Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W latach 2019-2024 ceny żywności w ujęciu globalnym podlegały znacznym wahaniom spowodowanym przez ekstremalne zjawiska klimatyczne, a także wojny, kryzysy oraz wynikające z nich zakłócenia łańcuchów dostaw.
Dane Barcelona Supercomputing Center analizują globalne wahania cen żywności wywołane zjawiskami pogodowymi. Wynika z nich, że w latach 2021-2024 susze spowodowały m.in. 50 proc. wzrost cen oliwy we Włoszech i w Hiszpanii czy 55 proc. wzrost cen kawy w Brazylii. Natomiast fala ekstremalnego ciepła w Ghanie wywołała globalny skok cen kakao aż o 280 proc.
„Zmiany klimatyczne nie są już tylko zagrożeniem dla planety - coraz wyraźniej wpływają na nasz codzienny koszyk zakupowy. Wzrosty cen warzyw, owoców, kawy czy oliwy to nie tylko odległe historie z Kalifornii czy Brazylii - to rzeczywistość, która przenosi się również do Polski” - mówi Anna Podkowińska-Tretyn, szefowa polskiego Too Good To Go.
Wyliczenia ASM Sales Force Agency analizujące ceny najpopularniejszych artykułów spożywczych w polskich sieciach handlowych i kanałach sprzedaży pokazują, że w porównaniu do 2019 r. cena koszyka zakupowego zawierającego produkty z 10 podstawowych kategorii wzrosła o 33 proc.
Wzrost cen sprawił, że Polacy szukają oszczędności. Badanie przeprowadzone przez Opinia24 dla firmy wpływu społecznego Too Good To Go pokazuje, że kupowanie pełnowartościowych produktów spożywczych z krótkim terminem przydatności stało się nowym trendem. Wydatki na żywność ogranicza 75 proc. badanych: 30 proc. regularnie, a 45 proc. od czasu do czasu. Jednocześnie 48 proc. odczuwa satysfakcję, a 8 proc. dumę, gdy „upoluje” tańsze pełnowartościowe jedzenie.
Niemal wszyscy sprzeciwiają się marnowaniu jedzenia. W Polsce w sektorach sprzedaży detalicznej, dystrybucji żywności oraz gastronomii marnuje się 16,2 proc. żywności - 739 tys. ton rocznie. Wyniki badania Too Good To Go pokazują, że 94 proc. Polaków oczekuje przeceny produktów z krótką datą ważności, widząc w tym nie tylko sposób na oszczędności, ale też pozytywne działanie na rzecz środowiska oraz zmniejszenie skali marnotrawstwa.
Pomaga w tym aplikacja Too Good To Go, która pozwala wykorzystać nadwyżkowe jedzenie z restauracji, piekarni czy supermarketów, oferując je w formie Paczek Niespodzianek. W Polsce z aplikacji korzysta już 4,5 mln użytkowników, którzy każdego dnia znajdują pełnowartościowe produkty spożywcze nawet za 25 proc. ceny wyjściowej. Przykładowo jedna Paczka Niespodzianka tygodniowo w supermarkecie za 11,99 zł, której wartość przed obniżką wynosi 36 zł, przyniesie w ciągu roku 1250 zł oszczędności.
„Coraz więcej Polaków sięga po przecenione produkty z krótkim terminem, nie tylko z myślą o oszczędnościach, ale także z przekonania, że to dobre rozwiązanie dla planety. Takie wybory są dziś wyrazem świadomości konsumenckiej, a nie powodem do skrępowania. Cieszy nas, że Too Good To Go jest narzędziem, które realnie wspiera codzienne decyzje i zmniejsza skalę marnowanego jedzenia” - zaznacza Anna Podkowińska-Tretyn.
Od 2019 r. polscy użytkownicy aplikacji Too Good To Go uratowali przed zmarnowaniem 15 mln Paczek Niespodzianek, czyli 15 ton jedzenia, oszczędzając 468 mln złotych. W ciągu ostatnich trzech lat tempo wzrostu korzystania z aplikacji zwiększyło się pięciokrotnie, a dzięki nowym rozwiązaniom, jak usługa Box Too Good To Go z dostawą, oferta staje się coraz bardziej dostępna na terenie całego kraju.
W aplikacji Too Good To Go można znaleźć Paczki Niespodzianki od 8500 partnerów, m.in.: Biedronki, Auchan, Costa Coffee, Starbucks, Green Caffe Nero, North Food, Gorąco Polecam, BP, Shell, Circle K, Carrefour. Można także zamawiać Boxy m.in. od Sonko, Heinz, OSHEE, Pudliszki czy Mieszko.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 04.08.2025, 12:03 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |