Pobierz materiał i Publikuj za darmo

● Z 63 na 68 proc. wzrósł w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania “Finanse Młodych Polek i Polaków” odsetek respondentów deklarujących, że oznaką sukcesu finansowego jest dla nich posiadanie oszczędności.
● Zwiększył się też z 54 na 59 proc. udział osób utożsamiających powodzenie w finansach z brakiem długów i kredytów. Nieco wyżej (60 proc.) są wysokie zarobki, a niżej (58 proc) posiadanie własnego mieszkania.
● Badanie pokazuje też, że młodzi bynajmniej nie ograniczają wydatków konsumpcyjnych - m.in. na ubrania, podróże, jedzenie w restauracjach - ale nie patrzą na nie w kategoriach życiowych osiągnięć.
● Większość młodych (61 proc.) uznaje, że sukces finansowy dopiero przed nimi, a 43 proc. zamierza zainwestować w rozwój osobisty.
Co siódma młoda osoba w Polsce uznaje siebie za człowieka sukcesu - przynajmniej w kategoriach finansowych. To wciąż znaczna mniejszość, choć rosnąca wraz z wiekiem - od 7 proc. dla najmłodszych dorosłych do 19 proc. u wczesnych trzydziestolatków. Jednocześnie aż 61 proc. ich rówieśników, wierzy, że w przyszłości osiągnie sukces finansowy.
Raport “Finanse Młodych Polek i Polaków” przygotowany przez Autopay na podstawie badania na reprezentatywnej grupie osób w wieku 18-34 lat wskazuje, że podejście młodych jest tak optymistyczne, bo w odróżnieniu od starszych pokoleń, sukces finansowy oznacza nie tyle bogactwo co bezpieczeństwo.
„Najstarsze osoby objęte badaniem urodziły się w latach 90., najmłodsze po wejściu Polski do UE. W ich postawach wobec pieniędzy widać wpływ dorastania we względnie bogatym kraju. Podejście “zastaw się a postaw się”, typowe jeszcze u ich rodziców, jest już temu pokoleniu zupełnie obce. Zamiast zapożyczać się i imponować widocznymi przejawami bogactwa, to właśnie brak długów i dobre zarobki czy oszczędności są na czele przejawów sukcesu finansowego wśród młodych osób” - zauważa Wojciech Murawski, co-CEO Autopay.
Czy wzrost cen wpłynął na postawy młodych?
Poza nieprzerwanym wzrostem gospodarczym ostatnich dekad istotnym wydarzeniem dla młodego pokolenia z obszaru finansów osobistych była z pewnością inflacja jak również poprzedzająca ją pandemia - dla wielu osób związana z zawirowaniami zawodowymi i życiowymi. W porównaniu z ostatnimi latami sprzed pandemii, skumulowany wzrost cen osiągnął 50 proc., zdecydowanie wyprzedzając średni wzrost zarobków, więc wiele osób na początku swojej drogi zawodowej doświadczyło wyraźnego zubożenia. Choć lata najszybszych wzrostów cen minęły to na horyzoncie wciąż rysuje się perspektywa dużych podwyżek cen energii i innych mediów.
Może to być istotna przyczyna dość “przyziemnego” podejścia młodych do sukcesu finansowego. Z 63 na 68 proc. wzrósł w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania odsetek respondentów deklarujących, że oznaką jest dla nich posiadanie oszczędności. Stanowi to najpopularniejszą odpowiedź, za którą plasują się wysokie zarobki (60 proc wskazań), a podium zamyka brak długów i kredytów (tu również wzrost z 54 na 59 proc.).
„W ostatnim roku ponad 2/3 naszych respondentów deklaruje, że bardzo odczuła wzrost cen. Część z nich musiała ograniczyć wydatki sięgnąć po oszczędności czy nawet brać pożyczki, by związać koniec z końcem. Stąd zapewne bierze się silniejszy nacisk na brak zobowiązań i zabezpieczenie własnych finansów” - wyjaśnia Wojciech Murawski, co-CEO Autopay.
Nieco więcej miejsca na konsumpcję
Obserwacje ekspertów Autopay korespondują z innymi wynikami tegorocznego badania. Młodzi pozytywnie oceniają swoją sytuację finansową (lepiej niż rok wcześniej), przy czym głównie dlatego, że deklarują oszczędne życie. - 83 proc. młodych Polek i Polaków oszczędza -wzrost o 5 p. proc. rok do roku), ale tylko 33 proc. inwestuje.
Badani najczęściej oszczędzają bez konkretnego celu opisując go jako “zabezpieczenie przyszłości” (wzrost z 54 na 61 proc.). Nieco mniej badanych niż przed rokiem (spadek o 4 p. proc) przeznacza swoje dochody na spłatę pożyczek i zobowiązań, zaś nieco więcej wydaje wolne środki w budżecie na ubrania i kosmetyki (40 proc.), jedzenie poza domem (39 proc.) i podróże (32 proc.)
Spośród planów na przyszłość młodzi dorośli najchętniej wskazują na stosunkowo małe przedsięwzięcia jak inwestycja w rozwój osobisty, zmianę pracy czy wyjazd wakacyjny, które cieszą się znacznie większą popularnością niż duże życiowe projekty jak ślub, dziecko czy budowa domu.
Badanie “Finanse Młodych Polek i Polaków w 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w kwietniu 2025 r. na reprezentatywnej grupie 912 osób metodą CAWI.
Autopay
Autopay to czołowa polska spółka technologiczno-finansowa tworząca ekosystem rozwiązań fintech dla firm i klientów indywidualnych. Autopay zapewnia szereg narzędzi - z obszaru płatności, weryfikacji online, AI i marketingu - umożliwiających skalowanie biznesu od lokalnych operacji po globalną ekspansję. Z rozwiązań spółki korzysta ponad 50 tys. firm prowadzących biznes online oraz ponad 10 mln osób miesięcznie.
Źródło informacji: Autopay
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 31.07.2025, 09:00 |
Źródło informacji | Autopay |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
GDDKiA: drogowy licznik kręci się nieustannie
Liczby dotyczące realizowanych odcinków, podpisywanych umów i ogłaszanych przetargów ciągle się zmieniają. Wszystko zależy od etapu, na jakim znajdują się nasze inwestycje. Niezmiennie jednak zwiększa się długość nowoczesnych dróg, z których mogą korzystać ich użytkownicy. Dziś kolejna porcja danych.- 31.07.2025, 17:44
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GDDKiA
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ