Newsletter

Nowy trend w oszczędzaniu: jedzenie z krótkim terminem

04.08.2025, 12:03aktualizacja: 04.08.2025, 12:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W Polsce koszt podstawowych produktów spożywczych wzrósł średnio o 33 proc. w porównaniu z grudniem 2019 r. - podaje firma Too Good To Go. Z opracowanego na jej zlecenie raportu wynika, że 94 proc. Polaków sprzeciwia się marnowaniu żywności, 75 proc. szuka oszczędności, m.in. poprzez kupowanie jedzenia z krótkim terminem przydatności do spożycia, a 56 proc. odczuwa satysfakcję lub dumę z „upolowania” okazji.

W latach 2019-2024 ceny żywności w ujęciu globalnym podlegały znacznym wahaniom spowodowanym przez ekstremalne zjawiska klimatyczne, a także wojny, kryzysy oraz wynikające z nich zakłócenia łańcuchów dostaw.

Dane Barcelona Supercomputing Center analizują globalne wahania cen żywności wywołane zjawiskami pogodowymi. Wynika z nich, że w latach 2021-2024 susze spowodowały m.in. 50 proc. wzrost cen oliwy we Włoszech i w Hiszpanii czy 55 proc. wzrost cen kawy w Brazylii. Natomiast fala ekstremalnego ciepła w Ghanie wywołała globalny skok cen kakao aż o 280 proc.

„Zmiany klimatyczne nie są już tylko zagrożeniem dla planety - coraz wyraźniej wpływają na nasz codzienny koszyk zakupowy. Wzrosty cen warzyw, owoców, kawy czy oliwy to nie tylko odległe historie z Kalifornii czy Brazylii - to rzeczywistość, która przenosi się również do Polski” - mówi Anna Podkowińska-Tretyn, szefowa polskiego Too Good To Go.

Wyliczenia ASM Sales Force Agency analizujące ceny najpopularniejszych artykułów spożywczych w polskich sieciach handlowych i kanałach sprzedaży pokazują, że w porównaniu do 2019 r. cena koszyka zakupowego zawierającego produkty z 10 podstawowych kategorii wzrosła o 33 proc.

Wzrost cen sprawił, że Polacy szukają oszczędności. Badanie przeprowadzone przez Opinia24 dla firmy wpływu społecznego Too Good To Go pokazuje, że kupowanie pełnowartościowych produktów spożywczych z krótkim terminem przydatności stało się nowym trendem. Wydatki na żywność ogranicza 75 proc. badanych: 30 proc. regularnie, a 45 proc. od czasu do czasu. Jednocześnie 48 proc. odczuwa satysfakcję, a 8 proc. dumę, gdy „upoluje” tańsze pełnowartościowe jedzenie.

Niemal wszyscy sprzeciwiają się marnowaniu jedzenia. W Polsce w sektorach sprzedaży detalicznej, dystrybucji żywności oraz gastronomii marnuje się 16,2 proc. żywności - 739 tys. ton rocznie. Wyniki badania Too Good To Go pokazują, że 94 proc. Polaków oczekuje przeceny produktów z krótką datą ważności, widząc w tym nie tylko sposób na oszczędności, ale też pozytywne działanie na rzecz środowiska oraz zmniejszenie skali marnotrawstwa.

Pomaga w tym aplikacja Too Good To Go, która pozwala wykorzystać nadwyżkowe jedzenie z restauracji, piekarni czy supermarketów, oferując je w formie Paczek Niespodzianek. W Polsce z aplikacji korzysta już 4,5 mln użytkowników, którzy każdego dnia znajdują pełnowartościowe produkty spożywcze nawet za 25 proc. ceny wyjściowej. Przykładowo jedna Paczka Niespodzianka tygodniowo w supermarkecie za 11,99 zł, której wartość przed obniżką wynosi 36 zł, przyniesie w ciągu roku 1250 zł oszczędności.

„Coraz więcej Polaków sięga po przecenione produkty z krótkim terminem, nie tylko z myślą o oszczędnościach, ale także z przekonania, że to dobre rozwiązanie dla planety. Takie wybory są dziś wyrazem świadomości konsumenckiej, a nie powodem do skrępowania. Cieszy nas, że Too Good To Go jest narzędziem, które realnie wspiera codzienne decyzje i zmniejsza skalę marnowanego jedzenia” - zaznacza Anna Podkowińska-Tretyn.

Od 2019 r. polscy użytkownicy aplikacji Too Good To Go uratowali przed zmarnowaniem 15 mln Paczek Niespodzianek, czyli 15 ton jedzenia, oszczędzając 468 mln złotych. W ciągu ostatnich trzech lat tempo wzrostu korzystania z aplikacji zwiększyło się pięciokrotnie, a dzięki nowym rozwiązaniom, jak usługa Box Too Good To Go z dostawą, oferta staje się coraz bardziej dostępna na terenie całego kraju.

W aplikacji Too Good To Go można znaleźć Paczki Niespodzianki od 8500 partnerów, m.in.: Biedronki, Auchan, Costa Coffee, Starbucks, Green Caffe Nero, North Food, Gorąco Polecam, BP, Shell, Circle K, Carrefour. Można także zamawiać Boxy m.in. od Sonko, Heinz, OSHEE, Pudliszki czy Mieszko.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.08.2025, 12:03
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ