Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polacy znają pojęcie „sztuczna inteligencja”, widzą wiele szans w jej rozwoju, ale dostrzegają również zagrożenia. Szczególnie na rynku pracy - to główne wnioski z raportu „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji - wiedza, doświadczenie, nastroje”, który przygotowała Politechnika Wrocławska.
Sztuczna inteligencja intensywnie przenika kolejne sfery życia społecznego i gospodarczego. Dynamiczny rozwój AI rodzi pytania nie tylko o kierunki i tempo transformacji technologicznej, ale także o zdolność społeczeństwa do adaptacji wobec nowych realiów.
Raport „Między ciekawością a niepewnością. Pokolenia Polaków wobec sztucznej inteligencji - wiedza, doświadczenie, nastroje”, który pokazuje, jak Polacy odnoszą się do zagadnień AI, został przygotowany na zlecenie Politechniki Wrocławskiej, przez agencję badawczą K+ Research.
„Polskie społeczeństwo jest otwarte na nowe technologie, na sztuczną inteligencję, ale wciąż niewiele wie o rozwiązaniach opartych na AI. Nie do końca rozumie również sposób jej działania. Mimo poczucia niepewności, każda z generacji dostrzega potencjał w rozwoju sztucznej inteligencji” - powiedział prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia Politechniki Wrocławskiej podczas konferencji prezentującej raport o AI.
Jak wynika z badań, aż 87 proc. Polaków deklaruje, że spotkało się z pojęciem sztucznej inteligencji. Jednocześnie jedynie 15 proc. respondentów uznaje, że ich poziom wiedzy o rozwiązaniach opartych na AI jest wysoki. Podejście i rozumienie AI jest zależne od wieku ankietowanych, doświadczeń technologicznych oraz kompetencji cyfrowych poszczególnych generacji.
„Różnice obrazują zmieniające się podejście do technologii na przestrzeni lat, ale również wskazują na potencjalne wyzwania w zakresie edukacji, polityki cyfrowej oraz wdrażania innowacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w sposób społecznie akceptowalny” - dodał prof. Kamil Staniec.
Na potrzebę wzmocnienia edukacji zwróciła uwagę dr Agnieszka Jankowska, przewodnicząca rady ds. cyfryzacji przy Ministerstwie Cyfryzacji oraz Corporate&Public Affairs Director w T-Mobile Polska.
„Należałoby zacząć od gruntownej zmiany systemu edukacyjnego. Musimy zacząć od najmłodszych. W taki sposób zmienić zakres edukacyjny, podstawę programową, żeby dostosować się do nowych czasów. Żadna technologia w poprzednich latach nie miała bowiem aż takiego wpływu na jednostkę jak sztuczna inteligencja” - stwierdziła dr Jankowska.
Politechnika Wrocławska już w 2021 roku uruchomiła kierunki studiów związane ze sztuczną inteligencją. Teraz uczelnia postanowiła wyjść poza mury Alma Mater i zapytać przedstawicieli różnych generacji o ich odczucia oraz doświadczenia związane z technologią, która z impetem wkroczyła w nasze życie. Wyniki nowego badania dobitnie pokazują, że w zakresie upowszechniania wiedzy na temat AI wiele jest jeszcze do zrobienia.
„Społeczeństwo wciąż nie jest przygotowane, by w pełni świadomie rozumieć i oceniać konsekwencje działań związanych ze sztuczną inteligencją. Brakuje odpowiedniego zaplecza edukacyjnego, poznawczego i komunikacyjnego. To jedno z najważniejszych wyzwań naszych czasów” - stwierdził dr hab. inż. Tomasz Kajdanowicz, prof. uczelni z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, kierownik Katedry Sztucznej Inteligencji na Politechnice Wrocławskiej.
Naukowiec z Wrocławia zauważył również, że należy przenieść dyskusję o etyce AI z odległych, abstrakcyjnych poziomów i zapisów prawnych w konkretne, codzienne wybory użytkowników.
„Dopiero wtedy możliwe będzie budowanie społeczeństwa, które w sposób odpowiedzialny i świadomy funkcjonuje w epoce sztucznej inteligencji” - dodał prof. Kajdanowicz.
Wśród Polaków dominuje optymizm, jeżeli chodzi o rozwój AI, ale są sektory, gdzie rodacy obawiają się sztucznej inteligencji. Aż 44 proc. wskazało na dezinformację i manipulację informacyjną, a 39 proc. obawia się tzw. bezrobocia technologicznego, czyli zastępowania ludzi coraz bardziej wszechstronną technologią. Eksperci Politechniki Wrocławskiej podkreślili, że to, co respondenci postrzegają jako „wykluczenie”, często jest w rzeczywistości przemianą wymagań na danym stanowisku lub koniecznością przekwalifikowania.
„Istnieje przekonanie, że AI nie zastąpi ludzi na miejscu pracy, ale pracownicy używający AI będą mieć przewagę. Kluczowe zatem staje się rozumienie, które z działań na danym stanowisku mogą być wspierane lub zastępowane przez narzędzia AI, a które nie obędą się bez obecności człowieka, albo dzięki jego obecności nabierają dopiero specyficznej wartości” - przekazała Katarzyna Oleszek-Sławińska z Biura Karier Politechniki Wrocławskiej.
Badania zlecone przez wrocławską uczelnię wyraźnie pokazują, że mimo niepewności co do przyszłości w związku z rozwojem AI, wciąż jesteśmy jej ciekawi i jako społeczeństwo pozostajemy otwarci, by ją poznawać. 43 proc. badanych deklaruje chęć poszerzania wiedzy o AI, a motywację w tym zakresie widać zwłaszcza wśród najmłodszego pokolenia. To - zdaniem ekspertów - duży potencjał i wskazanie kierunku działań dla nowoczesnej edukacji.
Raport dostępny na stronie: https://wroclaw.tech/-raport-Polacy-a-AI
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 26.06.2025, 12:52 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |