawę do wyboru najkorzystniejszego pod względem ekonomicznym, środowiskowym i funkcjonalnym systemu pozyskiwania, magazynowania i dystrybucji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym. Będzie to też kompendium wiedzy obejmującej pełen cykl życia hybrydowych instalacji z OZE współpracujących z magazynem energii i ładowarką pojazdów elektrycznych.
Opracowane zostaną również propozycje zmian przepisów obowiązującego prawa, w szczególności dotyczących wykorzystania energii z instalacji własnej OZE do ładowania pojazdów elektrycznych innych użytkowników.
Źródło informacji: GDDKiA
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.06.2025, 15:08 |
Źródło informacji | GDDKiA |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Andersen Consulting zwiększa potencjał w zakresie cyberbezpieczeństwa
- 09.07.2025, 16:48
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Image
PLL LOT zostały wybrane do realizacji przewozów lotniczych i operacji MEDEVAC w ramach unijnego programu rescEU
• PLL LOT podpisały umowę na realizację usług przewozów lotniczych i operacji MEDEVAC.
• W ramach unijnego instrumentu rescEU w Unijnym Mechanizmie Ochrony Ludności narodowy przewoźnik będzie realizował loty o charakterze ratunkowym.
• Projekt potwierdza kompetencje operacyjne i zaangażowanie PLL LOT w działania o strategicznym znaczeniu.- 09.07.2025, 15:21
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ