Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W październiku 2024 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup pierwszych w Polsce piętrowych pociągów dużych prędkości. Dotyczyło ono dostawy 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana została opcja domówienia kolejnych 30 pojazdów. Trzy miesiące trwały rozmowy z producentami posiadającymi doświadczenie w produkcji tego typu pociągów, mające na celu wspólne sprawdzenie rozwiązań technicznych oraz możliwości realizacji zamówienia. W kwietniu 2025 roku przewoźnik zaprosił producentów do złożenia ofert. Dziś zostały one otwarte. Oferty złożyło dwóch producentów: Alstom Polska i Stadler Polska.
W najbliższych tygodniach oferty zostaną poddane dokładnej weryfikacji, która pozwoli wyłonić wykonawcę projektu. Warto podkreślić, że obaj producenci, którzy złożyli oferty posiadają fabryki w Polsce i zatrudniają polskich inżynierów czy pracowników.
W zakładzie w Chorzowie, którego historia sięga 1864 roku, Alstom produkuje m.in. pociągi piętrowe dla kolei w Europie. Natomiast w Siedlcach, w których od 2007 roku pojazdy kolejowe produkuje Stadler, powstały piętrowe pociągi dla przewoźników ze Słowenii i Słowacji.
Piętrowe pociągi PKP Intercity: szybkie, komfortowe, pojemne
Piętrowe pociągi o prędkości 200 km/h PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Przewoźnik chciałby, aby pierwsi podróżni mogli wsiąść na ich pokłady za około 3,5 roku.
Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając minimum 480 pasażerom komfortową podróż. Będą mogli oni skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami oraz regulowanym oświetleniem. Do ich dyspozycji będzie WiFi, gniazdka elektryczne i USB. Wygodną podróż zapewni też klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. Pojazdy będą posiadały część pierwszej klasy i drugiej klasy, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Będą również w pełni dostosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami. Bezpieczną eksploatację zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pojazdy zostaną wyposażone monitoring wewnątrz oraz na zewnątrz składu. Pociągi mają uzyskać również możliwość eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej.
Ekonomiczne piętrowe pociągi: nowość na polskich torach
PKP Intercity notuje dynamiczny wzrost liczby pasażerów. Przewoźnik szacuje, że w 2030 roku z jego usług skorzysta 109 mln pasażerów - będzie to wzrost o niemal 60% względem 2023 roku. Konieczne są więc inwestycje w nowoczesne, szybkie pociągi mogące pomieścić dużą liczbę pasażerów, a jednocześnie będące efektywne ekonomicznie. Rozwiązaniem, które odpowiada na te wszystkie potrzeby są piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne o prędkości 200 km/h. Oprócz faktu, że są tańsze w eksploatacji niż składy wagonowe, to są tańsze również w zakupie.
Obecnie w Polsce dwupoziomowe wagony kursują z prędkością do 160 km/h i są wykorzystywane przez jednego przewoźnika regionalnego głównie na krótkich odcinkach. Nowe pociągi, które kupi PKP Intercity mają być szybsze i dostosowane do przejazdów dalekobieżnych. Będzie to nowy produkt na polskich torach, ale sprawdzony na rynku europejskim.
PKP Intercity inwestuje w polski przemysł
PKP Intercity już ma zakontraktowane projekty taborowe o wartości ponad 16,5 mld zł z polskimi producentami oraz zakładami napraw. Zamówienia o największej wartości realizuje dla przewoźnika nowosądecki Newag. Umowy dotyczą dostawy łącznie 78 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h oraz 66 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych o prędkości 160 km/h. W Nowym Sączy wyprodukowanych jest 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Kwota wszystkich umów wynosi 7,7 mld zł brutto.
5,4 mld zł brutto PKP Intercity zainwestowało w tabor produkowany przez H. Cegielski - Fabrykę Pojazdów Szynowych. W Poznaniu realizowane są już projekty napraw na poziomie P5 wraz z modernizacją 172 wagonów. Dodatkowo w drugiej połowie 2024 roku podpisana została umowa o wartości 4,2 mld zł na dostawę nowych 300 wagonów.
Blisko 1 mld zł brutto to wartość kontraktów zawartych między PKP Intercity a PESA Bydgoszcz i PESA Mińsk Mazowiecki. Obejmują one zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno - spalinowych o prędkości do 160 km/h, a także modernizację 67 wagonów różnego typu.
Pod koniec 2024 roku przewoźnik podpisał również umowy z zakładem naprawczym PKP Intercity Remtrak na kwotę prawie 1,5 mld zł brutto na naprawę z modernizacją 150 wagonów. Ponadto zakłady w Opocznie i Opolu wykonują naprawy z modernizacją jeszcze 105 wagonów. Łączna wartość zawartych kontraktów wynosi ponad 2,5 mld zł brutto.
*W 2021 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na dostawę 38 piętrowych pociągów typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi (w zakres przedmiotu zamówienia wchodziło wyłącznie świadczenie usług utrzymania dostarczonych lokomotyw przez okres 72 miesięcy). Na początku 2023 roku został on unieważniony. Jedyna złożona oferta, której wartość wynosiła ponad 7,8 mld zł brutto, znacząco przewyższyła zakładany budżet o 2,4 mld zł brutto. W tym samym roku spółka ogłosiła nowe postępowanie, którego przedmiot pozostał ten sam, ale zmianie uległy niektóre elementy związane z realizacją zamówienia. Złożona oferta opiewała na kwotę ponad 8,5 mld zł netto. Na początku 2024 roku przetarg został unieważniony, a PKP Intercity podjęło decyzję o zakupie piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. Przewoźnik dąży do tego, by oferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard podróży i intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów chcąc zwiększyć liczbę dostępnych miejsc w pociągach, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru.
Źródło informacji: PKP IC
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 24.07.2025, 11:06 |
| Źródło informacji | PKP IC |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
mBank namawia: nie odkładaj do jutra oszczędzania na emeryturę PAP
Przyszli emeryci otrzymają tylko 1/3 środków, do których są dzisiaj przyzwyczajeni - alarmuje mBank S.A. Obecna stopa zastąpienia, czyli relacja emerytury do ostatniej pensji, w Polsce to 54 proc. co oznacza, że średnia emerytura wynosi 4045,20 zł brutto, jednak prognozy mówią, że już w roku 2045 wskaźnik ten może spaść do ok. 30 proc. W praktyce pokazał to koncept „Jedna Trzecia”, gdzie popularne towary są dostępne w wielkości 1/3 opakowania.- 18.11.2025, 13:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Światowy przemysł cementu odnotowuje ograniczenie intensywności emisji CO2 o 25% i wzywa rządy do pilnego podjęcia działań w celu szybszego osiągnięcia neutralności emisyjnej
• GCCA prezentuje sprawozdanie pt. „Cement and Concrete Industry Net Zero Action and Progress Report 2025/6” [Działania na rzecz neutralności emisyjnej w branży cementowej i betonowej oraz sprawozdanie z postępów 2025/6].
• Nowe sprawozdanie wskazuje działania światowego przemysłu cementowego na rzecz dekarbonizacji oraz niezbędne obszary polityki państwowej w celu przyspieszenia postępów na rzecz osiągnięcia neutralności emisyjnej.
• W sprawozdaniu przedstawiono ponad 60 wybitnych projektów realizowanych na całym świecie, będących wyrazem ciągłego rozwoju innowacji i technologii, wdrażania rozwiązań na rzecz wychwytywania dwutlenku węgla, zwiększonego wykorzystywania alternatywnych źródeł energii oraz stosowania nowych materiałów.- 18.11.2025, 13:26
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
ELATEC Introduces DevPack 5.07: A Major Leap Forward in RFID Reader Management and Mobile Integration
Puchheim, November 18, 25 – ELATEC, a leading manufacturer of access technologies, specializing in RFID readers and credentials, has released its latest software development toolkit, TWN4 DevPack 5.07. The new version delivers faster performance, stronger security and greater flexibility for configuring and managing RFID readers, enabling flexible and future-proof access solutions.- 18.11.2025, 10:42
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ