Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Co i jak zbadano
Celem badania było uchwycenie kluczowych różnic między pokoleniem Z (osoby urodzone po 1995 roku) a wcześniejszymi generacjami. Przeprowadzone na grupie 1625 młodych dorosłych z Polski, badanie wykorzystało narzędzie psychometryczne Reiss Motivation Profile® (RMP), analizujące 16 uniwersalnych motywatorów wewnętrznych. Prezentowany raport pozwala nie tylko lepiej zrozumieć „Zetki”, ale także wypracować skuteczne sposoby współpracy i komunikacji międzypokoleniowej.
Potrzeby i aspiracje Zetek
Raport ujawnia, że pokolenie Z różni się od poprzedników pod względem 9 z 16 potrzeb psychologicznych. Wyniki wskazują na podwyższoną potrzebę jedzenia i uznania, co oznacza, że młodzi dorośli są „głodni doświadczeń”, chcą czuć się akceptowani, a opinie innych silnie wpływają na ich pewność siebie. Z drugiej strony wykazują obniżoną potrzebę rodziny i idealizmu, co sugeruje ich większy pragmatyzm i koncentrację na samorozwoju.
Supermoce młodych
„Mapa aspiracji młodych” podważa też powielane stereotypy na temat „Zetek”, podkreślając ich mocne strony. Otwartość na zmiany, elastyczność oraz kreatywność to prawdziwe „supermoce”, które mogą napędzać innowacyjność w miejscu pracy.
Jak zauważa Anna Bichta, prezeska Fundacji THINK!: „Zrozumienie potrzeb młodych ludzi to klucz do ich zaangażowania i sukcesu w zróżnicowanych zespołach. Ich supermoce mogą być ogromnym atutem dla pracodawców, którzy potrafią je dostrzec i wykorzystać, ale mogą też stać się ich siłą napędową przy wchodzeniu na rynek z własnymi pomysłami biznesowymi”.
Kluczem do uwolnienia potencjału jest tworzenie środowiska wspierającego eksperymentowanie i akceptację błędów, co zmniejszy lęk przed krytyką i niepowodzeniami. Iwona Dudzińska, stojąca na czele polskiego oddziału Citi Solutions Center, podkreśla: „Dla mnie oznacza to potrzebę tworzenia dynamicznego miejsca pracy, które pozwala na ciągłe poznawanie nowych zagadnień. Oznacza to także, że planując z Zetką karierę, nie będę na jej/jego rozwój patrzeć linearnie. Pokażę raczej możliwości, które czekają w różnych częściach naszej firmy”.
Kto skorzysta z raportu?
Raport jest skierowany do osób zarządzających organizacjami i zespołami, nauczycieli i nauczycielek oraz wszystkich, którzy chcą lepiej zrozumieć Zetki.
Jak mówi Ewa Materna, prezeska RMP Polska Instytut Durkalskiego: „Potrzebne jest nowe podejście w zarządzaniu i komunikacji z młodymi, które uwzględni ich odmienne potrzeby i motywacje. Świadomość różnic między pokoleniem Z a wcześniejszymi generacjami jest kluczowa dla efektywnej współpracy międzypokoleniowej”. Współczesne organizacje, które potrafią zmienić i dostosować swoje podejście mają znacznie większe szanse na zbudowanie zgranych i innowacyjnych zespołów.
Raport to nie tylko analiza motywacji młodych, ale także zaproszenie do budowania i wzmacniania relacji z pokoleniem Z, które zaowocują innowacjami i wspólnymi sukcesami w wielu dziedzinach.
Raport do pobrania: https://rozwijamy.edu.pl/potrzeby-mlodych-doroslych-kluczowe-roznice-miedzy-pokoleniem-z-a-wczesniejszymi-generacjami/
Badanie zostało zrealizowane przez RMP Polska Instytut Durkalskiego Sp. z o.o. oraz Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! w partnerstwie merytorycznym z Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga dzięki środkom finansowym Citi Foundation.
Źródło informacji: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 30.06.2025, 11:56 |
Źródło informacji | Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
„Napisz piosenkę z Agnieszką Osiecką” - poznaliśmy zwycięzcę konkursu
Michał Zienkowski, gitarzysta, kompozytor i producent, wygrał konkurs Fundacji Grand Press na skomponowanie utworu do słów wiersza Agnieszki Osieckiej „Wyśpiewały się pieśni”. Prapremiera piosenki będzie miała podczas gali Medalu Wolności Słowa w Gdańsku.- 12.08.2025, 12:19
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Fundacja Grand Press
-
Image
Tylko 1 na 5 toalet spełnia oczekiwania dotyczące higieny i czystości - wyniki najnowszego badania Tork [1]
Nieprzyjemne doświadczenie w toalecie skłania 52% ankietowanych do podejmowania działań wpływających negatywnie na przychody i reputację firmy.- 06.08.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Tork
-
Image
Koncert Justyny Steczkowskiej - Forum Ekonomiczne łączy biznes i sztukę
Już we wtorek 2 września w południe, w Hotelu Gołębiewski w Karpaczu rozpocznie się XXXIV Forum Ekonomiczne - jedno z największych i najważniejszych wydarzeń gospodarczo-politycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Podczas Forum zaplanowanych jest ponad 500 debat, sesji plenarnych, wydarzeń specjalnych oraz bogaty program kulturalny spotkań autorskich i koncertów, którego kulminacją będzie występ Justyny Steczkowskiej. W tegorocznej edycji Forum weźmie udział ponad 6000 gości z Polski i całego świata - liderów świata polityki, biznesu, nauki i kultury.- 31.07.2025, 13:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Fundacja Instytut Studiów Wschodnich
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ